Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Genade zo oneindig groot 

Vandaag wil ik met de deur in huis vallen. Lieve vrouw, je bent duur gekocht. Er was namelijk bloed voor nodig. Iemand moest sterven, zodat jij en ik nu mogen ontvangen waar we helemaal geen recht op hebben: genade. ‘Heb ik dat nodig dan?’, vraag je misschien wel. ‘Ja,’ is het antwoord, ‘meer dan je ooit beseffen kunt.’

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden –  en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
– Efeze 2:4-8 (HSV)

Waarom is genade nodig?

Om de diepte, hoogte, lengte en breedte van genade te begrijpen moeten we eerst begrijpen waarom die genade überhaupt nodig is. Het staat hier in Efeze 2: ‘dood door overtredingen’. Oei! Dat klinkt niet goed! Alle mensen zijn van nature dood door overtredingen. Dood door zonde en schuld. In die staat zijn wij mensen gekomen doordat we niet luisterden naar God. We wilden net als Hij zijn en we verkozen onszelf boven Hem. Lees het Bijbelboek Genesis er maar op na. Adam en Eva, de vertegenwoordigers van de hele mensheid, maakten een keuze met rampzalige gevolgen. Waarom moet ik daar voor boeten, denk je misschien. Omdat we allemaal, niemand uitgezonderd, diezelfde keuze hadden gemaakt. Het gevolg? Een slaaf van zonde en dood. 

Op dat moment had God Zijn handen van ons af kunnen trekken. We hadden immers onze keuze gemaakt. Maar dat deed Hij niet. Sterker nog, Hij deed een belofte. God beloofde dat Hij onze fout zou rechtzetten. Hij beloofde een Zaligmaker die de staat tussen God en mens zou herstellen. Omdat de mens dat niet zo kunnen. Op dat moment werd genade al ingezet. 

Wat is genade?

Genade is dat je iets krijgt wat je niet hebt verdiend én dat je niet krijgt wat je wel verdient. Laat dat even op je inwerken. We verdienen de dood als straf op onze zonden. We kozen voor een leven zonder God. Een fout die wij zelf niet meer zouden kunnen rechtzetten. Maar God liet dat niet gebeuren. Hij zou het Zelf rechtzetten. Wij verdienen straf, Hij geeft ons leven. Onverdiend. Genade. Hoe kan dat?

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
– Johannes 3:16 (HSV)

Dat is wat er is gebeurd. Omdat Hij ons zó lief had, gaf God Zijn enige Zoon aan deze wereld. Deze wereld zou Hem niet verwelkomen. Nee, deze wereld wilde Hem überhaupt niet hebben. Deze wereld zou Hem doden. Niet wetend dat dit de enige manier was om ons uit de dood te trekken en in het leven te zetten. Jezus stierf om de relatie tussen God en mensen te herstellen. Jezus bracht verlossing en heling door Zelf onnoemelijk veel te lijden en daarna te sterven. Maar Hij overwon en stond op uit de dood. Nu mogen wij in geloof met Hem opstaan. Wanneer ons lichaam is gestorven, mogen we leven met Hem. Door genade. Niet verdiend, maar toch gekregen. 

Je bent duur gekocht, lieve vrouw. Jezus gaf Zijn leven voor het jouwe. Een daad uit pure liefde. Wil je deze liefde aannemen? Of vind je dit moeilijk en weet je niet hoe? Dan mag je je handen vouwen en Hem daarom vragen. Want ook dat wil Hij je geven. 

En nu biedt Hij jou dit cadeau aan. Je hoeft het alleen maar aan te nemen. Vouw je handen maar en zeg het tegen Hem: ‘Lieve Jezus, ik begrijp niet waarom U mijn straf wilde dragen waardoor ik de straf niet meer verdien. U droeg mijn zonden en nu ben ik vrij. Oneindig groot is Uw genade.’

Aan de slag!

Luister het prachtige lied ‘Amazing Grace’ geschreven door John Newton, of dit prachtige nummer over de grote liefde van God: ‘Why should I gain from His reward’ van JJ Heller.

I cannot give an answer
But this I know with all my heart
His wounds have paid my ransom.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!