Angstige gedachten? Drie stappen die jij kunt zetten

19

apr

Mandy

Heb jij weleens last van angstige gedachten? Van die zinnen die maar in je hoofd blijven malen. ‘Wat als…’ Het is bijna dwangmatig, je krijgt ze níet stil. Ze beheersen je, de hele dag door. Wat kun je doen om met die angst om te gaan? Vandaag lezen we drie bijbelteksten die kunnen helpen.

1. Angstige gedachten maken je geen mindere gelovige

Ten eerste: niemand is immuun voor angstige gedachten. Zelfs Jezus heeft ze ervaren. Je bevindt je dus in goed gezelschap en hoeft je er niet voor te schamen. De psalmen verwoorden iets van de gevoelens die je kunt hebben.

Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en bent u onrustig in mij?
– Psalm 42:6a (HSV)

Dit is slechts een van de vele voorbeelden uit de Bijbel. Weet dat het oké is dat je je zo voelt, en laat dat een geruststelling zijn. God vindt je niet ‘minder’, omdat je last hebt van angstige gedachten. Alsof je niet genoeg vertrouwen in Hem hebt, omdat je je angst niet kunt voorkomen. Weet dat je voor Hem net zoveel waard ben, met of zonder angst. 

2. Zet er een andere gedachte tegenover

Hoop op God, want ik zal Hem weer loven voor de volkomen verlossing van Zijn aangezicht.
– Psalm 42:6b (HSV)

Hoewel het je waarde niet beïnvloedt, denk ik dat God ons liever bevrijd van angsten ziet. Hij verlangt dat we de angstige gedachten aanvechten, wat we dan ook denken.

Het dwangmatige van angstige gedachten maakt dat je denkt dat er nooit een eind aankomt, waar je dan ook bang voor bent. Daarom: overtuig je hoofd van het tegendeel, samen met de psalmist. De NBV zegt het zo: ‘Eens zal ik Hem weer loven.’ Niets is blijvend, behalve God. Je situatie blijft niet voor altijd zo. Deze kennis en dit vertrouwen mag je uitspreken. Probeer het maar eens, hardop. ‘Niets is blijvend, behalve God. Ooit zal ik Hem loven.’

3. Vraag om hulp

In lang niet alle gevallen werkt het om een gedachte ‘simpelweg’ toe of tegen te spreken. Leer dan van het voorbeeld van Jezus.

Toen zei Hij tegen hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot de dood toe; blijf hier en waak met Mij.
– Mattheüs 26:38 (HSV)

Jezus zegt dit tegen drie van Zijn discipelen, kort voordat Hij gevangen genomen wordt. In één van de andere Evangeliën staat dat Jezus zo angstig was dat Hij bloed zweette. Als het gaat over angstige gedachten, weet Jezus wat wij (kunnen) doormaken. Hij kende ‘zware zielenstrijd’, zoals het in Lukas 22:44 staat. Wat doet Hij daar vervolgens mee? Hij deelt het met Zijn vrienden. Hij blijft niet alleen lijden, maar vraagt om hulp. ‘Waak met Mij.’ Dit neemt het niet meteen weg, maar verlicht de last wel. Wie kun jij om hulp vragen?

Aan de slag!

Drie stappen die je kunt zetten als je met angstige gedachten te maken hebt. Durf er vandaag één te zetten.

– Durf te erkennen dat het je waarde niet beïnvloedt.
– Durf een andere gedachte tegenover jouw angstige gedachten te zetten.
– Durf om hulp te vragen. Misschien van vrienden, misschien in de reacties hieronder, misschien professioneel. Je hoeft het niet alleen te doen.

Deel deze overdenking

  1. Isabella schreef:

    Mooie blog.
    Ik bid dat voor vele een doorbraak zal zijn. Een stukje erkenning helpt al. Je draagt het niet alleen. Alleen als je het bespreekbaar maakt voel jezelf al een stuk lichter.
    God bles you.

    Isabella

  2. Ann schreef:

    Mooie blog! Komt precies op een goed moment. En een mooie eyeopener, dankjewel voor het delen

  3. hanna schreef:

    Echt een prachtige overdenking, ik had deze woorden net nodig. Heel erg bedankt. God’s zegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap