Wees als een mier

21

apr

Anna-Carina

Planten hebben water nodig om te blijven leven. Hun voeding komt vanuit hun wortels in de grond. Wanneer ze een tijdje geen water krijgen, halen ze zoveel mogelijk uit hun wortels om te overleven. Klinkt allemaal best logisch hè? Wij hebben ook die voeding nodig om te (over)leven en te groeien. Dit geldt ook voor ons geestelijk leven, onze relatie met God. Hoe ziet jouw relatie met God eruit? Krijg je genoeg voeding binnen om te (over)leven?

Deze vier dieren zijn de kleinste op de aarde, maar zijn wel heel erg wijs: De mieren – een groot volk van diertjes zonder kracht, maar toch verzamelen ze in de zomer eten voor de hele winter. (Spreuken 30:24-25)

Mieren verzamelen in de zomer alles wat ze nodig hebben om in de winter te kunnen overleven. Wij kunnen van deze slimme beestjes veel leren. Wanneer het goed gaat en de zon schijnt (zomer) moeten we voeding verzamelen en groeien. Zodat je genoeg hebt om te overleven wanneer de winter, de moeilijke tijden, de momenten waarop je je eenzaam voelt komen. Waar komt die voeding vandaan?

Maar als iemand op Mij vertrouwt, zal Ik goed voor hem zijn. Met hem zal het goed gaan. Hij lijkt op een boom die langs het water is geplant. Zijn wortels groeien tot aan de beek. Hij merkt de hitte niet eens. Zijn bladeren blijven altijd fris en groen. Als er een jaar geen regen valt, maakt hij zich geen zorgen. Er groeien altijd vruchten aan hem. (Jeremia 17:7-8)

Wanneer je geworteld bent in de Heer en Zijn woord, dan ontvang je genoeg voeding om door de dalen te gaan. Je bent als een plant/boom, de hitte merk je niet eens, zelfs een jaar zonder regen brengt je niet ten val. Je hebt voldoende reservoir om mooie groene bladeren te hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat je die boom bent die langs het water is geplant? Door Gods woorden te lezen en te overdenken.

Het is heerlijk als je niet luistert naar de raad van mensen die zich niets van God aantrekken, als je niet omgaat met slechte mensen, als je niet meedoet met mensen die lachen om God. Het is heerlijk als je geniet van Gods wet, en daar dag en nacht over nadenkt. Want daardoor zul je lijken op een boom die aan het water is geplant, waar vruchten aan groeien als het daar de tijd voor is en waarvan de bladeren nooit verdrogen. Je zal succes hebben bij alles wat je doet. (Psalm 1:1-3)

Wat zegt Psalm 1 hier over iemand met een hart geworteld in de Heer en Zijn woord?

  • zij geniet van Gods woord;
  • zij verdiept zich in Zijn woord door dit te overdenken;
  • zij draagt vrucht;
  • zij heeft succes bij alles wat zij doet;
  • zij luistert niet naar adviezen van mensen die God niet (willen) kennen;
  • zij gaat niet om met slechte mensen en doet niet mee met mensen die God bespotten.

Wanneer je geworteld bent in God ontvang je Zijn kracht. Hierdoor hoef je niet bang te zijn voor gevaren of moeilijkheden, je hoeft niet te vrezen voor die periodes van droogte. De moeilijkheden zijn er wel, maar je krijgt kracht van God om ze te doorstaan. Hij laat je niet in de steek!

De kracht die in ons is en die groter is dan elke andere kracht, is niet onze eigen kracht. Het is Gods kracht in ons. We zijn wel in moeilijkheden, maar door zijn kracht zitten we nooit helemaal klem. We hebben wel raad nodig, maar door zijn kracht zijn we nooit wanhopig. We worden wel vervolgd, maar door zijn kracht laat God ons nooit in de steek. We worden wel vertrapt, maar door zijn kracht staan we telkens weer op. (2 Korintiërs 4:7b-9)

Aan het begin van deze blog is de mier aangehaald als een slim beestje. Wees als een mier, bouw je voorraad op voor de winter. Hoe doe je dat? Hier zijn drie praktische stappen om je op weg te helpen.

  1. Maak een gewoonte van je tijd met God, probeer hier een routine in te ontwikkelen dan dreig je het minder snel te vergeten.
  2. Ontwerp een persoonlijk moment met God, denk hierbij aan drie dingen: wanneer, waar en welke tools?
    1. Welk tijdstip komt jou het beste uit, ben je in de ochtend fit om je dag te starten met Bijbellezen? Of komt het juist beter uit wanneer de kinderen ’s middags slapen?
    2. Waar kan jij tot rust komen zonder afleidingen?
    3. Welke tools/materialen heb jij nodig om je tijd goed te kunnen besteden in Gods nabijheid? Is dat een notitieboekje met allerlei kleuren pennen om aantekeningen te maken? Of is dat een album met aanbiddingsmuziek?
  1. Houd je voortgang bij. Bedenk een leuke manier om je voortgang bij te houden. Bijvoorbeeld met een kalender waarop je kan afstrepen wanneer je bewust tijd met God hebt genomen. Of met een schema van de Bijbelboeken waar je kan noteren welke je hebt gelezen. Wellicht vind je het fijn om aantekeningen te maken, deze kan je later doorlezen om je voortgang te bekijken.

Aan de slag!
Hierboven zijn drie punten benoemd om aan de slag te gaan met je dagelijkse voeding. Hoe kun je daar nu concreet mee starten?

Denk na over je tijd met God. Welk tijdstip op de dag past het beste in jouw dagelijks ritme? Op welke plek kan je in stilte tijd met God doorbrengen? Welke tools heb je daarvoor nodig?

Leg het een en ander klaar zodat je daar morgen mee kan starten.

Werkt het toch niet fijn in de ochtend of is de plek die je hebt gekozen niet heel handig? Bedenk dan een nieuwe inrichting voor je tijd met God en probeer het uit.

Ik wens je veel zegen hierbij en hoop dat je gevoed wordt door Zijn woord!

 Bron: A young woman after Gods own heart – Elizabeth George

 

Deel deze overdenking

  1. D. De jong schreef:

    Heel mooi en opbouwend. Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap