Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Een krachtig erfelijk bezit – deel 2

Gisteren hebben we gelezen over hoe wij ons erfelijk bezit als wapen kunnen gebruiken tegen de aanklachten van de duivel. We weten dat hij ons dag en nacht aanklaagt en ook via onze gedachten en zwakheden wil binnendringen om ons te breken. Maar God heeft ons een wapen gegeven om hiermee om te gaan! Dit is ons erfelijk bezit: God zal rechtspreken over de aanklager. En daar mogen wij vandaag de dag al in wandelen.

Geen wapen zal iets tegen je uitrichten

Ik wil je graag meenemen in de volgende belofte van God, namelijk dat élk wapentuig dat tegen je wordt vervaardigd, niets zal uitrichten. God zal rechtspreken en daar mogen wij op vertrouwen. In die waarheid mogen we staan, maar dat voelt niet altijd zo. Het kan soms toch juist voelen alsof alles in je leven wordt tegengewerkt. Alsof iemand het bewust aan het saboteren is. Het ene probleem heb je nog niet opgelost en het volgende probleem komt al om de hoek kijken.

Het lijkt wel alsof je een brandweerman bent en het leven bestaat uit continu brandjes blussen, en problemen aan de lopende band proberen zo goed en kwaad als je kan te verhelpen. Maar hoe zit het dan? God zegt in Jesaja 54:16-17 dat Hij degene is die recht spreekt, omdat Hij de Maker is van jou en mij, maar ook van degene die ons verwoesten (met hun woorden).

Om dit te begrijpen kunnen we niet elk probleem en al ons verdriet en lijden op een grote hoop gooien. Want juist problemen, lijden en verdriet kan Gods middel zijn om ons te vormen naar Zijn evenbeeld, ons te volharden in ons geloof en om ons dicht bij Hem te houden.

God laat soms dingen gebeuren in ons leven, naar Zijn doeleinde en tot Zijn glorie. Ook als dat betekent dat lijden zorgt voor volharding. En in die wapens of aanvallen die door de vijand op jou zijn gericht, mogen we blijven vertrouwen en vasthouden aan dat God degene is die rechtspreekt.

Geestelijke ogen

Wij kunnen alleen zien met onze menselijke ogen. Daardoor is de geestelijke wereld onzichtbaar voor ons. Maar die wereld is er wel degelijk. De strijd die we strijden is niet te zien met menselijke ogen, maar wel met geestelijke ogen.

Verder, mijn broeders, word gesterkt in de HEERE en in de sterkte van Zijn macht. Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
– Efeziërs 6:10-12 (HSV)

Vertrouwen op Gods beloften

Wij hebben geen idee hoe vaak God ons al heeft beschermd tegen dit soort wapens en aanvallen. Dat het niet zichtbaar is voor ons, betekent niet dat het niet gebeurt. Maar Gods belofte laat zien dat alle aanvallen niets zullen uitrichten tegen ons. Wij mogen blijven uitspreken, bidden en proclameren wat Hij belooft heeft in Zijn Woord. God zal rechtspreken, maar tot die tijd vraagt God van ons dat wij ons staande houden, vasthouden aan Zijn Woord, vasthouden aan wat Hij belooft heeft, en dat we Hem danken voor hoe Hij ons beschermt tegen de aanklager (ook wanneer we dat niet doorhebben).

Aan de slag!

Dank God vandaag voor alle dingen die niet zijn gebeurd doordat God ze heeft voorkomen, waar je niets van weet.


4 reacties op “Een krachtig erfelijk bezit – deel 2”

  1. Zo mooi deze twee overdenkingen, ze bevestigen mij in het vertrouwen op God. Hij is Overwinnaar. Hij strijdt voor mij. En met Zijn woord kunnen we allle leugens weerstaan. De laatste weken spreek ik ‘s ochtends hardop met God en noem dan teksten uit Zijn woord. Hoe bemoedigend om dat dan hier terug te lezen dat dat het juiste wapen is. Alle eer aan God Die ons aan elkaar heeft gegeven om elkaar te bemoedigen!

    • Ha Henrike,

      Wat mooi dat deze overdenking jouw vertrouwen op God bevestigen! God spreekt persoonlijk tot ons op zoveel verschillende manieren.
      Hij strijdt voor ons en Zijn Woord is het enige dat nooit vergaat en het krachtigste wapen dat er is! Wat mooi dat je hardop spreekt met God in de ochtenden, ik kan mij geen beter begin van de dag bedenken!

      Alle eer aan God die ons elkaar geeft om elkaar te bemoedigen, samen zijn we zijn Kerk en het lichaam van Christus 🙏🏽❤️

      Heel veel liefs en Gods zegen,

      Arjannah

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!