Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Ben jij voorbereid op de komst van Jezus?

Herken jij het, dat we ons hier op aarde op van alles voorbereiden? We bereiden ons voor op een nieuwe werkdag, op de komst van een baby of op een verhuizing. Stap voor stap nemen we door wat er moet gebeuren en wegen de opties af. Alles om de activiteit zo goed mogelijk te laten verlopen. Maar hoe zit dat met de komst van Jezus? Bereid jij je daar ook zo grondig op voor?

Jezus komt spoedig

En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
– Openbaring 22:12 (HSV) 

In dit vers is de Heere Jezus zelf aan het woord en benadrukt dat Hij spoedig komt. De Bijbel staat vol met gedeeltes die spreken over de wederkomst van Jezus. In dit vers wil Hij duidelijk maken dat de mensen weinig tijd meer hebben voor het maken van hun keuze. Als Jezus namelijk gekomen is, zal het oordeel plaatsvinden. Tijd om te treuzelen is er niet meer, we moeten kiezen! In een eerder hoofdstuk in Openbaring is te lezen dat Jezus de Rechter wordt genoemd. Dit wordt bevestigd doordat Jezus hier zegt dat Hij, wanneer Hij terugkomt, Hij het loon bij zich heeft. Jezus is degene die het loon bepaalt en toekent. 

Jezus zal oordelen

We lezen in het vers dat Jezus het loon bij zich heeft. Dat wijst erop dat wanneer Jezus is teruggekomen op aarde, er geen uitstel meer zal zijn van het oordeel. Jezus zal als Rechter afhankelijk van iemands daden een positief oordeel of een negatief oordeel geven. Want Hij vergeldt, zoals het Bijbelvers zegt, ieder zoals zijn werk is. Als hier gesproken wordt over ‘zijn werk’, wordt iemand zijn leven als één geheel bedoeld.

Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.
– Openbaring 22:14 (HSV)

In dit vers wordt gesproken over zij die zalig zijn door Zijn geboden te doen. Dit verwijst naar de gelovigen die voortdurend de vergeving ontvangen. Het gaat om een levenshouding waarbij gelovigen zich de vergeving toe-eigenen. Wat het resultaat hiervan is, wordt verderop in het vers beschreven. Deze mensen hebben recht op de Boom des levens. Dat betekent dat zij het ware leven mogen ontvangen als geschenk van God. Ook mogen zij de poorten van de stad binnengaan. Dit is het beeld voor redding en verlossing.

Jezus waarschuwt 

Maar buiten bevinden zich de honden, de tovenaars, de ontuchtplegers, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder die de leugen liefheeft en doet.
– Openbaring 22:15 (HSV)

In vers 14 lezen we de zaligspreking die Jezus doet over de gelovigen, maar hierna geeft Hij een waarschuwing. Het doel van deze waarschuwing is dat de toehoorders en lezers van de zaligspreking niet denken dat deze automatisch voor iedereen bedoeld is. Er worden wel degelijk mensen van uitgesloten en hun positie zal zijn ‘buiten de stad’. Dat betekent buiten de nieuwe schepping en buiten de verlossing en redding van Jezus. Zij zullen zijn in ‘de poel van het vuur’, zoals Openbaring erover spreekt. Denk dus niet te licht over de wederkomst van Jezus en Zijn oordeel! 

Wees voorbereid op Jezus’ komst

De teksten die we zojuist hebben behandeld zijn niet niks. Om eerlijk te zijn, grijpen ze mij ook best wel aan. De boodschap, de waarschuwing, maar ook de beloftes die erin zitten zijn duidelijk en pittig tegelijk. Als ik dit lees, kan ik niet anders dan denken dat ik mij meer moet voorbereiden op de komst van Jezus. Onze zekerheid ligt in het kiezen voor Jezus en het navolgen van Zijn wil. Daarbij mogen we weten dat Hij genadig is en wij vergeving van Hem mogen ontvangen, keer op keer. Neem jij deze aan? Laten we ons voorbereiden door het Woord te lezen en te gehoorzamen, zodat wij Zijn zegen mogen ontvangen! En laten we niet vergeten dat we de taak hebben om mensen die verloren dreigen te gaan, bij Jezus te brengen. Zodat ook zij voor Hem kunnen kiezen en we samen de poorten van de stad mogen binnengaan!

Aan de slag!

Denk eens na over de volgende vragen: Ben jij voorbereid op de komst van Jezus? En bereid jij andere mensen voor op de komst van Jezus?


3 reacties op “Ben jij voorbereid op de komst van Jezus?”

  1. ‘andere mensen voorbereiden op de komst van Jezus’… tja, hoe doe je dat, als de ander er niets van wil horen, het niet wil hebben over ‘God en geloof’….
    Met name wanneer het om dierbare personen/familie gaat, die over alles willen praten, behalve over God en Zijn Woorden, over ‘dat geloof van jullie…’
    Dan staan we met lege handen en moeten we lijdzaam toezien hoe zij, tegen het einde van hun aardse leven, afstevenen op… leegte, die plek ‘buiten de stad’, ‘buiten Gods Koninkrijk’, ‘de poel des vuurs’….
    Intens moeilijk en verdrietig!

    • Lieve Margot inderdaad intens verdrietig, maar als het met woorden niet gaat mag je door je manier van leven Jezus voorleven! En wij kunnen mensen niet overtuigen, dat kan God alleen! Bidden dat God hun hart aanraakt is ook héél belangrijk!
      Ik bid je Gods wijsheid, liefde en helder inzicht toe om te zien waar het op aankomt🙏🏻

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!