Waarom ‘niet geloven’ ook een optie is

09

jun

Emilia

Regelmatig kom ik in contact met mensen die niet geloven. Van de voetbalvereniging tot in mijn eigen huis, ik leef niet in een erg christelijke bubbel. Vaak wordt er ergens in het gesprek duidelijk dat ik gelovig ben. De ene keer doordat ik zeg dat ik elke zondag naar de kerk ga. De andere keer doordat ik met mijn grootste glimlach vertel dat ik schrijfster ben bij Zij Lacht. ‘Wat is Zij Lacht precies?’ ach, je kent het wel. Als ik eenmaal vol passie de vraag beantwoord heb en een -voor sommige wat ongemakkelijke- stilte neerleg, komt vaak al snel een respons met de woorden ‘Ik ben niet gelovig, ik ben niet zo opgevoed, eigenlijk heb ik er helemaal niks mee.’ ‘’Ach joh, gelijk heb je, want waarom zou je geloven?’’

Een paar jaar geleden ben ik met zes van mijn vrienden naar een concert van John Mayer geweest. De kaarten voor zijn concert waren al binnen twee minuten uitverkocht, maar wij bemachtigden een aantal veldkaarten. Ondanks de combinatie van mijn lengte en onze veldplaatsen, heb ik ontzettend genoten van het talent van deze man! En veel fans stonden er; wat een massa aan mensen!  Het concert was zo fantastisch en John Mayer speelde alsof niemand om hem heen stond. Iedereen in de zaal zag hem genieten van datgene wat hij leuk vindt: gitaar spelen. Terwijl ik naar hem keek (zover ik hem kon zien), bedacht ik mij ‘waarom zou John Mayer zich ooit bekeren? Hij heeft toch een prima leven zo? Hij is succesvol, hij krijgt geld voor het talent dat hij heeft en mensen houden van hem. Ik zou hem niet eens ‘lastig durven vallen’ met het geloof. Wat zou geloof hem nog kunnen brengen? Waar gaat het allemaal om, dacht ik in mijn hoofd. Waarvoor doen we het allemaal? In één kort moment leek al mijn zekerheid ineens weg. Chaos is mijn hoofd! Eerst maar weer even een paar stappen terug…

Want we weten dat God de Heer Jezus uit de dood heeft teruggeroepen en weer levend heeft gemaakt. Daarom zal Hij ook óns samen met Hem uit de dood terugroepen en weer levend maken. Wij zullen samen met jullie voor zijn troon komen te staan. (2 Korintiërs 4:14)

In mijn twijfels en geloofschaos sloeg ik mijn Bijbel open op dít vers. Ik las het, maar het kwam niet binnen. Wel wist ik dat God hiermee iets wilde zeggen. Woord voor woord las ik het nog eens, én nog eens. Uit de dood bleef bij mij hangen en bracht een vraag in mij op. ‘Maar was ik dan echt dood?

In deze tijd gaan de ontwikkelingen sneller dan ooit. Het medicatie aanbod is vele malen verdubbeld en we proberen ons met de gekste mogelijkheden onsterfelijk te maken. Het is zelfs zo dat jij je in kunt laten vriezen. Nederland staat bekend als een land dat snel en goed ontwikkelt. Neem een voorbeeld aan het internet, bijna nergens is het zo goed geregeld als in Nederland! Iets waar we trots op mogen zijn! Een talent dat de wereld goed kan gebruiken. En toch leert de Bijbel ons het volgende:

Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. (Mattheus 16:25, NBV) 

Nederland geeft ons steeds meer mogelijkheden om op medicatie en technieken te vertrouwen. Nederland biedt ons een steeds groter assortiment aan materialisme om vervolgens de Heer op een tweede plek te kunnen zetten. Hoe snel alle ontwikkelingen ook gaan, hoe meer medicijnen en technieken er komen in de gezondheidszorg, kunnen wij mensen werkelijk op tegen ziektes, ongevallen of de dood? Onze lichamen zijn kwetsbaar. Al te vaak heb ik te maken gehad met het verlies van mensen. Elk moment kan het je overkomen.

Want de God die heeft gezegd dat er licht moest gaan schijnen in het donker, heeft het licht in ons hart laten schijnen: we zagen dat in Jezus Christus de macht en majesteit van God te zien is. Dat we dat nu begrijpen is als een kostbare schat. Maar die schat zit in een breekbare kruik (= ons lichaam). De kracht die in ons is en die groter is dan elke andere kracht, is niet onze eigen kracht. Het is Gods kracht in ons. We zijn wel in moeilijkheden, maar door zijn kracht zitten we nooit helemaal klem. We hebben wel raad nodig, maar door zijn kracht zijn we nooit wanhopig. We worden wel vervolgd, maar door zijn kracht laat God ons nooit in de steek. We worden wel vertrapt, maar door zijn kracht staan we telkens weer op. Elke dag dragen we de dood van de Heer Jezus in ons lichaam mee. Alleen zó kan het leven van Jezus in ons lichaam zichtbaar worden. Aldoor is ons leven in gevaar, vanwege ons geloof in Jezus. Maar zo kan ook aldoor het leven van Christus in ons sterfelijk lichaam zichtbaar worden. Zo kijken wij aldoor de dood in de ogen. Maar het gevolg is wel dat júllie eeuwig leven hebben! (2 Korintiërs 4:6-12)

In de bovenstaande tekst gaat het over de kracht van God. Een Kracht die wij allen ontvangen wanneer we de Heer aannemen als onze Heer en Heiland. Een kracht, die sterker is dan ziekte, sterker dan armoede en sterker dan de dood! Een kracht die ons nooit in de steek laat en Hoop biedt, wanneer er geen hoop te vinden is. Een Kracht waardoor we telkens weer op kunnen staan; een Kracht die ons eeuwig leven geeft! Is dat niet wat we eenieder die niet gelooft toe willen wensen?!

Aan de slag!
Bedenk je vandaag eens wat je een (niet-)gelovige zou toewensen in haar of zijn leven. Schrijf deze woorden op, laat je waardering merken voor deze persoon met een leuke kaart en doe hem vandaag nog op de brievenbus! 😉

 

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap