We leven in een schijnwereld – Hoe ga je om met lijden?

21

nov

Hadassa

‘We leven natuurlijk in een enorme schijnwereld in onze westerse cultuur. (…) We leven hier in een enorme spagaat. En dat is ook wel een beetje een natuurlijk iets. We proberen het lijden zo ver mogelijk bij ons bed vandaan te houden. En tegelijkertijd ontkomt niemand van ons eraan.’ Het zijn de woorden van Rikkert Zuiderveld in het programma De Nachtzoen. Wij, westerlingen, leven in een schijnwereld. We durven het lijden niet onder ogen te komen en strijken de wereld daarom zoveel mogelijk glad. We doen alsof alles goed gaat. We laten alles er zo mooi mogelijk uit zien. We delen alleen onze gelukkigste momenten met anderen. Zo proberen we het lijden buiten de deur te houden. We hebben namelijk geen idee hoe we met lijden om moeten gaan.

‘Wie zeggen de mensen dat ik ben?’ vraagt Jezus op een dag aan Zijn discipelen. Ze trekken nu al een tijd met Jezus op. Ze hebben Hem bezig gezien. Ze hebben Zijn onderwijs gehoord. Om antwoord te geven op Zijn vraag, noemen de discipelen een aantal geruchten die zich de ronde doen: ‘Johannes de Doper. Of sommigen zeggen ook wel Elia of Jeremia.’ ‘En wie ben ik volgens jullie?’ vraagt Jezus vervolgens aan hen. Petrus geeft namens de groep antwoord: ‘U bent de Messias.’ Hij blijkt het goed te hebben en Jezus prijst hem gelukkig. Hij is achter de waarheid gekomen is. Hij is erachter gekomen dat Jezus degene is die al in het Oude Testament werd aangekondigd als degene is die de wereld zal gaan redden.

Dit gesprek blijkt belangrijk te zijn voor het onderwijs van Jezus. Nu ze erachter zijn gekomen dat Jezus de verwachte Messias is, gaat Jezus verder met zijn onderwijs. Hij gaat hen uitleggen wat het precies inhoudt dat Hij de Messias is.

Vanaf dat moment begon Jezus aan zijn leerlingen uit te leggen wat er zou gaan gebeuren. Dat Hij naar Jeruzalem moest gaan. Dat Hij daar mishandeld moest worden door de leiders van het volk, de leiders van de priesters, en de wetgeleerden. Dat Hij zelfs moest worden gedood. Maar ook dat Hij op de derde dag uit de dood zou opstaan.

Toen nam Petrus Hem apart. Hij begon Hem streng tegen te spreken. Hij zei: “Heer, God zal ervoor zorgen dat dat niet zal gebeuren!” Maar Jezus draaide Zich om en zei tegen Petrus: “Ga weg, duivel! Je probeert Mij ongehoorzaam aan God te maken. Want jij wil niet wat God wil, maar wat mensen willen!”
(Matteüs 16:21-23, BasisBijbel)

Wat Jezus zijn discipelen vertelt, staat hen niet aan. Een lijdende Messias? Een Messias die vermoord zal worden? Zo hadden ze zich Jezus helemaal niet voorgesteld! Hij zou toch komen om hen te redden? Hij zou juist komen om hen van de Romeinen te bevrijden? Het kan toch zeker niet Gods plan zijn dat Hij moet lijden? Petrus gaat dan ook fel tegen Jezus in, maar Jezus wijst hem terecht. Wat Petrus wil, is niet wat God wil. Het is wat de mensen willen. De Messias zal moeten lijden. Juist dat is Gods plan. Dan gaat Jezus verder:

Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: “Als je bij Mij wil horen, moet je stoppen met voor jezelf te leven. Je moet het kruis opnemen en Mij volgen. Want als je je leven voor jezelf wil houden, zul je het juist verliezen. Maar als je je leven opgeeft voor Mij, zul je het juist redden. Wat heb je eraan als je alles hebt wat je hebben wil, maar het kost je je leven? En wat kun je geven in ruil voor je leven?
(Matteüs 16:24-26, BasisBijbel)

Jezus gaat nog verder in Zijn onderwijs. Niet alleen de Messias zal lijden, maar ook zijn volgelingen. Als je de Messias wilt volgen, zal je je kruis op je moeten nemen. Als je ervoor kiest om Jezus achterna te gaan, zal je Hem ook in het lijden achterna moeten gaan.

Jezus probeert het lijden niet te verbergen. Hij is niet bang om met het lijden geconfronteerd te worden. Niet omdat Hij het als zijn noodlot ziet. Niet omdat het iets moois of heldhaftigs is, maar omdat het voor Hem duidelijk is dat God de regie heeft. Ook als Hij moet lijden. Ook als het misschien niet duidelijk is waarom Gods wil zo is. En omdat Hij weet dat het lijden niet het laatste woord heeft. Hij zal lijden, Hij zal sterven, maar Hij zal ook weer opstaan.

Jezus is duidelijk. Hij maakt de wereld niet mooier dan het is. Hij laat zien dat Hij niet is gekomen voor een schijnwereld, maar voor de rauwe werkelijkheid. Hij kiest voor het lijden en gaat er dwars doorheen. Hij gaat voor echtheid in plaats van schijn. Hij kiest voor kwetsbaarheid in plaats van maakbaarheid. Hij kiest voor liefde in plaats van angst.

Hij daagt je uit om Hem te volgen. Om Hem achterna te gaan, ook in het lijden. Om net als Hem het kruis op je rug te nemen. Om kwetsbaar te zijn. Om echt te zijn. Niet als noodlot. Niet als wanhoopsdaad. Maar als keuze, omdat je Zijn volgeling bent. Omdat Hij je erin is voorgegaan.

Aan de slag!

Denk na over de volgende vragen:

-Hoe ga je om met lijden? Durf je kwetsbaar en eerlijk te zijn naar anderen?

-Durf jij Jezus te volgen door kwetsbaar en echt te zijn? Waarin zou je dit kunnen doen?

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Bronnen
De Nachtzoen van Rikkert Zuiderveld

 

Deel deze overdenking

  1. Lydia schreef:

    Interessant; eerlijk en kwetsbaar: hoe moeilijk kan dit soms ook zijn!

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Hadassa :’) ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap