Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Ananias verricht de taak waarvoor God hem roept, jij ook?

Wat is Gods plan voor mijn leven? Deze vraag stel jij jezelf misschien ook wel eens. Je ziet dat sommige christenen om je heen grote roepingen krijgen, zoals naar de andere kant van de wereld verhuizen om daar het Woord te prediken. Andere christenen zie je een gemeente of organisatie starten om God te dienen. Van Ananias mag je leren de taak te verrichten waarvoor God jou geroepen heeft!

Wie is Ananias?

Ananias is een discipel in Damascus. Hij gelooft in Jezus Christus. Ananias is een vrome jood die trouw de wet naleeft. In zijn tijd moesten veel joden niks hebben van het Evangelie. De joden die wel geloofden in Jezus, vluchtten vaak weg uit Jeruzalem. Zo ook naar Damascus. Ananias was geen vluchteling, maar een in Damascus woonachtige Jood. Hij heeft de boodschap van het Evangelie waarschijnlijk op een van de feesten in Jeruzalem of van de gevluchte gelovigen gehoord. Ananias heeft het Evangelie aangenomen en is vervuld met de Heilige Geest, net zoals de andere gelovigen in Damascus.

En de Heere zei tegen hem: Sta op en ga naar de straat die de Rechte genoemd wordt, en vraag in het huis van Judas naar iemand van wie de naam Saulus is, uit Tarsus, want zie, hij bidt, en hij heeft in een visioen gezien dat een man van wie de naam Ananias was, binnenkwam en hem de hand oplegde, opdat hij weer ziende zou worden.
– Handelingen 9:11-12 (HSV)

God roept Ananias voor Zijn plan

In een visioen spreekt de Heere tot Ananias. De Heere roept hem bij naam en wanneer Ananias aangeeft dat hij beschikbaar is, zegt God welke opdracht Hij voor hem heeft. God roept hem om Saulus, later bekend als Paulus, de handen op te leggen en hem te genezen van zijn blindheid en te vervullen met de Heilige Geest. Saulus was iemand die christenen vervolgde, ze in de boeien sloeg en terugbracht naar Jeruzalem. Saulus was onderweg naar Damascus om volgelingen van Jezus te arresteren. Op zijn weg naar Damascus openbaarde Jezus zichzelf aan Saulus, gebood hem naar de stad te gaan en daar af te wachten wat hij verder moest doen. In die drie dagen van wachten, kon Saulus niks zien. Hij bekeerde zich tot God en zocht Hem in zijn gebed.Β 

Ananias als kleine schakel

Het bekeringsverhaal van Saulus is groots en bekend. God roept Saulus om heel belangrijk werk te doen. In dit verhaal gebruikt God verschillende mensen om het leven van Saulus te beΓ―nvloeden, zoals Ananias. Hij wordt door God geroepen en gebruikt om Saulus te genezen van zijn blindheid. Ook gebruikt God hem om Saulus de handen op te leggen en te vervullen met de Heilige Geest. Daarnaast doopte Ananias Saulus en bemoedigde hem. Ananias helpt Saulus om in verder contact te komen met gelovigen in Jezus. Het zijn heel wat taken die God aan Ananias geeft om te verrichten in het leven van Saulus. Wij zijn vaak geneigd om aan al het werk wat Paulus heeft gedaan voor Gods Koninkrijk te denken en daarbij te vergeten welke mensen hem op weg hebben geholpen.Β 

Maar de Heere zei tegen hem: Ga, want deze is voor Mij een uitverkoren instrument om Mijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de IsraΓ«lieten.
– Handelingen 9:15 (HSV)

Ananias verricht zijn taak

De taak die God aan Ananias geeft, lijkt misschien klein in verhouding tot de taak die Saulus van God krijgt, maar het was spannend. Saulus was namelijk naar Damascus gekomen om gelovigen te arresteren, en Ananias had daarover gehoord. Hij probeert dit als weerlegging aan te voeren tegen zijn opdracht van de Heere, maar God gaat geen discussie met hem aan en zegt: β€œGa, want Saulus heeft een belangrijke taak te vervullen.” We lezen dat Ananias direct gehoorzaamt en naar Saulus gaat. Zonder aarzelen legt Ananias hem de handen op. Hij noemt Saulus bij zijn Hebreeuwse naam en spreekt hem aan met β€˜broeder’. Hiermee erkent Ananias dat Saulus een broeder in de Heere is. Ananias verricht de taak die God voor hem heeft weggelegd en is trouw aan God.

Verricht jouw taak

We hoeven niet allemaal zoals Paulus te zijn. God heeft voor ieder van ons een eigen taak weggelegd. De een groot en de ander klein. Het is belangrijk dat je beschikbaar bent voor de taak die God voor jou heeft. Vertrouw daarbij alleen op God. Hij weet welke taak Hij jou geeft en het uitvoeren hiervan is tot Zijn eer. Vergelijk jezelf niet met anderen, maar verricht de taak die God jou geeft en wees een bemoediging voor anderen.

Aan de slag!

Bid tot God en vraag hem welke taak Hij voor jou heeft weggelegd.


2 reacties op “Ananias verricht de taak waarvoor God hem roept, jij ook?”

  1. 2 jaar geleden ben ik door God geroepen om
    een taak te vervullen in de raad van de
    baptistengemeente waar ik lid van ben.
    Zelf had ik nooit zo’n stap willen en durven
    nemen.
    Ik ben dankbaar en gezegend om
    dit voor Zijn Koninkrijk te mogen doen!

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!