U zal ik loven, Heer!

05

aug

Christa Noteboom

Als een gebroken man stond hij daar. Alles zat tegen. Zijn vrouw was om medisch onverklaarbare redenen in een rolstoel beland. Zijn zoon zakte regelmatig in elkaar. Zijn gezin zag de handlangers van satan door het huis lopen en zelf liep hij met een dubbele hernia, die niet geopereerd kon worden. Gebeden en bevrijdingssessies brachten niet de genezing en bevrijding waar zij op hoopten. Maar gebroken was hij niet. Vol vuur en tegen alle gevoel in riep deze voorganger zijn gemeente toe, terwijl hij juichend voor God op een stoel klom: ‘Al worden we door satan zelf aangevallen en al wordt mij álles afgenomen, toch zal ik juichen voor de God Die mij redt!’

Aan dit waargebeurde verhaal moest ik denken, toen ik vanmorgen naar de Franstalige versie van ‘U zal ik loven, Heer’ luisterde. Een prachtig lied, dat zowel door de tekst als de melodie mijn hart raakt. Machtig mooi om God mee te loven op het moment dat we onze ware liefde gevonden hebben, een pasgeboren baby’tje in onze armen houden of na lang bidden een fantastische baan hebben gekregen. En God is het waard!

De God van Job

Moeilijker vind ik het om God te blijven loven op het moment dat er tegenslagen zijn en het lijkt alsof Hij niet van plan is te helpen. Misschien herken je het wel. De laatste maanden word ik er steeds meer bij bepaald dat God anders is dan het beeld dat ik in gedachten van Hem gevormd had. De God die ik dien, is niet de god van mijn welvaart en mijn welbevinden. Hij is dezelfde God als de God van Johannes de Doper, die zijn Messias niet begreep en van Job, die onbegrijpelijk lijden over zich heen kreeg als gevolg van een oorlog in de geestelijke wereld.

Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook satan bevond zich onder hen. De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ De HEER vroeg aan satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’ Satan antwoordde de HEER: ‘Zou Job werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor God hebben? U beschermt hem immers, evenals zijn gezin en alles wat hem toebehoort. U hebt het werk dat hij doet gezegend, zodat zijn bezit zich steeds meer uitbreidt. Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ Toen zei de HEER tegen satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’ Hierop vertrok satan.
(Job 1:6-12, NBV)

Een geestelijke oorlog

Wij leven nog niet in de hemel. Wij leven in oorlogsgebied. En als gevolg daarvan zullen we te maken krijgen met onbegrijpelijke gebeurtenissen. De vraag is: hoe gaan wij daarmee om? Roepen we God ter verantwoording omdat we Hem niet begrijpen? Raken we ons vertrouwen in Hem kwijt? Of loven we – ondanks alles – onze grote God en Koning, onze Redder, onze Maker, onze Vader, ons álles? Laten we God niet vervloeken, verlaten of wantrouwen als ons leven tegenzit, maar laten we Hem dwars tegen alle gevoel in loven. Daarmee bewijzen we satan, de wereld, God en onszelf dat God goed is.

Gebroken overwinning

De voorganger uit de inleiding heeft dat gedaan. Als een gebroken man stond hij daar, maar gebroken was hij niet. Hij straalde de kracht van de Leeuw van Juda uit. De Leeuw, over Wie in Openbaring 5 staat dat Hij als een geslacht Lam voor de troon van God staat. Jezus liet Zich slachten, om ons het echte leven te kunnen geven. Ons welzijn is niet het echte leven. Het eeuwige leven is dat wij de enige ware God kennen, en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft (Johannes 17:3). Dit geslachte Lam bleek de overwinnende Leeuw van God te zijn. Iedereen die in Hem gelooft, ervoor kiest zich aan Hem vast te klampen en Hem te blijven loven no matter what, zal in Zijn Naam overwinnen en met Hem als koningen heersen in eeuwigheid. Hij is alle lof, eer en aanbidding waard!

——————————-

Om het getuigenis van deze voorganger af te maken: er kwam een moment dat de Heer tegen zijn vrouw zei: ‘Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen’, 2 Korintiërs 5:17. Zijn vrouw stond op uit de rolstoel, zijn zoon herstelde en er kwam rust in huis. Op dit moment leidt hij een prachtige bediening voor God, waar hij elke dag getuigt van de grote daden van God. Zijn gezondheid is niet altijd wat het zou moeten zijn, maar hij blijft zijn God loven. Zijn getuigenis heeft kracht, omdat hij geleerd heeft dat God goed is – ook als het leven tegenzit.

Aan de slag!

Ik wil jou en mijzelf uitdagen om mee te doen aan de ‘Praise God  Challenge’:

Kies een lied uit, waarmee je God kunt loven om Wie Hij is. Een liefdeslied van jou voor God. Zodra er iets gebeurt – mooie dingen, diep verdriet of klein ongeluk –  zet je dat lied aan en zingt het mee met alles wat in je is. Of je gevoel er op dat moment in mee wil komen, of niet.

Juich als een Maria, die God loofde omdat ze de moeder van de Messias mocht worden.

Zing als Paulus en Silas, die in een donkere, koude gevangeniscel wachtten op een onzeker vonnis. Prijs als een David, die het halve Psalmboek vol geschreven heeft met liederen voor God.

Sta op als een Habakuk, die zich aan God vastklampte en besloot Hem te blijven loven, terwijl hij het oordeel van God over de zonden van Israël nog moest ondergaan.

En loof als een Job die, ondanks zijn vragen, zichzelf vast bleef houden aan zijn God.

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Mooi Christa, en voor mijn man en mij heel herkenbaar. Ik luister vaak naar Kinga Ban, van Sela, naar het Via Dolerosa. Ontroerend en bemoedigend.
    En ik begin de morgen vaak met: 10.000 redenen tot dankbaarheid. want hoe moeilijker het leven is, des te meer waardeer je wat God voor je deed en doet. Fijne zondag!

  2. Carola De jong schreef:

    Prachtig!wat mooi geschreven! Ik hou van lofprijzen, want ik weet. God is good all the time and all the time God is good!
    Er zijn zoveel liederen die mijn hart raken en meenemen voor de troon van God om Hem met een oprecht hart te prijzen om wie Hij is.
    Maar “morgen dans je weer” van LEV vind ik echt een overwinningslied om te zingen in moeite en verdriet samen met “praise You in the storm” van casting crowns.

    Blessings 🙌
    Liefs Carola

  3. Jannette schreef:

    Prachtig Christa!
    Ik ben op dit moment het boek ‘duizendmaal dank’ van Ann Voskamp aan t lezen.
    De kracht van dankzegging.
    Geloof is t zoeken van God in alles!
    Hij gaf en geeft ons zoveel, ook (juist?) door moeilijke tijden heen.

    Gods zegen,

    Jannette

  4. Kim schreef:

    Lieve Christa,
    Ik word er stil van. Wat prachtig, bemoedigend en sterk geschreven. Het heeft me echt geraakt.
    Duizendmaal dank.
    Liefs en Gods rijke zegen

  5. René schreef:

    De Heer van de Hemelse Machten is altijd Dezelfde en Hij regeert, dat is iets wat we telkens weer dienen te beseffen. Dan mogen we ontvangen uit Zijn hand en dat nog wel onder dankzegging. Geweldig mooi om uit genade te mogen leven.

  6. Jeanette Schop schreef:

    Wat sluit dit mooi aan op mijn vakantieweek bij tamarisk. Daar ging het mn bidden om wonder. Blijven bidden. Meer van God gaan verwachten. En zingen maakt zoveel los. In bovenstaandw reacties al verschillende liederen gexien die mij ook raken. Praise You in the storm, raakt mij enorm en duizendredenen tot dankbaarheid is zo mooi… Ik doe mee! Dank je wel.. Het raakt me! Jeanette

  7. Margriet Schoneveld schreef:

    Magnificat anima mea dominum, van Taize is mijn lievelingslied.
    En Looft de Heere, alle gij volken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap