Hoe je tevreden kunt zijn met jouw imperfecte leven

10

jan

Marie Tulin van Ekeren

Ben jij tevreden met je leven? Oef, wat een vraag, hè? Kunnen we ooit wel echt tevreden zijn met ons leven in een wereld die status en populariteit prijst? Soms lijkt het wel alsof we allemaal meedoen aan een wedstrijd. Wie is het leukst of het knapst? Wie is de beste moeder, vrouw of vriendin? Het is een race zonder finishlijn. Een race waarin je eigenlijk nooit goed genoeg kunt zijn. Als jij merkt dat je hard aan het rennen bent om alles voor elkaar te krijgen, dan nodig ik je vandaag uit om ook eens stil te staan. Om te genieten van alle zegeningen die God je gegeven heeft. Om dankbaar te zijn voor jouw unieke leven.

De wereld gaat razendsnel. Op social media zien we allerlei hoogtepunten voorbijkomen. Vakanties,  gezinsfoto’s, een verloving… het flitst allemaal in enkele seconden voorbij. Misschien kijk jij wel op tegen een vrouw die je persoonlijk kent, of die je online volgt en denk je: ‘Hoe doet ze het toch?’ Of misschien denk je wel: ‘Waarom zij wel, en ik niet?’

Dan zijn er nog de maatstaven die we onszelf op kunnen leggen. Zelf denk ik al snel dat alles beter moet, wat ik ook doe. Of het nu gaat om het schrijven van een overdenking, het inrichten van mijn kamer, het kiezen van outfits of het liever en aardiger reageren op de mensen om me heen. ‘’Het moet beter, mooier, leuker,’’ galmt het dan steeds.

Hebzucht vs. tevredenheid

Tevreden zijn met wat je hebt. Staan we daar weleens bij stil? Dat het een bijbelse opdracht is om niet altijd te streven naar ‘meer’ en ‘beter’, maar om juist ook tevreden te zijn met wat we elke dag van God krijgen? Hebzucht mag absoluut niet onze drijfveer zijn.

Het wordt zo duidelijk verwoord in Hebreeën 13:5 (HSV): Laat uw handelswijze zonder geldzucht zijn. Wees tevreden met wat u hebt, want Hij (God) heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en ik zal u beslist niet verlaten.
De houding van ons hart, wanneer het gaat over geldzaken, welvaart en werk, mag dus niet vol van geldzucht of hebzucht zijn. We mogen ons niet vastklampen aan die dingen. 

Weet je wat wél onze drijfveer mag zijn in alles wat we doen? De wetenschap dat God onze God is! Dat Hij elke dag bij ons is, en ons niet zal loslaten en verlaten. In welke omstandigheden we ons ook bevinden, of misschien in de toekomst zullen komen.

En Hij (Jezus) zei tegen hen: Kijk uit en wees op uw hoede voor de hebzucht. Immers, al heeft iemand overvloed, zijn leven hoort niet tot zijn bezit.
– Lukas 12:15 (HSV)

Opnieuw klinkt die waarschuwing voor hebzucht. ‘Al heeft iemand overvloed…’ Dus: al lijkt iemand anders nog zo succesvol, gelukkig of het helemaal gemaakt te hebben, dan nog moet ieder mens rekenschap afleggen aan God. We zijn in die zin allemaal hetzelfde. Waar het om gaat, is dat we God dienen met ons eigen leven!

Mijn genade is u genoeg

In 2 Korinthe 12 staat een andere treffende waarheid. Het gaat hier over Paulus, een man die rijk gezegend werd door God, die hem zoveel openbaringen gaf. God wist dat Paulus, menselijk zoals hij was, zich door al die giften nog eens zou gaan verheffen boven anderen. Daarom gaf God hem een ‘doorn in zijn vlees’, een tegenslag of in elk geval een middel dat ervoor zou zorgen dat Paulus niet al te groot van zichzelf ging denken.

Paulus wist wat het was om dat probleem in zijn leven weg te wensen. Hij bad God of Hij de situatie beter wilde maken. En wat zei God toen tegen hem?
We lezen het in vers 9: Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.
– 2 Korinthe 12 (HSV)

Gods genade was genoeg voor Paulus. Daarom was het niet erg dat Paulus zwak was en tekortschoot. Het liet juist alleen maar meer zien hoe goed, groot en machtig God is!

Wanneer is het genoeg?

Laatst maakten mijn vriend en ik een winterwandeling op een koude en donkere avond. De lichtjes in de straat waren zo prachtig. Gewoon onze alledaagse gesprekken over studie en werk en vrienden maakten me blij. Toen we thuiskwamen maakte mijn vader koffie en kletsten we lekker bij het vuur. Een cd’tje ging aan. We hadden het plan om later op de avond brownies te gaan bakken. Mijn hart voelde zo… vol. Vrolijk. Blij. Gezegend.

En ik toen bedacht ik me: ‘Wat wil ik eigenlijk nog meer?’ Welk gevoel, welke omstandigheden of welke spullen kunnen het gevoel van alledaags geluk eigenlijk overtreffen? Zit er wel echt zoveel verschil in het hebben van een mooie, luxe vakantie en het bakken van brownies op een vrijdagavond met mensen waar je van houdt? Zijn het niet allemaal zegeningen waar ik God voor mag danken?

Zo zit er misschien juist wel heel veel schoonheid in het omhelzen van jouw eigen gewone, gezellige, gekke, imperfecte, rommelige leven.

Aan de slag!

  • Waar ben jij dankbaar voor?
  • Welke dingen in jouw leven zijn niet perfect, maar maken jou ook tot wie je bent?
  • Welke onderwerpen in jouw leven zeggen steeds: ‘Meer, beter, anders, leuker…’? Hoe kun jij deze gedachten ombuigen met de waarheid uit Gods Woord?

Deel deze overdenking

  1. Anoniem M schreef:

    Hier kan ik veel op zeggen

  2. Thea schreef:

    Dankjewel voor je bemoedigende overdenking, juist nu dingen vandaag anders gaat als ik zou willen en hoopte ,besef ik na deze overdenking dat Zijn genade mij genoeg is!

  3. Francisca van Starrenburg schreef:

    Dank je wel. Op mijn onzekere, angstige stappen terug naar God, is dit fijn om te lezen. Ik heb niet veel geld, maar zou graag weer een bijbel in makkelijke taal willen hebben. Wil je voor me bidden? Veel liefs, Fran

    • Francine schreef:

      Hoi Francisca, mooi dat je weer stappen naar God toe zet. Zo waardevol! Gaat het specifiek om een bijbel op papier? Anders zijn er ook apps waarop de bijbel beschikbaar is, zoals ‘Mijn bijbel’.
      Mocht het specifiek over op papier gaan, zou ik graag met je in contact willen komen. Wellicht wil de beheerder van ZijLacht dan even onze mailadressen aan elkaar sturen..?

  4. Tineke Alblas schreef:

    Hoi Francine,
    Ik zou graag mijn basisbijbel aan Francisca geven! Is er een manier om met haar in kontakt te komen???

    Lieve groet

    • Jacomien van Urk schreef:

      Hoi Francisca, Francine en Tineke!
      Wat prachtig dat dit gesprek hier is ontstaan en dat jij, Tineke, je bijbel aan Francisca wilt geven. Geweldig! Ik stuur jullie een mailtje.
      Hartelijke groetjes,
      Jacomien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap