Twee vormen van kracht – en wanneer je ze niet mag gebruiken

23

jul

Eline

Ik doe graag aan krachttraining in de sportschool. Ik vind het heerlijk om mezelf sterk te voelen, de kracht te voelen in mijn spieren. Inmiddels ben ik zo sterk dat ik met gemak vijftig kilo kan dragen als ik squats doe. Dit betekent dat ik technisch gezien de kracht heb om mijn zusje op mijn schouders te leggen en squats met haar te doen. Toch doe ik dit niet, want hoewel ik er de kracht voor heb, heb ik er niet het gezag voor. Zo zijn er nog talloze voorbeelden van momenten waarbij het gezag mist waar de kracht aanwezig is.

De kracht waar ik het over heb in dit voorbeeld is de kracht om iets te doen of te kunnen. In dit geval is het fysieke kracht, maar het kan ook mentale kracht zijn. Dat is de eerste vorm van kracht waar ik het over ga hebben in deze overdenking. De tweede vorm van kracht is de bovennatuurlijke kracht voor tekenen of wonderen. Beide vormen van kracht ontvangen wij door de Heilige Geest. Zonder God en zonder de Heilige Geest zijn we zwak.

Fysieke en mentale kracht

We zijn wel in moeilijkheden, maar door zijn kracht zitten we nooit helemaal klem. We hebben wel raad nodig, maar door zijn kracht zijn we nooit wanhopig. We worden wel vervolgd, maar door zijn kracht laat God ons nooit in de steek. We worden wel vertrapt, maar door zijn kracht staan we telkens weer op.
(2 Korintiërs 4:8-9)

Deze Bijbeltekst vat het mooi samen. Zowel de fysieke als de mentale kracht worden genoemd. Het belangrijkste: er wordt bij gezegd dat het ‘zijn kracht’ is. Het komt namelijk niet uit onszelf, het is van God.

We hebben dus Gods kracht nodig op momenten dat het leven even tegen zit. Dit zal iedereen wel eens gemerkt hebben op het moment dat alles net even niet gaat zoals je zou willen. Op dat moment bidden we  God voor zijn kracht en aanwezigheid.

We hebben Gods kracht ook nodig om een volgeling te zijn van God. We hebben zijn kracht nodig om in Jezus te blijven en om vrucht te dragen. In deze gebroken wereld is het soms heel moeilijk om op eigen kracht te gaan. Er zijn zo veel verleidingen om ons heen, er is meer dan menselijke kracht nodig om te allen tijde in Jezus te blijven. Maar we moeten er ook iets voor over hebben om deze kracht te ontvangen.

Als je bij Mij komt, moet je meer van Mij houden dan van je vader en moeder, vrouw en kinderen, broers en zussen. Je moet zelfs meer van Mij houden dan van je eigen leven. Anders kun je niet mijn leerling zijn.
(Lukas 14:26)
 

‘Anders kun je niet mijn leerling zijn’ klinkt bijna als een verbod, alsof het dan niet mag, maar dat wordt hier niet bedoeld. Wat Jezus hiermee wil zeggen is dat wij zonder Hem niet de kracht hebben om Zijn leerling te zijn. We moeten ons volledig aan Hem geven om te kunnen geloven.

Bovennatuurlijke kracht

 Met het ontvangen van de Heilige Geest hebben wij ook de kracht ontvangen om wonderen te doen. De kracht om zieke mensen te genezen bijvoorbeeld, wij mogen en kunnen deze echter niet altijd zomaar gebruiken.

De één krijgt de gave om wonderen te doen. Een ander de gave om te profeteren. De één krijgt de gave om de geesten te herkennen. Iemand anders de gave om verschillende talen van de Geest te spreken. Weer een ander krijgt de gave om die talen van de Geest uit te leggen. Maar al deze gaven komen van één en dezelfde Geest. En Hij geeft aan iedereen wat Hij wil en op de manier die Hij wil.
(1 Korintiërs 12:10-11)

De kracht is van de Heilige Geest. Hij bepaalt dan ook wie welke kracht krijgt. Onze taak is te wachten tot we de kracht ontvangen voordat wij iets doen.

Vertel alles wat jullie gezien en gehoord hebben. En Ik zal jullie geven wat de Vader heeft beloofd. Maar jullie moeten in de stad blijven, totdat jullie kracht uit de hemel hebben gekregen.
(Lukas 24:48-49)

 Je kan niet altijd zomaar demonen verdrijven. Hiervoor heb je gezag nodig van de persoon of eigenaar van de ruimte waar je voor wilt bidden. Het kan ook zijn dat je niet de gave hebt gekregen die je wil gebruiken om een wonder te doen.

Wees zorgvuldig en zorg altijd dat je niet alleen de kracht hebt om iets te doen, maar ook het gezag.

Aan de slag!
Bid vandaag voor wijsheid in de momenten dat je kracht kunt gebruiken, zodat je weet of je ook het gezag hebt.

Lieve Vader in de Hemel,
Ik wil U danken voor alle kracht die U mij geeft, niet alleen in zware tijden, maar ook als het goed gaat. Vader dank U wel dat ik met U alles aan kan. Ik wil bidden dat ik meer van U mag ontvangen, meer van U, Heilige Geest, meer van Uw liefde en meer van Uw kracht. Vader wilt U mij sturing geven en mij laten zien wanneer ik het gezag heb om kracht te gebruiken?
Hier vraag ik om in Jezus’ grote naam.
Amen.

Geïnspireerd door de preken van Hans Savert.

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Goedemorgen Eline,
    Deze overdenking snap ik niet helemaal. Ik zou zonder zijn toestemming niet voor onze zoon mogen bidden, die het geloof de rug toegekeerd heeft? Dat lees ik nergens in de Bijbel.
    Wel: ik vermag alle dingen in God die mij kracht geeft.
    En ik weet van kinderen die door aanhoudend gebed van hun ouders teruggekeerd zijn naar God. Dus ik blijf toch maar voor hem bidden, al vind hij het misschien onzin.

    • Eline schreef:

      Goedemorgen Bep,
      Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet aan ons is om te bepalen of een ander op een goede manier leeft of op een goede plek is in zijn of haar leven. Daarnaast is het belangrijk te respecteren wat de ander wilt. Ik ken mensen die niet willen dat ik voor hen bid, dat moet ik respecteren.
      Wil je voor een ander bidden, probeer dan te noemen dat waar je voor bidt alleen gebeurd als dat is wat God wil. Bid niet wanneer degene waarvoor je bidt dat echt niet wil.

  2. Truus van selm schreef:

    Bep,
    Ik reageer even op jou,
    In de bijbel staat ook dat er bij GOD NIETS onmogelijk is .
    Hij kan van stenen brood maken!
    Dat heb ik dik onderstreept.
    Daar ben ik vast van overtuigd!
    Alleen op Zijn tijd!
    Een van mijn jongens en sch.dochter hebben belijdenis gedaan,een wonder.
    Blijf bidden,dat doe ik ook voor de rest van m’n kinderen.
    Sterkte hoor.
    God ziet hem wel hoor en gaat met hem ook Zijn weg.

  3. Trijnet schreef:

    Dat van dat gezag snap ik ook niet helemaal. We mogen in ons gebed toch alles aan God voorleggen. Misschien kan je dat nog uitleggen? Een goede zondag voor iedereen.

    • Eline schreef:

      Hoi Trijnet,
      Zoals ik tegen Bep zei, het is belangrijk de wensen en levenswijze van anderen te respecteren, ook als je het er niet mee eens bent. Wilt een ander niet dat je voor hem bidt, respecteer dit dan.
      Verder mag je natuurlijk alles aan God voorleggen.

  4. Truus van selm schreef:

    Dag Eline,
    Ik bid juist ook voor hen die dat niet willen.
    Ook hen heeft God op het oog.
    Wat is mooier dan ook hen in gebed bij Hem neer te leggen?
    Zijn liefde gaat alle verstand te boven.
    Hij is sterk genoeg om harten te openen en daar Zijn liefde in te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap