Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Wie regeert er in jouw huis?

Je hoort mensen wel eens zeggen dat de vrouw β€˜de broek aan heeft’, of dat kinderen de baas zijn in huis. In beide gevallen gaat het erom wie het voor het zeggen heeft. Een vraag waar we bij stil mogen staan, want wie regeert er in jouw huis? En dan gaat het niet om man, vrouw of kinderen! 

Bij een afscheidsconcert van Insalvation werd ik geraakt door het lied β€˜God regeert in dit huis’. Ik moest denken aan de tekst uit Jozua 24:15, waar staat: β€˜Ik en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen’. (NBV21)
Ik vroeg mij af: wie regeert er in mijn huis en wat betekent dit?

Regeren heeft te maken met heerschappij voeren of heersen, besturen, gezag hebben of uitoefenen. Wie heeft het voor het zeggen? In de Bijbel wordt het vooral gekoppeld aan het koningschap. Aardse koningen regeren, maar ook God als Koning, die boven hen allen staat. 

De HEER heeft in de hemel zijn troon gevestigd,
als koning heerst Hij over alles.

– Psalm 103:19 (NBV21)

God regeert over alles

David was koning in IsraΓ«l, maar als hij zijn koningschap overdraagt aan zijn zoon Salomo en hem de taak geeft om de tempel te bouwen, zegt hij:

Geprezen bent U, HEER, God van onze voorvader IsraΓ«l, voor altijd en eeuwig. U, HEER, bent groots en machtig, vol luister, roem en majesteit. Alles in de hemel en op aarde behoort U toe, HEER, U bezit het koningschap en de heerschappij. Roem en rijkdom zijn van U afkomstig, U heerst over alles.
– 1 Kronieken 29:10b-12a (NBV21)

David wist dat er maar één echte Koning is: God. En dat Hij het voor het zeggen heeft. Als wij David zouden vragen ‘wie regeert er in jouw huis?’, zou hij niet met β€˜ik’ hebben geantwoord, maar met: ‘God.’ 

Wie regeert er in jouw huis?

Als God regeert in jouw huis, mag Hij het voor het zeggen hebben en zul jij naar Hem (willen) luisteren. Dan is Hij jouw Koning en wil jij Hem dienen/gehoorzamen. Vaak zit ons eigen β€˜ikβ€˜ in de weg en willen we de dingen zelf bepalen. Soms denken wij het beter te weten of te kunnen. We hebben het nodig om God dagelijks uit te nodigen op β€˜onze troon’, zodat Hij kan regeren en zodat Hij het voor het zeggen heeft. 

Soms lijkt het er echter op dat de duivel het voor het zeggen heeft. Als we om ons heen kijken en de gebrokenheid en strijd zien – ook bij christenen – kunnen we ons afvragen of het niet de duivel is die regeert in onze huizen. Maar dat kan toch niet? Jezus is toch Koning, Hij regeert?! 

De duivel regeert toch niet?

Aan het kruis heeft Jezus de satan verslagen, maar niet vernietigd. Zijn dagen zijn geteld en zijn ondergang staat vast, maar tot die tijd wil hij in zoveel mogelijk levens Jezus van de troon stoten. Door gebrokenheid en strijd probeert hij twijfel, onrust en ongeloof te zaaien, omdat hij wil heersen. Daarom is het nΓ³g belangrijker om elke dag te kiezen wie er mag regeren in ons huis. Om ons niet te laten intimideren door hem die al overwonnen is. Laten we waakzaam zijn en ons weerbaar opstellen (Petrus 5:8-9). 

God regeert voor altijd!

Wie heeft het voor het zeggen in jouw leven? Wie regeert er in jouw huis? Mag God regeren, ondanks de gebrokenheid en strijd, of juist te midden daarvan? Zelf put ik hoop uit Jezus’ overwinning aan het kruis Γ©n uit de belofte van Zijn wederkomst. Het moment dat Hij definitief zal afrekenen met zijn tegenstander. De dag dat Hij het koningschap voorgoed op zich zal nemen, als hoogste Heer en Koning (Openbaring 19:6 en 16). Het is God die regeert voor altijd! En tot die dag wil Hij alvast regeren in jouw en mijn huis. 

God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.

– HebreeΓ«n 1:8 (NBV21)

En de HEER zal koning worden over de hele aarde. Dan zal de HEER de enige God zijn en zijn naam de enige naam.
– Zacharia 14:9 (NBV21)

Aan de slag!

Luister het lied β€˜God regeert in dit huis’ van Insalvation en Charlotte Jordaan. Durf jij met David te bidden: β€˜God, regeer in mijn huis’? En hoe geef je dat dagelijks vorm in jouw leven? 

marijke gootjes

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!