Strijden bij het slapen gaan: monsters versus rust

08

mei

Esmeralda van Dijke

‘Wacht! Doe nog niet het licht uit! Ik moet eerst nog onder m’n bed kijken, of er monsters of enge dieren zijn. Oh, er is niets, het licht mag uit, ik kan gaan slapen.’ Monsters onder je bed – een kindernachtmerrie waar je serieus bang van kunt worden, want wat als er die nacht wél een monster onder je bed zit?! Inmiddels zijn we nu natuurlijk groot, stoer en dapper,maar als ik eerlijk ben dan ben ik soms nog net zo bang voor die monsters als vroeger. Ik verwacht niet dat er daadwerkelijk een krokodil of slang onder m’n bed zit, maar monsters van onzekerheid, toekomstzorgen en stress zijn wel aanwezig. Soms mis ik dat kinderlijk vertrouwen: onder je bed kijken, geen monster zien, en verder slapen. Herken je dat? Wat zegt de Bijbel over rustig slapengaan? Wordt er voor ons gezorgd in de donkere nacht?

Om op de laatste vraag antwoord te geven: ja! Er wordt voor ons gezorgd als wij slapen! In het Bijbelboek Psalmen worden er psalmen geschreven over het naar bed gaan, het slapen én het veilig wakker worden. In Psalm 4 lezen we het volgende:

Ik kan in alle rust naar bed gaan en vredig in slaap vallen. Want U alleen, Heer, zorgt ervoor dat ik veilig ben.
(Psalmen 4:9, BasisBijbel)

Ik hoef me geen zorgen te maken, ik kan rustig naar bed gaan en gaan slapen, want God zorgt voor mij! Wat een mooie belofte en mogelijk ook een praktische opdracht voor als je ’s avonds niet kunt slapen. Als je de rust niet voelt of ervaart, lees dan Psalm 4. Lees hem hardop voor, spreek hem uit als een gebed naar God en ontdek net als David het geheim voor een veilige nachtrust.

Wakker worden

Oké, God zorgt voor me, dus ik kan rustig in slaap vallen. Maar… misschien maak je je helemaal geen zorgen over het in slaap vallen, maar juist over het wakker worden op een nieuwe dag vol uitdagingen en mogelijke zorgen. Ook hier vinden we een antwoord op in het Bijbelboek Psalmen, dit keer in Psalm 3:

Als ik de Heer om hulp roep, antwoordt Hij mij vanaf zijn heilige berg. Ik kan rustig gaan slapen en weer wakker worden, want de Heer zorgt voor mij. Ik ben niet bang, zelfs niet als tienduizenden mensen mij bedreigen.
(Psalmen 3:5-7, BasisBijbel)

Ik kan rustig slapen én wakker worden want de Heere zorgt voor mij, Hij antwoordt mij en ik hoef niet bang te zijn! David schreef deze Psalm toen hij op de vlucht was voor zijn zoon Absalom. Zijn vlucht was een reis vol angsten, zorgen en onzekerheden, maar David is er van overtuigd dat hij niet bang hoeft te zijn, zelfs niet als er tienduizenden mensen hem bedreigen. Wat een bemoediging! Ik denk dat David, als mens, zeker ook bang kon zijn, maar hij zocht zijn veiligheid bij de juiste bron, de Heere zelf!

Bescherming

Het niet uit maakt hoe je je voelt, of je nu niet kunt slapen of angst hebt voor morgen, of je zenuwachtig bent of je zorgen maakt over je toekomst, of misschien ben je op dit moment juist heel gelukkig en ben je rustig, weet dat de Heere altijd bij je is en je beschermt. Bij Hem ben je veilig. Laat je bemoedigen door een deel uit Psalm 91 en wees gerust!

Hij beschermt je onder zijn vleugels. Bij Hem ben je veilig. Zijn trouw beschermt je als een schild, als een pantser. Je hoeft niet bang te zijn. Niet voor gevaren die je ‘s nachts bedreigen. Niet voor pijlen die overdag op je afgeschoten worden. Want Hij zal zijn engelen bevelen dat ze je moeten beschermen, waar je ook gaat. De Heer zegt: “Omdat hij heel veel van Mij houdt, zal Ik hem redden. Ik zal hem beschermen, omdat hij Mij kent. Als hij Mij om hulp roept, zal Ik hem antwoorden. In moeilijkheden en gevaar zal Ik bij hem zijn. Ik zal hem redden en voor de mensen eren.  Ik zal hem een lang leven geven. Ik zal hem redden en goed voor hem zijn.”
(Psalmen 91:4-5, 11, 14-16, BasisBijbel)

Aan de slag!

Lees één van de bovenstaande Psalmen over het slapen gaan, het wakker worden en het beschermd worden. Spreek het uit als een gebed naar God, zodat je de rust en veiligheid mag ervaren die God je wil bieden en heb vertrouwen! Jij bent niet alleen, en als je aangevallen wordt door onrust of onzekerheid, val dan terug op de Psalmen. David ging je voor, net als vele anderen. Jouw bescherming en veiligheid liggen bij de Koning en Hij wil jouw Beschermer zijn!

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Dank jewel Esmeralda. Mijn man en ik hadden net een gesprek over zijn worsteling met monsters uit het verleden. Die spelen hem vaak parten in dromen en doen hem angstig ontwaken. Ik liet hem jouw stukje lezen, wat dezelfde strekking had als ons gesprek, alleen nu gedetailleerder en aan de hand van teksten. Getroost gaan we de dag weer in, de monsters weer verjaagd.Gods zegen gewenst .

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Esmeralda! Precies wat ik nodig had :’) Gods rijke zegen voor jou!

  3. Joëlle Oudenaarden schreef:

    Wauw, mooi geschreven Esmeralda! Heel tof!

  4. Cors de Kort schreef:

    Monsters en nachtmerries en meer van dat soort zijn prima eens en voor altijd weg te commanderen in Jezus naam! Een aantal keren mensen makkelijk mee kunnen helpen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap