‘U weet toch dat ik van U houd?!’ – Deel 1

16

sep

Neeltje

Hoe vind je deze blouse mij staan? Vind je mij niet te dik? Houd je eigenlijk wel van mij? Het zijn vragen die veel vrouwen stellen, aan hun geliefde, vriendin of zus. We stellen deze vragen vaak niet één keer, maar meerdere keren om zeker te zijn dat de ander écht meent wat hij/zij zegt. In het Bijbelgedeelte waar we vandaag bij stil staan, wordt ook een vraag meerdere keren gesteld. Jezus vraagt drie keer aan Petrus: ‘Simon, zoon van Jona, houd jij van Mij?’ En het antwoord lijkt elke keer hetzelfde: U weet toch dat ik van U houd?! Lees je mee?


In Johannes 21: 15-19 lezen we:

Toen ze klaar waren met eten, zei Jezus tegen Simon Petrus: ‘Simon, zoon van Jona, houd (agape) jij meer van Mij dan de anderen?’ Simon zei tegen Jezus: ‘Ja Heer, U weet dat ik van U houd (philio).’

Hij zei tegen Simon: ‘Voed mijn lammetjes.’ Toen zei Hij voor de tweede keer tegen hem: ‘Simon, zoon van Jona, houd (agape) je van Mij?’ En hij zei tegen Jezus: ‘Ja Heer, U weet dat ik van U houd (philio).’ Jezus zei tegen hem: ‘Voed mijn schapen.’

En voor de derde keer zei Hij tegen Simon: ‘Simon, zoon van Jona, houd (philio) je van Mij?’ Petrus werd verdrietig dat Hij hem dat voor de derde keer vroeg. En hij zei tegen Jezus: ‘Heer, U weet alles. U weet dat ik van U houd (philio).’ Jezus zei tegen hem: ‘Zorg voor mijn schapen.

 

Jezus stelt Petrus hier drie vragen. Petrus had eerder drie keer gelogen toen aan hem gevraagd werd of hij Jezus kende en bij Hem hoorde. Je kunt je wel voorstellen dat dit voor een verstoorde relatie tussen Jezus en Petrus heeft gezorgd. In dit Bijbelgedeelte wordt die relatie door Jezus als het ware in ere hersteld. Dat gebeurt tijdens een maaltijd, in de aanwezigheid van de andere discipelen.

We kennen Petrus als een discipel die dichtbij Jezus stond. Hij was impulsief en nam geen blad voor de mond. Hij had grote woorden: hij zou Jezus volgen waar Hij ook naartoe zou gaan. Hij wilde zelfs zijn leven voor Hem geven. Maar zijn eigen woorden spraken dit tegen toen hij stellig beweerde Jezus niet te kennen.

Tijdens deze maaltijd vraagt Jezus aan hem of hij méér van Hem houdt dan de andere discipelen van Jezus houden. Petrus’ antwoord is bescheiden: ‘Ja Heer, U weet dat ik van U houd’.

De manier waarop Jezus deze vragen stelt is opmerkelijk. Bij de eerste en tweede keer dat Hij de vraag aan Petrus stelt, staat er in het Grieks het woord ‘agape’. Dit woord staat voor de liefde die zichzelf verloochent en opoffert, een goddelijke liefde. Petrus’ antwoord is vervolgens: ‘Ja Heer, U weet dat ik van U houd’, dat vertaald wordt met ‘philio’.

Deze vorm van liefde is niet zo diepgaand als het woord dat Jezus gebruikt, ‘philio’ kan ook wel vertaald worden met een diepe genegenheid of vriendschappelijke relatie.

Het is opmerkelijk dat Jezus dit verschil in woordgebruik niet benoemt, maar in de derde vraag als het ware afdaalt naar Petrus’ woordkeus en niveau. Jezus stelt de vraag voor de derde keer, maar nu met ‘philio’. Hij legt niet aan Petrus uit dat ze het over een ander soort liefde hebben, en dat ze daardoor niet op gelijk niveau met elkaar spreken. Nee, Hij brengt zichzelf op het niveau van Petrus. Op die manier wordt Petrus’ relatie met Jezus niet alleen hersteld, Petrus wordt ook hersteld in zijn bediening. Hij krijgt een taak toegewezen: ‘zorg voor Mijn schapen.’

In de volgende blog wil ik nog eens stilstaan bij dit Bijbelgedeelte. In dit vervolg wil ik een andere focus leggen. Wat had Petrus nodig, wat hebben jij en ik nodig om in Gods Koninkrijk dienstbaar te zijn? Dat is de vraag waar we in de blog van morgen bij stil zullen staan.

Aan de slag!

Als ik stille tijd met God wil hebben, doe ik dat vaak in de natuur. Ik voel dan niet de barrière van de muren in mijn kamer. Het is alsof de afstand tussen hemel en aarde, God en mezelf, kleiner wordt als ik buiten loop. Ik wandel en bid tegelijkertijd.

Ik wil je vandaag vragen hetzelfde te doen. Misschien heb je weinig tijd om een lange wandeling te maken, loop dan maar een ‘blokje om’. Spreek uit naar God wat jij voor Hem voelt. Alsof het een liefdesverklaring is die je voor de eerste keer naar Hem uitspreekt. Alsof Hij jou drie keer de vraag stelt: heb jij Mij lief? Heb jij Mij meer lief dan je van je kind of geliefde houdt? Wat is jouw antwoord?

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. MAAIKE schreef:

    Mooi blog! Toevallig ging de preek van afgelopen zondag bij ons (Mozaïek 0318) hier ook over, mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap