Staat Gods plan met jou en mij vast?

04

okt

Renske Tijhof

Vanille- of yoghurtijs? Dat roze jurkje of toch het gestreepte? Dat is al lastig, maar er zijn nog veel moeilijkere dilemma’s, die veel meer impact hebben op je leven. Keuzes die alles te maken hebben met Gods plan. Ik vind het enorm belangrijk om God te betrekken in belangrijke keuzes, maar er zijn momenten waarop ik het gewoonweg niet weet. Momenten waarop ik géén idee heb wat Gods plan is, welke kant Hij me op wil sturen. Dat maakte me bang, bang om keuzes te maken, want stel dat ik geen recht doe aan Gods plan?

Ik heb me meer dan eens verdwaald gevoeld. Ik was enthousiast over een bepaalde richting die ik op zou gaan, maar ik begon ineens te twijfelen. Is dit wel het juiste pad? Is dit wel Gods plan? Heb ik misschien niet goed opgelet terwijl God tot me probeerde te spreken? Al deze gedachten eindigden in een zoektocht naar Gods plan met mij.

Ook de Bijbel spreekt over de plannen van God, bijvoorbeeld in Jeremia 29:11, ongeveer de bekendste tekst over dit onderwerp:

Want Ik weet wat mijn plannen voor jullie zijn, zegt de Heer. Ik heb mooie plannen voor jullie. Plannen vol vrede, niet vol ellende. Want Ik heb een hoopvolle toekomst voor jullie.

Ik heb dit altijd een prachtige tekst gevonden die ik op mijn leven betrok, maar laten we even nuchter naar deze verzen kijken. Het is belangrijk om Bijbelteksten in hun verband te lezen. In vers 4 van Jeremia 29 staat:

In de brief stond: “Dit zegt de Heer van de hemelse legers, de God van Israël, tegen alle mensen die Ik gevangen uit Jeruzalem heb laten meenemen naar Babel.

Jeremia 29:11 gaat over Gods volk. Het volk dat afgevoerd was naar Babylonië en een nare tijd achter de rug had, maar ook het volk dat God wilde bevrijden. En dát is de hoopvolle toekomst waar Jeremia over schrijft. De tekst gaat niet over jou en mij en over Gods plan voor ons, de precieze route die Hij voor ons bedacht zou hebben. Misschien vind je het een domper dat ik dit schrijf, omdat je dacht dat jouw hele leven precies was uitgestippeld en dat al jouw keuzes van tevoren al door God waren vastgelegd. Dat dacht ik ook. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat God heel veel mogelijkheden voor ons klaar heeft liggen.

Zo lezen we in Spreuken 16:9 (NBV) het volgende:

Een mens stippelt zijn weg uit, de Heer bepaalt de richting die hij gaat.

Het spreekwoord zegt het al: er leiden meerdere wegen naar Rome. Natuurlijk heeft God het allerbeste met ons voor, wil Hij ons helpen met het maken van keuzes en weet God waar wij uiteindelijk terechtkomen. Maar soms maakt het niet uit welke weg we nemen, om op de plek te komen die God voor ons heeft bedacht. God laat ons soms vrijer dan wij denken!

Dat we van God vrijheid hebben gekregen, betekent overigens niet dat we God niet meer hoeven te betrekken bij onze keuzes en dat ik niet geloof in Gods plan, in leiding van God. Soms heeft God je op een bepaalde plek nodig of weet Hij dat er een keuze is die het allerbeste is voor jou. En dan laat Hij je dat weten, daar mag je op vertrouwen!

In 1 Tessalonicenzen 5:17-21 lezen we het volgende:

Bid zonder ophouden. Dank God altijd, wát er ook gebeurt. Want dat is wat God van jullie wil nu jullie bij Jezus Christus horen. Doof het vuur van de Heilige Geest in jullie binnenste niet uit. Schuif profetieën niet aan de kant. Ga bij alle dingen na of het klopt en bewaar dat wat goed was.

Dit vind ik eigenlijk een prachtig ‘stappenplan’ bij het maken van belangrijke keuzes. Paulus noemt als eerst het bidden, bidden is dan ook het allerbelangrijkst! Dank God, voor de antwoorden óf de vrijheid die hij je geeft! Zorg dat het vuur van de Heilige Geest in je blijft branden. Net schreef ik dat je erop mag vertrouwen dat God het je laat weten als Hij je ergens nodig heeft – bijvoorbeeld in de vorm van profetie, maar dit kan ook op veel andere manieren. Negeer dit niet, ook al zou je zelf liever een andere keuze maken. Gebruik je gezonde verstand als je niet het idee hebt dat Gods plan je duidelijk wordt, overdenk je mogelijkheden en kies datgene wat jou het beste lijkt!

Het besef dat Gods plan geen precieze routekaart is, heeft mij persoonlijk erg geholpen, omdat ik weet dat God mij, ondanks mijn niet altijd goede keuzes, wil leiden naar de plek die Hij voor mij heeft bedacht!

Aan de slag!

Denk de volgende keer als je voor een lastige keuze staat eens aan het ‘stappenplan’ van Paulus:

  1. Bid zonder ophouden;
  2. Dank God in alles;
  3. Doof het vuur van de Heilige Geest niet uit;
  4. Sta open voor leiding van God;

Overdenk je mogelijkheden en kies voor dat wat goed is in Gods ogen.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een bevestiging van datgene waar we gisteravond over hebben gesproken, voor hebben gebeden! Bedankt voor deze bemoedigende blog ! God is goed!!

  2. Rianne schreef:

    Ik heb al een tijdje het idee dat God van me vraagt dat ik moet stoppen met werken. Een aantal x heb ik bevestiging gevraagd en dacht ik ook gekregen door een preek, waarin gevraagd werd of God ook aan jouw zekerheden mag komen?! En vanmorgen in bed zegt mijn dochtertje van zes letterlijk: mama, ik wil dat je gaat stoppen met werken! Ik zelf ben eigenlijk nog op zoek naar een reden waarom ik zou moeten stoppen.. Ik vind mijn werk namelijk heel leuk, ben ik ook wel goed in (volgens mij;-)). Maar nu weer deze blog, misschien heeft God nu wel door mijn dochter gesproken en moet ii gewoon echt stoppen. Gewoon om me volledig op onze kinderen te kunnen richten??!!

    • Isabella schreef:

      Het is zo kostbaar Rianne om er voor je kids te zijn . Mijn dochter van 20( net getrouwd) zei laatst. Het was altijd als je thuis was een theetje en koeken en effe kletsen.

    • Renske schreef:

      Wat een lastige keuze Rianne! God spreekt op veel manieren. Waar je ook voor kiest, God zorgt ervoor dat jij op de goede plek terecht komt. Of dat nou op je werk is, of thuis bij jullie kinderen. Gods zegen gewenst!

  3. Marthe schreef:

    Als ik bang ben dat ik soms God s pad niet volg. Denk ik altijd aan Simson. Simson ging in tegen de regels van God, door met Filistijnse vrouwen te trouwen. Uiteindelijk laat hij door zo n vrouw zijn haar afknippen. Maar daardoor komt hij wel op de plek waar God hem had gewild. In de tempel tussen de 2 pilaren. In de bijbel staat dat zijn ouders over hem treuren, maar dat God zegt dit is mijn plan met jou.

  4. Regina schreef:

    Dank je voor deze blog. Ook ik sta voor keuzes en heel eerlijk je denkt dat je het alleen moet doen, maar natuurlijk niet God heeft het al uitgestippeld. Ik sta voor de keuze vanwege mijn gezondheid zo te blijven te werken als nu of minder en dan andere dingen weer moeten laten. Ik weet gelukkig ook er gaan misschien wegen/deuren dicht, maar er gaan ook weer hele mooie deuren open. Onze Heer is een groot goed. Fantastisch dank voor deze bemoedigende blog.

  5. Wencke schreef:

    Bedankt voor je prachtige overdenking!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap