Werken of luisteren?

12

apr

Anna-Carina

Keuzes maken en prioriteiten stellen… dit blijven lastige punten voor velen (voor mij ook hoor). Dagelijks komen zoveel keuzes op je af, waardoor je soms uit het oog verliest wat écht belangrijk is. Een vrouw uit de Bijbel had hier ook mee te maken, haar naam is Marta. Zij was zo druk met het huishouden en het zorgen voor haar bezoek, dat ze vergat om bij haar gast te zijn en van zijn aanwezigheid te genieten. Ze focuste op wat er allemaal moest gebeuren, hierdoor verloor ze uit het oog wat echt belangrijk was op dat moment: zitten aan de voeten van haar bezoek, Jezus.

Wellicht is het verhaal van Marta en haar zus Maria je al bekend. Beiden zussen krijgen bezoek van Jezus. Marta gaat hard aan de slag om te zorgen dat alles gereed staat voor het bezoek. Ze is zo druk met al het werk dat ze gefrustreerd raakt over het feit dat haar zus Maria haar niet meehelpt. Maria ging bij Jezus zitten om te luisteren naar Zijn woorden.

Onderweg naar Jeruzalem kwam Jezus ergens in een dorp. Daar vroeg een vrouw, Marta, Hem om bij haar thuis te komen eten. Marta had een zus, Maria. Maria ging naar Jezus zitten luisteren. Maar Marta had het druk met het bedienen van Jezus. En ze ging naar Jezus toe en zei: “Heer, vindt U het dan helemaal niet erg dat mijn zus mij al het werk alleen laat doen? Zeg haar alstublieft dat ze me moet komen helpen!” 

Maar de Heer Jezus antwoordde haar: “Marta, Marta, jij maakt je bezorgd en druk over allerlei dingen. Maar eigenlijk is er maar één ding nodig. Maria heeft het goede gekozen. Dat zal haar niet worden afgenomen.” (Lukas 10:38-42)

Oei, Marta wordt hier even op haar plek gezet. Ze krijgt als het ware even een ‘priority check’. Wat was het belangrijkste op dat moment? Iedereen bedienen en zorgen dat er een maaltijd gereed is voor de gasten of in de aanwezigheid zijn van Jezus en naar Zijn woorden luisteren?

Marta was alleen gefocust op de taken die ze had. Hierdoor kon ze niet stoppen en genieten van haar bezoek. Ze kon hierdoor niet de tijd nemen om van Jezus’ aanwezigheid te genieten en Hem te aanbidden.

Welke keuze maakte Maria? Maria wist even te stoppen met alle werkzaamheden en tijd te nemen voor Jezus. Zij koos ervoor tijd te nemen om te luisteren en te aanbidden.

“Maria heeft het goede gekozen en dat zal haar niet worden afgenomen.” Soms voelt tijd met God wellicht als iets wat je moet doen. Of wellicht bedenk je welke andere dingen je met je tijd had kunnen doen. Soms kan het ook zo zijn dat je denkt dat je gelijk aan de slag moet met praktische dingen voor de Heer. Maar er is ook tijd nodig om aan de voeten van de Heer te zitten. Wat betekent dat? Tijd met Hem doorbrengen door in Zijn woord te lezen of door Hem te (aan)bidden. Dan kies je niet alleen voor ‘het goede’, maar dan kies je ook voor iets dat je niet kan worden afgenomen.

Tijd met God doorbrengen is niet iets wat vanzelf gaat, het is een bewuste keuze. Je moet er bewust voor kiezen en er tijd voor vrij maken. Dit betekent waarschijnlijk dat je ‘nee’ moet zeggen tegen andere dingen. Waar leg jij je prioriteit?

Aan de slag!
Vul jouw naam in in plaats van die van Marta.

“Maar de Heer Jezus antwoordde haar: “[naam], jij maakt je bezorgd en druk over allerlei dingen. Maar eigenlijk is er maar één ding nodig.”

Wat is er nodig in jouw (geestelijk) leven? Waar maak jij je druk en bezorgd om? Weet jij wanneer je moet stoppen om jezelf weer geestelijk op te laden? Breng deze dingen in gebed bij de God en ga aan Zijn voeten zitten. Denk hierbij aan deze belofte: “Maria heeft het goede gekozen. Dat zal haar niet worden afgenomen.”

 Naar: A young woman after Gods own heart – Elizabeth George

 

Deel deze overdenking

  1. Liza schreef:

    Prachtig An ?

  2. Hanneke schreef:

    Heel mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap