Weg van Gods licht

25

mei

Christa Noteboom

Het was alweer even geleden dat ze tijd met God doorgebracht had. Ze had er op dit moment ook niet zo’n zin in. Om eerlijk te zijn: ze voelde zich schuldig. Diep in haar hart wist ze dat ze God niet op de eerste plaats zette in haar leven. Van huis uit had ze geleerd dat ze zondig was, niet in staat om iets goeds te doen voor God. Dat bleek wel. Maar om dat nu uit zijn mond te moeten horen… En dan nog zoiets: áls ze God dan vroeg haar zonden te vergeven, merkte ze niet dat Hij dat ook echt deed. En dus leefde ze door. Van buiten een enthousiast, vrolijk christen, van binnen een knagend schuldgevoel en de gedachte dat zij nooit goed genoeg zou zijn.

Misschien herken je deze struggle wel. De Bijbel spreekt vaak over zonde en schuld. Het is niet leuk om daarnaar te kijken. Zeker niet, als je van huis uit hebt meegekregen dat een goede christen zijn zonden doorleefd heeft en in een bijzonder moment de vergeving van God diep in zijn hart ervaren heeft. De manier waarop over zonde gesproken wordt, kan je het gevoel geven dat jij er als mens niet mag zijn.

Jij als mens

Eigenlijk gaan er dan twee dingen door elkaar lopen: jij als mens en de zonden die jij doet. In Johannes 3 vers 16 en 17, misschien wel de bekendste teksten uit de Bijbel, staat het zo (NBV):

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 

God had de ‘wereld’ lief: de door God geschapen wereld met alles erop en eraan, de wereld van ná de zondeval. In deze woorden van Johannes voel je Gods liefde zinderen, zoals je op een warme dag de lucht ziet trillen door de hitte van de zon. God houdt van jou als (zondig) mens! Geloof deze waarheid en niet de leugen dat jij er voor God niet zou mogen zijn.

De zondige versie van jou

Dan wat betreft jouw knagende schuldgevoel. Dat heeft in sommige gevallen gelijk. In de eerste brief van Johannes schrijft hij:

 Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. Maar gaan we onze weg in het licht, zoals Hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. (1 Johannes 1:5-9, NBV)

Het is niet leuk om in ons hart te ontdekken dat we God niet zo toegewijd zijn als we wel zouden willen. Het is niet leuk om te zien dat we steeds weer keuzes maken, waarvan we weten dat God er niet blij van wordt. En het is nog minder leuk om op die momenten God te ontmoeten en geconfronteerd te worden met je zondige ‘ik’. Toch laat Johannes ons zien dat het nodig is. Als we uit Gods buurt blijven met ons schuldgevoel, wandelen we in de duisternis. We missen het doel van ons leven en worden geestelijk gezien steeds leger en ongelukkiger. Maar op het moment dat we in Gods licht wandelen – de enige plek waar we Hem kunnen vinden, want Hij is licht – dan is er verbinding, waarheid én reiniging door het bloed van Jezus.

Jezus, de rechtvaardige

Ontkennen of negeren van zonden heeft geen zin. Belijden wel:

Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. Belijden we onze zonden, dan zal Hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we Hem tot een leugenaar en is Zijn woord niet in ons. Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
(1 Johannes 1:10-2:2, NBV)

Leef in Gods licht. Belijd je zonden: specifiek(!), eerlijk en concreet. En geloof het Evangelie: God is trouw en rechtvaardig. Juist omdat Hij rechtvaardig is, spreekt Hij je vrij op basis van Jezus’ bloed. Hij stierf in jouw plaats, zodat jij voor eeuwig in vrijheid én in verbondenheid met je Maker mag leven!

Aan de slag!

‘Uit het hoofd leren’ is in het Engels ‘learning by heart’.

Leer 1 Johannes 1:(7-)9 uit je hoofd en laat de diepe waarheid van Gods woorden landen in je hart.

Deel deze overdenking

  1. Dagmar Jansen schreef:

    Dankjewel, precies wat ik vandaag nodig had.

  2. Bep schreef:

    Wat een troostvolle gedachte en wat sluit je stukje prachtig aan bij de tekst van de dag van het NBG. Ezechiel 33:11. In zulke dingen zie je de werking van de Heilige Geest.
    Gezegende dag allemaal.

  3. Kim schreef:

    Dankjewel Christa, voor deze prachtige bemoediging!
    God zegene jou

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap