3 boodschappen om te onthouden in de storm – met muziek

05

jun

Eline

De zon schijnt niet elke dag even fel. In de zomer vaak meer dan in de herfst of winter. Soms zitten de wolken enorm in de weg of is er zelfs echte storm. Dat is ook zo in de seizoenen van ons leven. Het ene moment gaat alles helemaal super en kunnen we God om alles danken, en het andere moment lijkt het net of God ons is vergeten. Hoe moeilijk is het dan om te blijven vertrouwen op Hem? Maar juist als het stormt in je leven, zijn er dingen om God voor te danken en te prijzen! Hier zijn drie boodschappen die God ons geeft, om aan vast te houden in stormige seizoenen.  

Leuk wel, dat hele christen-zijn, maar wat heb je eraan als het allemaal niet lekker gaat? Kon ik God maar een e-mail sturen, zodat ik in ieder geval wist of mijn berichten aankomen. Speciaal voor momenten dat God ver lijkt, of je appjes niet lijkt te lezen, heeft Hij boodschappen op laten schrijven in de Bijbel. Dit zijn beloftes waar we ons aan vast kunnen houden terwijl de storm om ons heen raast.  

1. Je bent niet alleen 

Wanneer je geen ontvangstbevestiging, of twee blauwe vinkjes krijgt van God, kan het soms voelen alsof Hij helemaal niet luistert. Lijkt het alsof Hij heel ver weg is en jou maar alleen laat in de storm. Maar ook als je niemand in de storm ziet, is Hij er wel!  

“Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de Heere, uw God, is met u, overal waar u heen gaat.”
(Jozua 1:9, HSV)

Ook in het Nieuwe Testament staat het, misschien wel het meest tastbare bewijs van deze boodschap.  

“Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de Naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.” 
Mattheüs 1:23 (HSV) 

God is naar de aarde gekomen om met ons te zijn! Hij is voor ons gestorven én weer opgestaan. Hij laat ons echt niet alleen vechten tegen de storm. Hij strijdt met ons mee tegen de storm, tegen het kwade.  

“Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, door rivieren, zij zullen u niet overspoelen. Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden, geen vlam zal u aansteken.” 
(Jesaja 43:2, HSV) 

Het lied Another in the Fire van Hillsong United is een supersterk nummer over hoe we niet alleen staan in de strijd. Er staat namelijk nog Iemand in de storm, en dat is Jezus.  

There was another in the fire 

Standing next to me 

There was another in the waters

Holding back the seas 

And should I ever need reminding 

Of how I’ve been set free 

There is a cross that bears the burden 

Where another died for me 

There is another in the fire 

In het vuur, in het water, in de storm, nergens staan we alleen. Jezus is altijd bij ons. 

2. Je kan dit aan 

Er gaat bijna nooit maar één ding mis. Als het stormt, stormt het overal. We lijken omsingeld door chaos en narigheid. Op een gegeven moment zien we niets anders meer dan storm. Maar God belooft dat Hij bij ons is, dat Hij ons omsingelt als een schild. Zelfs als we dat schild niet zien door de storm.  

“Rond Jeruzalem zijn bergen, zo is de Heere rondom Zijn volk, van nu aan tot in eeuwigheid.” 
(Psalm 125:2, HSV) 

“Jeruzalem zal niet ommuurd blijven, vanwege de veelheid aan mensen en dieren in haar midden. En Ík zal voor haar zijn, spreekt de Heere, een muur van vuur rondom, en Ik zal in haar midden tot heerlijkheid zijn.”  
(Zacharia 2: 4-5, HSV) 

Surrounded van Michael W. Smith is een prachtig nummer over de storm die wij samen met Hem aankunnen. De tekst is krachtig en bestaat maar uit twee zinnen en is daarmee makkelijk te onthouden. 

This is how I fight my battles. 

It may look like I’m surrounded, but I’m surrounded by You.  

We zien alleen de storm, we zien door de bomen het bos niet meer, maar God omringt ons met zijn kracht en liefde. Daarmee kunnen wij de strijd aan!  

3. Je kan rusten 

Dit is voor mij denk ik het moeilijkste. Ik ben graag in control bij een situatie. Ik kan vechten, helemaal als ik weet dat ik het niet alleen doe en dat ik omringd ben met Gods kracht en liefde. Maar ik kan niet zo goed loslaten, ik wil de storm oplossen, de storm laten stoppen. Toch is rust wel wat God van ons vraagt, en tegelijkertijd belooft. Rust. Neem rust, geef het over.  

“De Heere zal voor u strijden, en ú moet stil zijn.”  
(Exodus 14:14, HSV) 

Neem rust bij mij.  

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.” 
(Mattheüs 11: 28-30, HSV) 

In de Bethel Church wordt regelmatig spontaan iets gezongen. Een van deze spontane pareltjes is het lied You can just rest van Bethel Music Worship. Een nummer met een warme, eerlijke tekst en een totaal rustgevende melodie. Geef de storm aan God. Hij zorgt voor je.  

He’s working all things for your good 

He’s taking perfect care of you 

Oh you can just lay back and rest 

You can just rest 


Aan de slag! 

Luister naar ten minste één van de nummers uit deze blog. Kies het nummer dat het beste bij je situatie past. En schrijf op wat het nummer met je doet. Misschien roept het een emotie op, beschrijf deze. Misschien roept het een gebed op, schrijf dit gebed op. Laat alles op het papier vloeien!  

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel ❤️🙏 voor deze mooie bemoediging die ik zo nodig had… :’)

  2. Hermien schreef:

    Een flinke storm op dit moment…..
    Wat ontzettend fijn en bemoedigend om dit te mogen lezen ♥️
    Dank hiervoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap