Wat de sterke mieren ons in 3 lessen leren over wijs zijn

26

feb

Esmeralda van Dijke

‘Hé, jij luiwammes! Ga eens naar de mieren!’ Ik? Lui? Hoe durf je dat tegen mij te zeggen! Ik volg een opleiding, loop stage, heb twee bijbaantjes, doe vrijwilligerswerk én probeer netjes elke week te sporten. Lui? Dacht het niet! Die tekst is vast niet voor mij bedoeld, laat ik maar snel verder lezen. Verder lezen? Ja. De uitspraak is namelijk gelijknamig aan een Bijbelvers uit Spreuken. Een vers van de Heere aan ons mensen. Dus voor we verder lezen omdat de tekst toch niet bedoeld is voor ons als rennende, drukke wezens, is het misschien goed om eens te kijken naar wat er eigenlijk bedoeld wordt met deze tekst.

In Spreuken lezen we het volgende:

Ga naar de mier, luiaard, zie zijn wegen en word wijs! (Spreuken 6:6, HSV)

Wat is wijs worden eigenlijk? In Psalm 111:10 vinden we terug dat wijsheid begint bij het ontzag hebben voor de Heer. Heb jij ontzag voor de Heer? Met het lui zijn wordt namelijk niet bedoeld dat we lui zijn in ons werk, maar er wordt gevraagd of we geestelijk actief zijn. En raad eens, een mier kan ons hier veel over leren!

Ga naar de mier

Het vers begint met een gebod. Gá! God geeft ons een gebod waarin Hij ons wil leren om het beeld van zijn Zoon gelijk te worden. God gebruikt een mier om ons te leren over wijsheid. Een mier nota bene! Hoe denk jij over een mier? Wij zijn ze in de zomer liever kwijt dan rijk als ze voor de zoveelste keer het huis binnendringen. Toch zegt de Heere hier iets anders, gá naar de mier. En hoe kun je een mier goed bestuderen? Juist, op je knieën. Zo belanden we niet alleen op de plaats waar God ons wil hebben, maar ook in de houding die God wil. Niet meer op de troon, maar voor de troon.

Zie haar wegen

Oké, we zitten op onze knieën en kijken naar de mier. Wat kunnen we eigenlijk leren van haar? Hier volgen drie wijze lessen van deze kleine heraut van Christus.

1. Mieren leven voor hun koningin

Alles wat een mier doet staat in het teken van het zorgen voor zijn koningin. Van het vinden van voedsel tot het beschermen, alles draait om haar. In hoeverre staat ons leven in het teken van koning Jezus? Als een mier zijn hele leven geeft voor de mierenkoningin, hoeveel zouden wij dan kunnen geven voor de Koning der Koningen!

2. Mieren delen alles met elkaar

Ook hier staat de mier in het teken van volledigheid doordat ze alles delen. Elke mier krijgt zijn gelijke, eerlijke deel. Hoe zit dat bij ons als christenen? Hoe kan het dat er rijke christenen zijn én straatarme christenen? Als mieren alles delen met elkaar, dat kleine volkje, hoeveel zouden wij dan kunnen delen met elkaar? Rijkdom en armoede zouden spontaan verleden tijd zijn.

3. Mieren strijden gezamenlijk tegen de vijand

Samen sta je sterk. Bij mieren is dit zeker zo! Een enkele mier zal het niet op kunnen nemen tegen de vijand maar een heel leger aan mieren maakt zeker een kans. Er zijn zelfs beelden beschikbaar van een leger mieren dat het wint van een slang! Als die kleine mieren al zo’n overwinning kunnen behalen, wat voor verschil kunnen wij als christenen dan maken als we samen zouden strijden?

En word wijs

God wil dat we wijs worden, God belooft dat we wijs worden en God gunt het ons om wijs te worden. Zolang we maar gehoorzaam zijn en naar de mieren gaan. Als je op je werk lui bent, dan word je ontslagen. God spreekt ons aan op onze luiheid in het dienen van Hem, in het ontzag hebben voor Hem en in het wijs zijn. Maar God stuurt ons niet weg! Hij geeft ons juist een weg, Hij gaf ons zelfs zijn Zoon Jezus, zodat we alsnog wijs kunnen worden en ons kunnen bekeren tot Hem! Wat een goede God hebben wij!

Zo komen we van het bukken bij de mieren tot de opstanding in een nieuw en wijs leven. Ben jij al wijs?

Aan de slag!

Wat kan jij leren van mieren? Heb je ze al eens bestudeerd? Ga vandaag eens op zoek naar een mier, en als ze er niet zijn, bestudeer dan eens het Bijbelvers en kijk wat je er van kunt leren. Lieve vrouwen van de Koning, ga naar Jezus, onderzoek zijn wegen en word wijs!

Benieuwd naar het leger mieren dat het opneemt tegen een slang? Ontdek het hier!

 

Deel deze overdenking

  1. Essie schreef:

    Super vet stukje!! Simpel en praktisch, zou zo gepreekt kunnen worden wat mij betreft . Fijne dag ?

  2. Renee schreef:

    Wat een mooie les?!
    Bedankt.

  3. Martine Munnik schreef:

    Ik zag een prachtige foto van een waterdruppel op een blad met drinkende mieren er omheen. Ze hadden zich verdeeld in 4 groepen van 3 en zich zo gelijkmatig om de druppel geschaard dat die niet van het blad kon rollen. Tegelijkertijd konden ze er allemaal van drinken. Ik vond dat zo’n prachtig voorbeeld van samenwerking dat ik natuurlijk direct aan het vers uit Spreuken moest denken, ik googlede het en kwam op deze overdenking, die ik prachtig vind. Wat jullie als punt 3 als “strijden” benoemen zou je ook, met een breder begrip, “samenwerking” kunnen noemen. Daar kan strijden onder vallen, maar ook: oplossingen voor problemen bedenken, van welke aard dan ook. Maar het is een prachtige overdenking!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap