Zegen de Heer!

14

nov

Hadassa

‘Zegen de Heer!’ Deze oproep is afkomstig uit lied 134 van Psalmen voor Nu. Thuis luisteren we hier regelmatig naar. Eerlijk gezegd vond ik het altijd maar een rare zin. Hoe kun je God nu zegenen? Dat kan toch helemaal niet? God heeft toch helemaal geen zegen nodig? Het hoort juist andersom: God zegent ons! Toch lees je echt in de bijbel de oproep om God te zegenen. Het blijkt zelfs iets heel normaals te zijn! Maar hoe doe je dat? Wat doe je als je God zegent?

Psalm 134 is een korte psalm. Het is de laatste psalm van de verzameling pelgrimsliederen die je in het boek vindt. Dit zijn 15 liederen die door het volk Israël werden gezongen, als ze op weg gingen naar Jeruzalem. Een paar keer per jaar reisden ze naar de stad om daar de grote feesten te vieren. Onderweg zongen ze deze liederen. Ook Psalm 134 werd gezongen:

Een pelgrimslied.
Zegen de HEER, u allen die de dienst van de HEER verricht en in het huis van de HEER staat, nacht aan nacht. Hef uw handen op naar het heiligdom en zegen de HEER.
Moge uit Sion de HEER u zegenen, die hemel en aarde gemaakt heeft.
(Psalm 134, NBV)

In deze psalm kom je het woord ‘zegen’ een paar keer tegen. Het gaat in vers 2 over het zegenen van God. Vervolgens gaat het in vers 3 over het ontvangen van de zegen van God. In veel vertalingen merk je niet eens dat het over hetzelfde woord gaat, omdat het anders wordt vertaald. God zegenen kan namelijk ook wel vertaald worden met ‘God loven’ of ‘God prijzen’. Het gaat erover dat je God goede woorden toewenst en dat je goede en mooie woorden over God uitspreekt. Psalm 134 roept je op om dat te doen.

Voor Joden is het vandaag de dag nog steeds heel normaal om God te zegenen. Hun gebeden beginnen vaak met deze woorden: Gezegend Gij, HEERE, onze God, Koning van de wereld, die …’ Vervolgens noemen ze iets, waarom ze God willen zegenen. Ook Jezus was gewend om God te zegenen. Je leest regelmatig dat Jezus de zegen uitsprak, voordat Hij het brood brak. Dat deed Hij niet zoals wij dat doen met de woorden: ‘Here, zegen deze spijze. Amen.’ Jezus zegende voor het eten niet het brood, maar Hij zegende Degene van wie Hij het brood had gekregen: ‘Gezegend Gij, HEERE, onze God, Koning van de wereld, die het brood uit de aarde doet voortkomen.’

Ook verder in het Nieuwe Testament lees je over het zegenen van God. Zo schrijft Paulus in de brief aan de Efeziërs:

Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus,
met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend.
(Efeziërs 1:3, BasisBijbel)

Ook de psalmen staan bomvol met teksten die je oproepen om God te zegenen en te prijzen. Toch is er iets bijzonders aan de oproep in deze psalm. Normaal gesproken wordt er in de psalm een reden genoemd waarom je wordt opgeroepen om God te prijzen. Er wordt bijvoorbeeld een gebeurtenis genoemd of er wordt iets genoemd wat God voor het volk heeft gedaan. Of er wordt een bepaalde eigenschap van God bezongen. Dat is de aanleiding om God te prijzen. Maar in deze psalm wordt er geen reden genoemd waarom je God zou prijzen. Uit het niets word je opgeroepen om Hem te zegenen. Blijkbaar is er volgens deze psalm niet altijd een reden nodig om God te prijzen. Blijkbaar heb je geen reden nodig om Hem te zegenen.

God zegenen is iets heel bijzonders. Het gaat verder dan alleen maar tot God bidden. Het gaat verder dan Hem danken. God zegenen gaat niet meer om jou of jouw omstandigheden, maar alleen om God. Het draait helemaal om God. Het is helemaal op Hem gericht. Daarom kan God zegenen altijd en overal. Omdat het niet afhankelijk is van jou, het is niet afhankelijk van jouw situaties. Het is niet afhankelijk van of jij een goede reden kunt bedenken om God te zegenen. Je hebt er namelijk helemaal geen reden voor nodig. Omdat je God altijd kunt zegenen.

Aan de slag!

Vandaag wil ik je uitdagen om God te zegenen. Waar je ook bent en wat je ook aan het doen bent. Ik wil je uitdagen om naar woorden te zoeken waar je God mee kunt zegenen. Als je het lastig vindt om woorden te vinden, blader dan eens rond in de psalmen. Daar vind je een hoop mooie suggesties! Zoals deze: Zegen de Heer – Psalmen van nu 

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. petra schreef:

    Wow Hadassa, mooie bevestiging op gesprek die ik gister had met mede gelovige. Dwars door je situatie heen is het belangrijk God te blijven loven en prijzen: zegenen in feite!
    Zijn grootheid en almacht verheerlijken en geloven, zien en ervaren. Dat God meer is dan je probleem. Dat je in Hem geliefd bent en blijdschap zult ervaren. God is goed overal en altijd, Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap