Sta op en schitter! (deel 1)

02

mei

Belinda Bos

‘Huh, ben jij christen? Dat wist ik helemaal niet!’ Ken je deze opmerking? We hebben hem vast allemaal weleens gehoord. Ik begin altijd aan mijzelf te twijfelen als iemand dit tegen mij zegt. Aan de ene kant zie ik het als een compliment dat ik niet mijn geloof aan iemand heb opgedrongen, maar wel de nieuwsgierigheid heb gewekt. Aan de andere kant baal ik dat ik blijkbaar niet heb uitgestraald dat ik christen ben. Jesaja 60:1 zegt ons: Sta op en schitter! Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Ik zie een ideaalplaatje voor mij. Een vrouw die altijd juist handelt, over God spreekt en andere mensen met haar woorden weet te raken. Een vrouw die je ziet en waarvan je denkt: dat is nog eens een volgeling van Jezus. Je ziet het niet aan haar kleren, maar aan de dingen die ze doet en zegt – het schittert er vanaf. Maar helaas, ik heb nog nooit iemand gehad die mij vertelde dat ik zo’n persoon was en ik denk ook niet dat ik zo’n persoon ben. Maar hoe doe je dat dan wel, zodanig schitteren dat je daarmee Zijn Woord kunt verspreiden?

Als ik aan schitteren als mens denk, denk ik aan het Pinksterverhaal. De Heilige Geest komt in de discipelen en er is vuur te zien op hun hoofden. Als we verder lezen, lezen we ook wat het met de discipelen doet dat de Geest in hen komt:

Op het Pinsterfeest waren ze allemaal bij elkaar. Plotseling was er een geluid alsof er een
stormwind door het hele huis waaide. En er waren een soort van vuurvlammen te zien. Dat
vuur verdeelde zich en kwam op hen allemaal. En ze werden allemaal vol van de Heilige Geest
en begonnen allemaal in andere talen te spreken. Het waren talen die Gods Geest hun gaf. In
Jeruzalem woonden godsdienstige Joden uit alle volken van de wereld. Toen ze het geluid
hoorden, kwamen ze allemaal kijken. En ze waren heel verbaasd. Want iedereen van al die
verschillende volken hoorde de twaalf apostelen in zijn eigen taal spreken. Stomverbaasd
zeiden zij: (…) Hoe kan het dan dat we hen in onze eigen taal horen spreken? We horen
allemaal die mannen daar in onze eigen taal vertellen over de geweldige dingen die God heeft
gedaan.
(Handelingen 2:1-11, De BasisBijbel)

Het gaat dus niet alleen om hoe de discipelen schitteren aan de buitenkant, maar ook vooral over wat ze zeggen en hoe ze het Woord van God verspreiden, in een taal die voor iedereen verstaanbaar is. Zo zijn zij aan het schitteren.

Daarbij wordt in Galaten 5 nog eens beschreven wat de Geest nog meer brengt, ook wel bekend als de vrucht van de Geest:

Maar door de Geest ontstaan liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, hulpvaardigheid, zelfbeheersing. (Galaten 5:22, De BasisBijbel) 

Dit is wat de Geest brengt en waardoor de discipelen verlicht werden door het vuur boven hun hoofden. Daardoor schitterden zij. Door ons te laten leiden door de Geest kunnen wij hopelijk net zo schitteren! De discipelen begonnen over God te vertellen en het geloof te verspreiden. Zij raakten de mensen om hen heen met de woorden die zij spraken en iedereen kon hen verstaan. Ze ‘ontstaken een vuur in de harten van de mensen’. Maar weet jij hoe je een vuurtje maakt? Door er een ander vuurtje bij te houden! Als wij dus zelf het vuur van de Geest mogen ontvangen en daarvoor openstaan, ons door de Geest laten leiden, kunnen wij ook het vuur bij anderen ontsteken en zo Zijn Woord verspreiden. Zo kunnen wij schitterend schitteren, door middel van en dankzij de Geest!

Aan de slag!

  • Is er iemand in jouw omgeving die jij waardeert of voor wie jij respect hebt? Iemand die je ziet schitteren? Welke eigenschappen heeft deze persoon en hoe kan jij meer op diegene lijken?
  • Jij bent ook schitterend op jouw eigen manier. Geef jezelf eens vijf complimentjes!

Paulus gaf ons nog de volgende gedachte mee:

Doe alles zonder mopperen of klagen. Zorg ervoor dat niemand iets slechts van jullie kan
zeggen. Wees echte kinderen van God, op wie niets valt aan te merken. Want dan zullen jullie
als stralende sterren zijn, die opvallen tussen de slechte en ongehoorzame mensen van deze
tijd.
(Filippenzen 2:12, De BasisBijbel)

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel voor deze blog!
    Het is inderdaad ook mijn wens om te schitteren voor Jezus in mijn omgeving.
    Dit kan het beste denk ik door steeds op Jezus te zien en Hem als grote voorbeeld te nemen,
    Maar er staat ook zo mooi in de Bijbel:’ Let op jullie leiders in de gemeente , let op hun wandel en volg hun geloof na’.
    En zonder dat we het zelf soms weten zijn wij alweer een ‘ leider ’ voor een ander!
    We stralen véél meer uit dan we zelf soms beseffen😊.

    • Belinda schreef:

      Een hele mooie gedachte! Soms hebben we niet door hoe we met kleine dingen al een lach op iemand zijn gezicht kunnen laten verschijnen. Thanks voor je reactie Renee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap