Zonder jou is de wereld lang niet zo mooi, want jij weerspiegelt Jezus!

10

nov

Gastblogger

Vrouwen en spiegels zijn wel een dingetje. Zouden we kunnen stellen dat wij vrouwen er een haat-liefdeverhouding mee hebben? De ene keer stelt het ons tevreden, terwijl we de volgende dag niet blij worden van wat we in de spiegel zien. Of ben ik de enige hier? Hoeveel vrouwen (inclusief ikzelf op sommige momenten) kijken in de spiegel en kunnen niet de schoonheid zien die God in ons gelegd heeft? Dan laten we ons naar beneden halen door de leugen die ons denken is binnen geslopen: “Moet je nu eens kijken, wat stel ik nu voor?” Maar je mag weten, zonder jou is de wereld lang niet zo mooi!

Wat zie jij als je in de spiegel kijkt?

Het was op een vrouwendag een aantal jaren geleden dat er een plaatje geprojecteerd werd op een scherm van een kleine rode kitten die in een spiegel keek. Het spiegelbeeld wat die kleine kitten zag, was een volwassen, stoere leeuw. Dit plaatje is een prachtig beeld van hoe God ons ziet als Hij naar ons kijkt. Die kleine kitten is zich daar van bewust, hij ziet dat in hem een krachtige leeuw verborgen zit en dat weerspiegelt deze kleine kitten dan ook.

Onze Hemelse Vader ziet Zijn zoon in jou.

In Jezus zijn we een compleet nieuwe schepping geworden, schrijft Paulus aan de mensen in Korinthe (2 Kor. 5:17). Toen Jezus stierf aan het kruis heeft Hij al onze zonde op zich genomen. Toen God keek naar het kruis zag hij niet Jezus, maar jou. Jezus nam onze plaats en stierf de dood die wij hadden verdiend door onze zonde. Hierdoor mogen we weten dat ons oude leven achter ons ligt en we een compleet nieuw mens zijn. Jezus heeft ons niet alleen één gemaakt in zijn dood, maar ook één in zijn opstanding. Hij is het nieuwe leven in ons. Zijn hart klopt in ons en zijn Geest leeft in ons.

Als onze hemelse Vader nu naar ons kijkt, ziet Hij eerst zijn zoon Jezus in ons. Hij ziet hierdoor perfectie en kan zijn ogen daarom ook niet van ons afhouden.
Wij mogen dan ook naar onszelf leren kijken zoals onze Hemelse Vader naar ons kijkt: rechtvaardig en heilig, volmaakt in Jezus. In Hooglied 4:7 staat:

Je bent van top tot teen mooi, mijn liefste,
je bent werkelijk volmaakt.
(BasisBijbel)

‘Het geheimenis’ zoals Paulus het één-zijn in Jezus noemt, is een krachtige boodschap. Een boodschap die de duivel doet sidderen. Hij weet namelijk heel goed dat als wij dit gaan begrijpen, de kracht van Gods Koninkrijk steeds meer zichtbaar gaat worden hier op aarde. De duivel zal daarom proberen ons te laten geloven in de leugens die hij ons influistert. Paulus waarschuwt dan ook vaak in zijn brieven dat we ons niet moeten laten afleiden van het goede nieuws, het evangelie.

We mogen de schatten van wijsheid en kennis die in Jezus verborgen zijn, gaan ontdekken en ons steeds meer eigen maken (Kol. 2:3). De heilige Geest steeds meer de ruimte geven om te kunnen bewegen in ons, zodat het alleen nog maar Jezus in ons is die de regie heeft in ons leven en niet meer de begeerte van onze eigen ik. (Als ik dit zo schrijf, voel ik een intens verlangen, maar weet ik ook dat ik dit op sommige punten nog best lastig vind.) Een overgave aan de wil van God voor ons leven.

Jezus is jouw spiegelbeeld.

Als we steeds meer gaan ontdekken wie wij zijn in Jezus en de oneindige liefde die onze hemelse Vader voor ons heeft, zal de kracht die in ons is steeds meer zichtbaar gaan worden. Dan zullen we als een krachtig leger opstaan om zijn Heerlijkheid te weerspiegelen.

Als wij in de spiegel kijken, mogen we leren kijken door de ogen van onze Hemelse Vader, en Jezus zien door ons heen. Dat is geen verdienste van onszelf maar een gift uit genade. Het werk van de Heilige Geest.

We mogen ons bewust worden van ons eigen spiegelbeeld, en gaan ontdekken wat een verandering dat van binnenuit teweeg zal brengen.

We zijn als spiegels die steeds meer de stralende macht en majesteit van de Heer weerspiegelen. Want we gaan steeds meer op Christus lijken. Dat gebeurt door de Geest van de Heer.
(2 Kor. 3:18, BasisBijbel)

Jij bent het beeld van Jezus hier op aarde, wat weer een verandering teweeg kan brengen bij een ander. De persoon die jou vandaag ontmoet, heeft een ontmoeting met Jezus door jou heen. Daarvoor heeft God jou geroepen en zo mooi gemaakt, daarom is de wereld lang niet zo mooi zonder jou!

Vergeet nooit dat het kijken naar jezelf zoals God naar je kijkt, (het kijken door zijn ogen), begint met kijken in zijn ogen. Jezus wist zo goed wie Hij was, omdat Hij constant in contact stond met zijn Vader. Hij zocht steeds zijn Vader op door gebed en deed alleen de dingen die Hij de Hemelse Vader zag doen. Intimiteit met onze Hemelse Vader maakt ons steeds meer bewust van wie we zijn in Jezus (onze identiteit) en laat ons krachtig opstaan in autoriteit die God ons in Jezus gegeven heeft.

Aan de slag!

Begin deze dag met het kijken in Gods ogen, zoek zijn aangezicht. Laat zijn waarheid over jou in je hart binnen komen. Als je een blokkade ervaart om Gods aangezicht te zoeken, bedenk dan eens voor jezelf waar dat aan ligt? Spreek dit uit naar God. Deel dit eventueel met iemand zodat je hierbij geholpen kunt worden.

Mijn inspiratiebron was dit lied. Luister je mee?

Voor meer verdieping kijk dit filmpje: 
Wie je bent in Christus van Wilkin van der Kamp

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve, lieve Carola, ook deze keer weer ontzettend veel dank voor deze prachtige en heerlijke overdenking. Zo bemoedigend om te lezen en het was eerlijk gezegd eigenlijk precies wat ik nodig had :’). Wat een Prachtig God dienen wij! Bedankt voor dit stukje zegen :-* Veel liefs & God’s liefderijke zegen! <3

  2. jacqueline schreef:

    ha,, het was weer zover hoor,, ik begon te lezen en dacht,,, Carola,,, wat is dat toch grappig he en een compliment aan jou dat je zo’n eigen schrijfstijl hebt
    Kwetsbaar en krachtig tegelijk,, zo gaaf dat je hiermee zoveel vrouwen kunt “bedienen”… dank je wel weer voor je stukje.. enne hang je de quote ook op je eigen spiegel…(:-) geldt ook voor jou he !!!!

  3. F schreef:

    Dat is nog goed nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap