Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen3

Filemon: het onbekende Bijbelboek – deel 1

Door stom toeval kwam ik in het boek Filemon terecht. Nou ja, toeval bestaat niet; Gods leiding wel. Ik was op zoek naar Filippenzen en belande in Filemon. Ik besloot me erin te verdiepen, want dit boek heeft maar één hoofdstuk. Maar dit ene hoofdstuk staat wel in de Bijbel. Vandaar mijn speurtocht naar de boodschap van Paulus aan Filemon. 

Als je de brief vluchtig leest, lijkt het wel een persoonlijke brief. Paulus vraagt Filemon om een gunst. Waarom staat deze brief dan in de Bijbel? Niet elke brief van vroeger die van de ene persoon naar de andere gestuurd is, is opgenomen in de Bijbel. Paulus begint de brief met het groeten van een aantal geloofsgenoten. Hiermee wil hij eigenlijk zeggen dat deze brief niet alleen voor Filemon is, maar meer gericht is aan alle gelovigen rondom hem. Iedereen die bij de zaak rondom zijn slaaf betrokken is. 

Wie is Filemon? 

Filemon was een rijke man die woonde in Kolosse. Hoe weten we dat hij rijk was? Omdat hij rijk genoeg was om slaven te hebben. Want over één van deze slaven gaat de brief van Paulus. En hij had een groot huis waar hij een kleine gemeente kon hosten. Paulus begint de brief met het zegenen van Filemon en de andere geadresseerden. Een mooie groet.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus. 
– Filemon 1:3 (NBV21)

De liefde en trouw van Filemon, tot waar reiken ze?

Na de zegen, prijst en dankt Paulus God voor Filemon. Hij is hierin uitbundig. Dit zegt wat over wat een man Filemon was. 

… want ik hoor vaak over de liefde en de trouw die u de Heer Jezus en alle heiligen toedraagt.
– Filemon 1:5 (NBV21)

Filemon was een liefdevolle en trouwe man richting de broeders en zusters van zijn huisgemeente. Paulus, ook een broeder, kent hem ook zo. Maar nadat Paulus duidelijk benoemd heeft dat hij God dankbaar is voor het leven van Filemon, komt de uitdaging. Paulus vraagt hem om een gunst. Een lastige kwestie, zeker voor die tijd. Gaat de liefde en trouw van Filemon ook verder dan zijn medechristenen? 

Liefdevol of bevelend?

Paulus en Filemon waren broeders in het geloof. In de Bijbel leren we dat ze direct, open en vrijmoedig kunnen spreken tegen elkaar. Paulus had in zijn verzoek kunnen bevelen. Maar hij koos voor de liefdevolle aanpak en het hem vriendelijk te vragen. En hier zit dan ook gelijk de eerste les die ik uit deze brief haal. Paulus wilde iets van zijn broeder, maar koos hierbij voor de liefdevolle weg. Hij zegende hem en prees hem om zijn goede daden. Hoe vaak vallen wij niet met de deur in huis, zonder degene die we om hulp willen vragen eerst te waarderen? 

Morgen lezen we verder over het verzoek van Paulus. Een dappere vraag, waar we wederom weer bijzondere lessen van Paulus kunnen leren.

Aan de slag!

Probeer de eerstvolgende keer dat je iemand om een gunst vraagt, terug te denken aan deze brief van Paulus. Gebruik zijn techniek. Zie je naasten, prijs hen en zegen ze. Vraag ze wat je wilt in liefde. Misschien wel je man, je ouders, je vriendin of je partner. Ik bid voor jou de liefde van Paulus toe!


Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!