Wat jij van Nepalezen kunt leren over de kracht van bidden

19

mrt

Esmeralda van Dijke

‘Ho! Stop! Niet drinken!’ Verbaasd laat ik mijn kopje thee stil hangen in de lucht en ik kijk om mij heen. Iedereen heeft inmiddels thee gekregen en ik vraag me af wat ik gemist heb waardoor we nog niet kunnen drinken. Ashmita, mijn Nepalese vriendin, kijkt me aan en zegt: ‘We moeten nog bidden voor de thee! Bidden jullie in Nederland niet voor de thee?’ Beschaamd geef ik toe dat wij dat thuis inderdaad niet doen en ik vouw mijn handen om alsnog met hen te bidden voor de thee. Het is mijn eerste week in Nepal en ik zal de komende maanden nog veel dingen leren over het gebruik van bidden én de kracht hiervan.

Nepalezen bidden namelijk voor álles. Ze bidden voor de thee, ze bidden voor een paracetamol, ze bidden als ze met de bus op pad gaan, ze bidden als ze naar school gaan en ze bidden voor de mensen die hen helpen, ze bidden voor de zieke vrouw die normaal op de markt aanwezig is, ze bidden voor haar ondanks dat zij Hindoe is, het maakt niet uit wat voor reden er is, Nepalezen bidden ervoor.

In het begin voelde dit ‘bidden voor alles’ ongemakkelijk en vreemd maar al snel ontdekte ik dat het een prachtige manier is om God te eren en te betrekken bij alles wat je door de dag heen doet. Hoe vaak bid of dank jij God voor alle kleine dingen die je door de dag heen tegenkomt? Ik zal je toegeven, voor ik naar Nepal vertrok, bad ik erg weinig en was ik soms gefrustreerd omdat ik God niet kon ‘voelen’ in mijn leven. Ik had ook geen idee wat ik kon doen om Jezus wel te ervaren. Het antwoord bleek echter simpel: bidden.

In de Bijbel vinden we vele teksten die gaan over het gebruik van gebed en het nut hiervan. Laten we eens een aantal teksten bestuderen over het belang en de kracht van bidden.

1. Jezus verlangt van ons dat wij bidden

Wees altijd blij. Bid zonder ophouden. Dank God altijd, wát er ook gebeurt. Want dat is wat God van jullie wil nu jullie bij Jezus Christus horen.
(1 Tessalonicenzen 5:16-18, BasisBijbel)

Jezus, de Zoon van God, die zijn leven gaf om ons te redden. We hoeven geen torenhoge rekening te betalen voor wat Hij deed. Het enige wat Hij graag zou willen is dat wij tot Hem bidden.

2. Bidden kan jouw bergen verzetten

Luister goed! Ik zeg jullie: als je dan tegen deze berg zou zeggen: ‘Kom van de grond en gooi jezelf in de zee!’ dan zal dat ook gebeuren. Maar dan moet je in je hart niet twijfelen. Je moet geloven dat wat je zegt ook gebeurt. Daarom zeg Ik jullie: alles waar je om bidt, zal gebeuren als je gelooft dat je het zal krijgen.
(Marcus 11:23-24, BasisBijbel)

Bidden kan zorgen voor wonderen zolang jij erin gelooft dat God echt bij machte is om jou te geven waar je om vraagt. Jezus zegt zelfs dat er bergen verzet kunnen worden! Welke berg in jouw leven kan wel een kopje kleiner gemaakt worden?

3. Bidden kan je vrede geven

Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus.
(Filippenzen 4:6-7, BasisBijbel)

In een wereld waar iedereen door raast en rent en vliegt, is Jezus er om jou vrede te geven. Hoe? Juist, door te bidden tot Jezus.

Ik mocht leren dat, door te bidden, God bij me was. Dag aan dag. Het bidden bracht ook daadwerkelijk kracht met zich mee. Als ik in een afgelegen dorpje melkthee aangeboden kreeg die inmiddels groen en bedorven was, bad ik in geloof tot God zodat ik niet ziek hoefde te worden, en ik werd niet ziek. Als ik in de bus zat die zo roekeloos reed dat we in een ongeluk zouden belanden, gebeurde er op het laatste moment iets zodat het toch geen ongeluk was. Ik geef toe, in Nederland vind ik het veel lastiger om voor alles te bidden omdat het leven zo maakbaar is, maar als ik nu een kopje thee krijg bid ik nog vaak met een glimlach voor een zegen.

Aan de slag!

Ik daag je uit om vandaag voor élk moment, voor elke kop koffie of thee, voor je reis met de auto of de bus, voor je aspirine, voor je collega, voor welke reden dan ook, Jezus te bidden en te danken. Geloof in je gebed en je zult de kracht en nabijheid van Jezus ervaren. Ik wens je alle zegen toe!

BREAKING NEWS // Morgen start de lente en dan trappen wij op ons gloednieuwe YouTube kanaal af met een serie over seizoenen. Vier vrouwen delen in vier korte video’s een seizoen uit hun leven, om jou op te bouwen, te bemoedigen en te inspireren. Abonneer je vast via deze link zodat je de eerste video niet mist!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel Esmeralda! Zo mooi en bemoedigend ; zoveel dank voor jouw woorden. Liefs & Gods zegen

  2. Anne schreef:

    Wauw mooi! En zo waar. Goed om weer aan herinnerd te worden ook.

  3. Anne scHuring schreef:

    Mooi Es!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap