Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen3

Oprechte bekering is wat God van ons vraagt!

Een veelgebruikte term in christelijk Nederland is β€˜bekering’. In de Bijbel en in kerken wordt namelijk vaak opgeroepen tot bekering. Misschien ben je hier al erg bekend mee, en kan jij duidelijk uitleggen op welk moment jij je bekeerd hebt, maar misschien worstel je juist met deze opdracht. Want wat is dit nou precies? En hoe moet je dit dan precies doen? We lezen er vandaag over in het Bijbelboek JoΓ«l. 

Betekenis van bekering

De letterlijke betekenis van bekering is β€˜omkeren’. Het betekent dus dat je eerst de ene kant uitging en nu, na een bewuste keuze, de andere kant op gaat. De term bekering wordt vaak gebruikt voor mensen die eerst niet in God geloofden, maar zich daarna β€˜omkeren’ en de keuze maken om wel in Hem te geloven. Ook in het Oude Testament wordt al meermaals geschreven over bekering, zo ook in JoΓ«l 2:12-14:

Ook nu echter, spreekt de HEERE, bekeer u tot Mij met heel uw hart, namelijk met vasten, met geween en met rouwklacht. En scheur uw hart en niet uw kleren. Bekeer u tot de HEERE, uw God, want Hij is genadig en barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid, en Hij heeft berouw over het kwaad. Wie weet zal Hij Zich omkeren en berouw hebben, zodat Hij een zegen achter Zich overlaat: een graanoffer en een plengoffer voor de HEERE, uw God. (HSV)

Wat leidt tot bekering

Bovenstaand Bijbelgedeelte is geschreven door de profeet JoΓ«l. In zijn tijd zetten droogte en een sprinkhanenplaag de economie van Juda flink onder druk. In de eerste verzen van dit hoofdstuk wordt de verschrikking van deze sprinkhanenplaag vergeleken met de β€˜dag van de Heere’. De sprinkhanen die de stad binnen dringen, de muren op klimmen en als dieven door de ramen naar binnen gaan, staan symbool voor het verschrikkelijke leger dat op de β€˜dag van de Heere’ zal verschijnen. Op die dag zal de Heere ook verschijnen, maar niet als strijder voor Zijn volk. Hij zal verschijnen als aanvoerder van dit vreselijke leger dat Jeruzalem net zo verwoestend doortrekt als deze sprinkhanenplaag. JoΓ«l typeert deze dag als een grote en ontzagwekkende dag, waarin niemand zal standhouden. Dit klinkt niet veelbelovend toch? Wat is er nodig om hieraan te ontkomen? 

Oproep tot oprechte bekering

De Heere spreekt zelf in vers 12 met de woorden: β€˜Bekeer u tot Mij met heel uw hart.’ Ondanks de dreigende boodschap van de verzen hiervoor is het nog niet te laat. Als het volk zich met heel zijn hart bekeert tot de Heere, kan het gevaar afgewend worden. Het gaat hier om een oprechte bekering. JoΓ«l weet namelijk dat bekering slechts een show kan zijn. Iets wat mensen doen om uit de problemen te komen. Maar dat is niet waar God om vraagt. God is niet geΓ―nteresseerd in een show, Hij wil een oprechte verandering en ommekeer van Zijn volk, maar ook van jou! Heb jij je al oprecht bekeerd tot Hem?

Waarom bekering?

We lezen in het Bijbelgedeelte ook waarom het volk zich moet bekeren. Dat is omdat God genadig, liefdevol, geduldig en trouw is. Zijn genade en liefde zijn krachtiger dan het oordeel. JoΓ«l stelt zelfs dat God misschien tot inkeer zal komen, berouw zou hebben en Zijn zegen zal geven aan het volk. En dat klopt. Verderop in het boek JoΓ«l lees je dat God reageert op de bekering van het volk. Hij gaat de gevolgen van die verschrikkelijke dag des Heren omdraaien van oordeel naar verlossing. Ook gaat Hij het verwoestende land herstellen en Hij zal Zijn goddelijke aanwezigheid onder het volk brengen. De grootste zegen van de bekering van het volk is dat ze, door innerlijk herstel, de relatie met God weer ten volle kunnen beleven. 

Jouw bekering

Hoe zit het met jouw bekering? Wat een persoonlijke vraag, denk je misschien. Dat klopt ook, maar we zullen deze vraag aan elkaar moeten stellen. Het verhaal dat we hierboven gelezen hebben, geeft weer hoe essentieel een oprechte bekering is. Daarbij gaat het dus niet om het uiterlijke vertoon van bekering. Het gaat om oprechtheid in jouw ommekeer naar Hem. Je hoeft nooit bang te zijn om nederig en oprecht tot God te gaan. Hij is genadig, barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid. Jouw bekering heeft eeuwigheidswaarde!

Aan de slag!

Denk na of bespreek met andere de volgende vragen: Ben ik oprecht bekeerd tot God? Wat als ik mij eerder bekeerd heb, maar merk dat ik mij opnieuw van God afgewend heb? Hoe kan ik het onderwerp β€˜bekering’ bespreekbaar maken met andere mensen?

Bron: Bekering wat is dat?

daniΓ«lle geneuglijk

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!