Zou Jezus ons een hond hebben genoemd?!

07

jul

Dorine

Voor het slapengaan probeer ik voor mijn kinderen een stukje uit een dagboekje te lezen. Vandaag las ik voor mijn zoon een stukje voor over de Kananese vrouw die wordt vergeleken met een hond. Voor ons staat de hond bekend als een trouwe viervoeter, maar in die tijd in Israël had de hond een heel andere plek in de maatschappij. Een opmerkelijk stukje in het Mattheüs-evangelie. 

Hond als scheldwoord

Zowel in Nederland als in het Israël van vroeger wordt hond als scheldwoord gebruikt. Wanneer je in Nederland iemand uitscheldt voor ‘vuile hond‘ dan betekent dat iets in de trant van ‘slaafse volgeling‘. Een hond volgt immers zijn baasje zonder vragen te stellen. In de tijd van het Nieuwe Testament had het scheldwoord ‘hond‘ een andere betekenis. Vroeger waren de honden niet van die trouwe gehoorzame viervoeters als tegenwoordig. Het waren wilde zwerfhonden. Deze term werd vaak gebruikt voor de niet-Joden, het betekende zoiets als ‘heiden‘ en werd uitgesproken met veel minachting.

We gaan het verhaal uit Mattheüs lezen:

‘Jezus vertrok naar het gebied van Tyrus en Sidon. Daar kwam een vrouw uit Kana naar Hem toe. Ze riep: “Heer, Zoon van David, help mij alstublieft! Er zit een vreselijke duivelse geest in mijn dochter!” Maar Jezus zei geen woord tegen haar. Zijn leerlingen kwamen naar Hem toe en zeiden: “Heer, stuur haar weg, want ze loopt achter ons aan te zeuren.”’

Zo kennen we Jezus helemaal niet. In bijna elke situatie zien we dat Jezus reageert op de mensen die naar Hem toe komen: de blinde Bartimeüs die Jezus van verre riep; de vrouw die niks zei, maar alleen zijn kleed aanraakte; de Farizeeërs die strikvragen stelden. Op iedereen reageerde Jezus, maar vandaag reageert Hij niet. Wat is hier aan de hand?

Blijkbaar heeft de vrouw Jezus niet een keer geroepen, maar loopt ze achter Jezus en zijn discipelen aan. Wanneer de discipelen er een beetje gek van beginnen te worden, lopen ze naar Jezus toe: Heer, stuur haar weg, want ze loopt achter ons aan te zeuren.

“Toen zei Jezus tegen haar: “Ik ben alleen gestuurd naar de verdwaalde schapen van het volk Israël.”

Hier vertelt Jezus de reden dat Hij de vrouw totaal negeert. Hier vertelt Jezus dat zijn roeping, zoals we dat vandaag de dag zouden zeggen, ligt bij de verdwaalde schapen van Israël. Dan denken we natuurlijk meteen aan de gelijkenis van het verloren schaap (Matteüs 18:12-14). God wil al zijn schapen, de mensen uit Israël, weer bij zich roepen. Daarom is Jezus naar de aarde gekomen, om zijn volk, zijn schapen bijeen te brengen. Deze vrouw hoort niet bij dat volk.

Maar ze kwam dichterbij, liet zich voor Hem op haar knieën vallen en zei: “Heer, help mij!” Maar Hij antwoordde: “Het is niet goed om het brood dat voor de kinderen is, voor de hondjes te gooien.”

De Kananese vrouw laat zich niet zomaar wegsturen. Ze heeft een rotsvast geloof in Jezus. Ze heeft gezien wat Hij kan en legt zich niet zomaar neer bij zijn antwoord. Weer reageert Jezus afwijzend. In zijn antwoord legt hij een flinke belediging, Hij vergelijkt hier het volk van Israël met de kinderen, de vrouw vergelijkt Hij met een hond. Aan het begin van de blog heb je al kunnen lezen dat dit niet een vriendelijk woord was. De Joden gebruikten dit als scheldwoord! Maar weer laat de vrouw zich niet tegenhouden door het antwoord van Jezus.

Toen zei ze: “Dat is waar, Heer, maar de hondjes eten toch de kruimels op die van de tafel van hun meesters vallen?” Toen antwoordde Jezus haar: “Vrouw, wat heb jij een groot geloof! Je zal krijgen wat je hebt gevraagd.” Vanaf dat moment was haar dochter gezond.
(Mattheus 15: 22-28, BasisBijbel)

Wauw! Hier kennen we Jezus weer. Na twee keer hard te zijn geweest tegen deze vrouw, ziet Hij het geloof van deze vrouw. Ze behoort niet tot het volk van Israël, maar Jezus schenkt haar dochter genezing.

Jij en ik behoren tot de honden

De meesten van ons horen niet van oorsprong bij het volk van Israël, we zijn geen nakomelingen van Abraham. Wij behoren tot de heidenen, de honden. En net als deze vrouw krijgen wij de genade van God. Gelukkig had God een plan voor de hele wereld en niet alleen een plan voor de kinderen van Israël. Wat een scheldwoord lijkt te zijn, verandert opeens in iets moois. In dit verhaal schemert het wereldwijde plan van God door, genade voor Israël én genade voor de hele wereld, ook de honden mogen het Evangelie ontvangen!

Aan de slag!

Wat een bijzondere moed van deze vrouw. Ze nam geen genoegen met het antwoord wat Jezus haar gaf: al haar hoop is gevestigd op Jezus. Hij stelde haar niet teleur.

Hier mogen wij van leren. Zij was niet zeker van haar positie tegenover Jezus, wij wel. We weten dat we door het bloed van Jezus kinderen van God zijn geworden. Wij mogen vrij naar Jezus gaan en al onze hoop op Hem vestigen. Lees het stukje hieronder rustig door en besef wat Jezus je hier belooft. Ga naar Hem toe en leg alles bij Hem neer!

En Jezus zei: “Mijn Vader heeft alles aan Mij gegeven. Niemand kent de Zoon. Alleen de Vader kent Hem. En niemand kent de Vader. Alleen de Zoon kent Hem. En ook de mensen aan wie de Zoon wil laten zien wie de Vader is, kennen de Vader. Kom naar Mij als je moe bent. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.”
(Matteüs 11:27-30, BasisBijbel)

Deel deze overdenking

  1. Wiedy schreef:

    Wat een genadige God hebben we!!! Een paar weken geleden las ik hetzelfde stukje en vond het ook een heel hard antwoord voor de vrouw. Dank voor de mooie boodschap die er in dit stukje zit.

  2. Bep schreef:

    Mooie boodschap Dorine. Ik denk dat er zelfs nog een extra dimensie onder zit. Dat Jezus op deze manier het volk Israël wil laten zien, dat er ook genade is voor de heidenen. Dat niet je afkomst (alleen) bepaalt of je tot de kinderen van Abraham behoort(zoals de joden dat zeggen) ,maar dat je geloof bepalend is om aangenomen te worden als kinderen van God. Zoals Paulus zegt: door het geloof zijn wij als kinderen aangenomen.

    • Dorine schreef:

      Hoi Bep,
      Dat denk ik inderdaad ook! Ik ben elke keer verwonderd hoe Jezus naast woorden, alles ook duidelijk maakt met Zijn daden! Daardoor kunnen we de dingen veel beter begrijpen.
      😊

  3. david schreef:

    Jezus testte deze vrouw. Want Jezus onderwees ook dat als iemand je een klap geeft keer dan ook je andere wang toe. En door haar met een hond te vergelijken beledigde hij haar. Maar zij reageerde niet boos maar keerde haar andere wang toe. En Jezus beloonde haar. Vreedzaamheid.

  4. Burak schreef:

    discriminatie en geen medeleven, maar toch weer merkwaardig hoe er een positieve draai aan wordt gegeven door Dorine & de lezers. In mijn optiek is dit geen liefhebbende Jezus. Ik begrijp dan ook niet hoe jullie dit rechtvaardigen. Kunt u het voorstellen? Ik loop op straat en er wordt mij om hulp geroepen maar ik negeer. Mijn vriend dwingt mij tot actie maar ik reageer als volgt” mijn taak is niet om niet-gelovigen te helpen” en alsof dat niet voldoende is loop ik naar dat vrouwtje toe die om hulp vroeg en zeg” ik help geen honden”. En pas wanneer zij bereid is om te accepteren dat ze een hond is denk ik laat ik haar eens helpen. Waarom rechtvaardigen jullie dat eerste stuk zodat jullie kunnen zeggen” Jezus heeft haar toch uiteindelijk geholpen?” Als ik iemand op de grond zie liggen die om hulp vraagt omdat hij/zij/het niet zelf kan opstaan ga ik toch ook niet eerst in de gezicht spugen en daarna de hand reiken zodat jullie zeggen “Maar hij heeft toch zijn hand gereikt?” Dat maakt het spugen niet oke of wel? echt bizar..

  5. Hans Vegt schreef:

    Ik kan me iets voorstellen van je betoog, Burak. Het lijkt hier wel alsof Jezus een soort van fascist is. Ikzelf kan het daar erg moeilijk mee hebben want ik heb ook fascistische trekken en in de Bijbel staat dat je Jezus moet (na)volgen dus worden mijn eigen fascistische trekken hier niet door afgeremd.

  6. Frans v Loo schreef:

    Heel mooi en duidelijk verteld.
    Jammer dat het vandaag de dag andersom
    is . Van de nederigheid die deze heidense vrouw had , en ook zo de heidense hoofdman is weinig terug te vinden .
    De hoogmoed viert vandaag de dag hoogtij
    De rol die de Jood voor God had , en voor Jezus had , v oor Paulus had enz. in de bijbel is bijna niet meer in de kerken terug te
    vinden
    , heel raar voor gelovigen met dezelfde Vader en dezelfde Geest

  7. Frans v Loo schreef:

    Heel mooi en duidelijk verteld.
    Jammer dat het vandaag de dag andersom
    is . Van de nederigheid die deze heidense vrouw had , en ook zo de heidense hoofdman is weinig terug te vinden .
    De hoogmoed viert vandaag de dag hoogtij
    De rol die de Jood voor God had , en voor Jezus had , v oor Paulus had enz. in de bijbel is bijna niet meer in de kerken terug te vinden

  8. Chris Blanckaert schreef:

    Voor mij spreekt deze tekst heel sterk vvan het proces dat Jezus als Mens doormaakt.
    Wie we zijn, wat we willen worden, hoee we achter onze opdracht komen en deze leren interpreteren en bijschaven is een levenslang proces.
    Als we het mens-zijjn van Jezus au-sérieux nemen dan betekent dit dat ook Jezus moet groeien in het proces van Zijn roeping.
    Als gelovige Jood was het normaal dat Hij zich richtte op het huis van Israël. Hier zien we hoe Hij als het ware ‘gedwongen’ wordt de visie die Hem als gelovige Jood werd aangeleerd en doorgeggeven, om diie open te breken en te verruimen. Gods Liefde, Zijn heil is niet alleen voir de Joden, maar voor iedereen, voor heel de schepping..

  9. Ben Bruggemann schreef:

    Ik kann mij herinneren, dat er in de tweede wereldoorlog,toen de Japanners nog heersten
    in Nederlands Indie,
    Er heel kwalijk over de Japanners gesproken werd.Er waren daar Nederlanders, die zeiden,
    dat de Japanners vergeleken konden worden met varkens zonder staart.
    Dat is een beeldspraak.
    Dat Jezus zei ,dat “Het is niet goed om het brood dat voor de kinderen is, voor de hondjes te gooien.”,dat is ook een beeldspraak. en iedereen weet dat je een beeldspraak niet leterlijk moet nemen.En als je een beelspraak letterlijk neemt als jouw dat het beste uitkomt,dan zit je geweldig op het verkeerde spoor.

    n Nederlands indie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap