5 lessen om je geloof in praktijk te brengen

25

jun

Anna-Carina

Vandaag worden 5 lessen uit Jakobus 1 beschreven waarmee jij je geloof in praktijk kan brengen. Jakobus leert ons over omgaan met beproevingen, vragen om wijsheid en andere onderwerpen om je geloof tot uiting te brengen. Met deze praktische handvaten kan je vandaag nog aan de slag.

Jakobus vind ik een fijn boek om te lezen, omdat de schrijver concrete en praktische aanwijzingen geeft om je geloof in praktijk te brengen. Jakobus stipt specifieke punten aan en licht toe waarom die punten belangrijk zijn voor ons geloofsleven.

Het centrale thema dat je aan de brief van Jakobus kunt verbinden, is je geloof in praktijk brengen of je geloof uitleven. De verschillende lessen uit het eerste hoofdstuk van Jakobus helpen ons hierbij.

  1. Wees blij en hou vol bij beproevingen

Wees blij bij beproevingen, dat is iets wat heel tegenstrijdig klinkt. Waarom zegt Jakobus dat je blij moeten zijn?

Wees blij, broeders en zusters, als je geloof door allerlei moeilijkheden op de proef wordt gesteld. Want daardoor zul je leren geduld te hebben. Zo zal je geloof sterker worden en zul je een volwassen geloof krijgen. Daardoor zul je altijd het goede doen. (Jakobus 1:2-4)

…Want dan zal de Heer je het eeuwige leven geven. Dat is de beloning die Hij heeft beloofd aan de mensen die van Hem houden. (Jakobus 1:12)

Jakobus moedigt je in deze verzen aan om blij te zijn bij moeilijkheden. De reden hiervoor is, omdat jouw geloof daardoor sterker wordt. Wanneer je het moeilijk hebt nader je dichter tot God, omdat je je bewust wordt van de hulp die je van Hem nodig hebt. Door moeilijkheden of beproevingen word je zwak, je verliest je kracht en daardoor wordt duidelijk dat je iemand nodig hebt om je te helpen. God wil er dan voor je zijn, Hij wil je helpen.

Er is een beloning verbonden aan het volhouden bij beproevingen, namelijk het eeuwige leven. Als je volhoudt en vertrouwt op God, dan breng je je geloof in praktijk en ontvang je het eeuwige leven.

  1. Vraag God zonder twijfel om wijsheid

En als je een keer niet weet wat je moet doen, mag je God om wijsheid vragen. God geeft die altijd, zonder boos te zijn dat je het zelf niet weet. Maar je moet daar wel vol geloof om bidden, zonder te twijfelen.  Want als je twijfelt, lijk je op een golf van de zee die door de wind steeds een andere kant wordt opgejaagd. (Jakobus 1:5-6)

Je geloof in praktijk brengen is niet eenvoudig, het kan juist heel moeilijk zijn. Wanneer je het even niet meer weet, mag je God om wijsheid vragen. God geeft je altijd wijsheid als je erom vraagt, hoe bijzonder is dat!

Ik ervaar dit ook in mijn eigen leven. Ik heb een baan waarbij ik elke dag nieuwe dingen leer. Soms raak ik gestrest als ik geen idee heb hoe ik iets moet aanpakken. Op dagen dat ik een belangrijk gesprek heb of een moeilijke klus moet oplossen, probeer ik bewust deze lastige dingen bij God neer te leggen en Hem te vragen om wijsheid. Het is al meerdere keren gebeurd dat ik na zo’n dag in bed lag en realiseerde dat die lastige klus eigenlijk niet zo moeilijk was en uiteindelijk goed is gegaan. God geeft mij wijsheid voor elke dag, Hij wil dat ook aan jou geven.

  1. God verandert nooit

God is een betrouwbare God, Hij verandert niet. Dit maakt dat je Hem kan vertrouwen met alles, zelfs met je leven. Al het goede dat je ontvangt is van Hem, Hij is trouw en zorgt voor je.

Elk geschenk dat goed en volmaakt is, komt uit de hemel, van de Vader van het licht. Hij blijft altijd en eeuwig Dezelfde. Hij verandert nooit. Er zal nooit een spoortje duisternis in Hem te vinden zijn. Wij zijn uit Hem geboren, doordat we geloofd hebben in de waarheid van zijn woord. Dat was ook Gods plan voor ons. Zo zijn wij, van alles wat Hij heeft gemaakt, de eersten die bij Hem mogen horen. (Jakobus 1:17-18)

Wat betekent dit voor je geloof in de praktijk? Dat je mag vertrouwen dat wanneer je vraagt om wijsheid Hij deze geeft. En dat als je door beproevingen gaat Hij erbij is en je er kracht voor geeft. Hij is trouw en geeft je goede dingen om te groeien in geloof.

  1. Luister

Onthoud goed, lieve broeders en zusters, dat iedereen goed moet luisteren, maar niet te gauw iets moet zeggen. Word ook niet te snel boos. …. Luister liever goed naar het woord van God dat in jullie hart is gezaaid en wortels heeft gekregen. Want door het woord van God worden jullie gered. (Jakobus 1:19-20)

Nou, dit lijkt me duidelijk; goed luisteren. Om goed te kunnen luisteren heb je aandacht en tijd nodig. Wanneer je je geloof in praktijk wilt brengen, betekent dit ook dat je moet luisteren naar God en Zijn woord. Dat houdt in dat je er tijd en aandacht aan besteedt.

  1. Breng het in praktijk

Luisteren is niet genoeg, want als je goed luistert en er vervolgens niets mee doet dan is het eigenlijk tijdverspilling. Jakobus geeft hier aan dat je wat je hoort ook in praktijk moet brengen.

Lúister niet alleen naar het woord, maar dóe het ook. Als je alleen luistert en er niets mee doet, houd je jezelf voor de gek. Stel dat je het woord wel hoort, maar er niets mee doet. Dan kun je dat vergelijken met iemand die zichzelf in de spiegel bekijkt, maar ook onmiddellijk weer vergeet hoe hij er uitziet. Luister dus goed naar de volmaakte wet, namelijk de wet die je vrijmaakt,  en doe ook wat die wet zegt. Vergeet niet wat je gehoord hebt, maar dóe het ook. Dan zal het goed met je gaan.(Jakobus 1:22-25)

Je kan heel veel lezen in de Bijbel en allerlei verzen overdenken (dat is heel goed), maar dat is niet voldoende. Stap 2 is het in praktijk brengen van wat je hebt gehoord uit het woord van God.

Aan de slag!
Kies een of twee van de bovenstaande punten om mee aan de slag te gaan. Ga ermee oefenen, bid ervoor en onderzoek wat je nog meer over dit punt kan vinden in de Bijbel. Waar kan je vandaag mee beginnen om je geloof verder in praktijk te brengen?

Wil je meer praktische lessen uit Jakobus? Lees dan ook deze hoofdstukken.

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Lieve Anna,

    Wat een mooi en praktisch stukje! Dankjewel

    In mijn Bijbel staa in Jakobus 1:12, Gelukkig de mens die in de beproeving staande blijft. Want wie de proef doorstaat, ontvangt als lauwerkrans het leven, zoals God heeft beloofd aan iedereen die hem liefheeft!

    Ik persoonlijk denk dat je door vol te houden in beproevingen niet het eeuwige leven krijgt, dat hebben we namelijk al ontvangen omdat de Here Jezus voor onze zonden gestorven is en weer is opgestaan ( Joh3:16), en als je dat gelooft, heb je het eeuwige leven!!
    Maar ik denk ook dat jij dat zo bedoelt
    Het is inderdaad waar dat je geloof dieper en krachtiger wordt als je in moeilijke momenten op God blijft vertrouwen! Soms lastig, maar zeker de moeite waard! Hij is het waard!!!

    Ik wil je stukje zeker niet ontkrachten hoor! Prachtig hoe je het verwoord!! Gods rijke Zegen
    Liefs

    • Anna-Carina schreef:

      Dag Renee,

      Bedankt voor deze toevoeging, zeker goed om erbij te zeggen inderdaad. Door een ongelukkige woordkeuze lijkt het alsof ik impliceer dat we door vol te houden in beproevingen het eeuwig leven ontvangen, maar dat bedoel ik inderdaad niet. En gelukkig werkt genade en het eeuwige leven niet op die manier!

      Je zegt het inderdaad mooi dat beproevingen ons geloof krachtiger maakt. Goed dat je dat aanscherpte, dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap