Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen1

God heeft je uniek geschapen! Hoe kijk jij naar jezelf?

Je herkent het misschien wel: je twijfelt aan je uiterlijk, hoe je overkomt als persoon en over wie je bent. Vriendinnen kunnen nog zo vaak zeggen dat je mooi bent, maar als je het zelf, in je eigen hart, niet gelooft, blijven het lege woorden. Hoe kijk jij naar jezelf?

Ik was alleen naar een museum. Heerlijk om daar af en toe heen te gaan. Na wat rondgelopen te hebben, stond ik in een kamer die helemaal bedekt was met A4’tjes. Op die papieren stonden allerlei letters. Toen ik het kunstwerk in mij opnam, ontdekte ik dat het bestond uit de code van het DNA van de kunstenaar. Er waren ook letters dik gedrukt. De uitleg bij het werk vertelde dat dit de β€˜afwijkingen’ zijn die de kunstenaar uniek maakt. Want voor 99,9% heeft iedereen hetzelfde DNA, maar die 0,1% is wat je uniek maakt. 

De uitleg bij het kunstwerk raakte mij. Het was alsof God tegen mij sprak en zei: “Zie je wel hoe uniek en bijzonder Ik jou geschapen heb? Dat heb Ik zorgvuldig bedacht.” Dat er juist in zo’n klein percentage een groot verschil zit qua persoonlijkheden, karakters en interesses, laat mij zien hoe creatief God is in het scheppen van jou en mij. 

God heeft je uniek geschapen!

Deze gedachte maakte dat ik uiteindelijk ook anders naar mijzelf ging kijken, met een mildere blik. Want ja, voor 99,9% ben ik precies hetzelfde als jij. Ik begon opeens na te denken over wat mij uniek maakt, dat onderscheidende kleine percentage. Daarnaast begon ik die eigenschappen te omarmen. Want dat is wat mij mooi maakt, als vrouw geschapen door God. Die eigenschappen zorgen ook dat je je eigen weg met God kunt gaan, want Hij is ook een persoonlijke God. 

Misschien is het wel zo dat je al snel tegen dingen aanloopt waarin je tekortschiet, als je nadenkt over wie je bent als persoon. Bijvoorbeeld de dingen die je graag beter zou willen doen, waarin je soms niet al te vriendelijk bent naar anderen. Je zonden benoemen is soms gemakkelijker dan de dingen die je wel goed doet. In de Bijbel gaat het niet over wat je doet of gedaan hebt, maar over wie je bent in Christus. Als je Jezus mag kennen en gelooft dat Hij voor jouw zonden is gestorven, mag je het volgende weten:

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
2 Korinthe 5:17 (HSV)

In Christus ben je aanvaard

Als ik geloof dat heel mijn identiteit, wie ik ben, wat ik denk en hoe ik eruitzie, in Christus is, dan geeft dat zoveel rust in een wereld die veel bezig is met de meningen en beoordelingen van anderen. Uiteindelijk mag ik weten dat Christus mij prachtig en uniek vindt, dat Hij voor mijn zonden gestorven is en dat Hij mij aanvaardt zoals ik ben. Met die gedachte kunnen we misschien ook wat milder kijken naar de mensen om ons heen. 

Daarom, aanvaard elkaar zoals ook Christus ons aanvaard heeft, tot heerlijkheid van God. 
– Romeinen 15:7 (HSV)

Ik bid dat je meer en meer jezelf mag zien zoals God jou ook ziet: geschapen naar Zijn beeld, om ook iets van Zijn beeld te laten zien in de wereld. 

Aan de slag!

Bedenk vandaag eens een paar eigenschappen qua karakter of uiterlijk die je mooi vindt aan jezelf.

Bid je het volgende gebed mee?

Liefdevolle God, dank U wel dat U mij hebt aanvaard zoals ik ben en mijn zonden wilt vergeven. Dank U dat ik in U een nieuw mens mag zijn. Geef dat ik met dezelfde blik naar mijzelf kijk zoals U dat ook doet. Wilt U zorgen dat ik meer mag focussen op de goede eigenschappen bij mijzelf die U in mij hebt gelegd, dan op de negatieve dingen? Wilt U mij zo meer en meer naar Uw beeld maken, zodat ik elke dag opnieuw iets van U mag weerspiegelen in deze wereld? Ik prijs U om wie U bent en altijd zult zijn! Amen.

Bronnen: Zelfbeeld – Bijbel online (debijbel.nl)
Kunstwerk van Alicja Kwade: Indien nodig, de werkelijkheid


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!