Spreek Uw waarheid in mijn hart! Negatieve woorden vs. Gods woord

10

mrt

Gastblogger

Woorden die over ons uitgesproken worden hebben kracht en kunnen diepe impact hebben op ons leven. Zo kunnen positieve woorden ons opbouwen, maar helaas kunnen negatieve woorden ons ook breken. Vroeger riep ik weleens: “Schelden doet geen pijn!”, als ik ruzie had en er van alles naar mijn hoofd geslingerd werd. Nu weet ik wel beter: elk negatief gesproken woord kan als vergif zijn. Maar Gods woord is het tegengif! God wil zijn woord tot jouw hart spreken, woorden die jou vertellen dat je er toe doet!

Ik hoorde vroeger nog weleens: “Hou jij je mond nou maar, wat weet jij er nou van!” Zomaar een voorbeeld van negatief uitgesproken woorden, woorden die van invloed zijn geweest op hoe ik me verder ben gaan gedragen. Zo gaf ik bijvoorbeeld niet meer zo snel ergens een mening over, want ja: “Wat wist ik er nou van?”

Woorden als: ‘je bent een nietsnut’, ‘je bent echt dom’ of ‘was jij maar nooit geboren’ zijn woorden die ons zelfbeeld kapot kunnen maken.

In de bijbel staat:

Zo is ook de tong maar een heel klein lichaamsdeel, maar met een grote invloed. Bedenk eens hoe klein het vlammetje is dat een heel bos in brand kan zetten! Je tong is net als dat vlammetje. Want met je tong kun je veel kwaad doen. Je tong kan je hele lichaam vergiftigen met het vergif dat ze spreekt. Ze heeft er veel invloed op hoe je leven er zal uitzien.
(Jakobus 3:5-6, BasisBijbel)

Misschien zijn er tegen jou ook negatieve woorden gezegd die wonden bij je achtergelaten hebben, of spreek jij negatief over jezelf. In beide gevallen kunnen de woorden er voor gezorgd hebben dat je nu een negatief zelfbeeld hebt. Dan heb ik goed nieuws voor jou! Jezus wil die wonden helen en je zelfbeeld herstellen. Hij wil met zijn waarheid tot je hart spreken.

De woorden van sommige mensen lijken op messteken.
Maar de woorden van wijze mensen zijn genezend.
(Spreuken 12:18, BasisBijbel)

Door je geloof in Jezus heb je in Christus een nieuwe identiteit gekregen. Jij bent niet wat er ooit over jou gezegd is of wat jij zelf voor negatiefs over jezelf zegt. Jij bent wat God (in zijn Woord) over je zegt.

Open je hart voor God, belijd dat jij je niet langer door die leugen wilt laten leiden. Bekeer je van de leugen en strek je uit naar de vrijheid die je vindt in de waarheid.

God wil de volgende woorden tot jouw hart spreken:

Lieve Schat,
Je bent geen vergissing! Ik heb je zorgvuldig gemaakt in de buik van je moeder.
Jij bent hier op aarde omdat Ik dat wilde, al jouw dagen staan beschreven in Mijn boek (Psalm 139)
Je bent gemaakt naar Mijn beeld en gelijkenis. (Gen.1:27)

Ik heb je gekroond met heerlijkheid en eer. (Psalm 8:6)
Ik heb een plan met jouw leven, en heb een hoopvolle toekomst voor jou in gedachten.
Ik heb je geluk voor ogen, niet jouw ongeluk. (Jer 29:11)
Ik heb je uitgekozen omdat ik je kostbaar vond. Ik houd heel veel van je. (Jes. 43:4)
Ik heb altijd van je gehouden en dat zal ik voor eeuwig blijven doen (Jer 31:3)

Omdat Ik zoveel van je houd heb ik mijn enige Zoon voor jou gegeven. (Joh. 3:16)
Ik heb je vrijgekocht met een hoge prijs. (1 Kor.6:19)

Je bent vergeven en rechtvaardig verklaard. (Rom.4:5)
Je bent schoongewassen door het bloed van Jezus en voor mij apart gezet. (1 Kor.6:11)
Je bent met Mij verenigd, je bent één geest met Mijn Geest. (1 Kor. 6:17)

Hierdoor kun je mij  “Abba” Vader noemen, Ik wil als een Papa voor je zijn. Jij bent Mijn lieve dochter, Mijn kind. Je bent Mijn erfgenaam. (Rom.8:15-17)        

Waar je ook naar toe zal gaan, Ik ben altijd met je en laat je nooit alleen en zal altijd je hand vasthouden. (Psalm 139)

Mijn goedheid en liefde zijn een leven lang bij jou, ik vind het heerlijk om jou een thuis te kunnen bieden, dus kom maar zo vaak als je wilt bij me langs. (Psalm 23)

Als je klopt zal ik altijd open doen, en je geven wat je nodig hebt. (Luk. 11:9)

Bewaar de woorden die Ik zeg in je hart (Spr.3:3), onthoud voor eens en altijd dat Ik net zo veel van jou houd als Mijn Zoon Jezus. (Joh. 17:23) Ik vind net zoveel vreugde in jou als Ik vind in Hem.      

Aan de slag!

Lees het gedeelte wat God tegen jou wil zeggen nog eens, lees het dit keer hardop en verander het in de ik-vorm. Voorbeeld: Ik ben geen vergissing, Ik ben zorgvuldig door U gemaakt in de buik van mijn moeder. Ik ben hier op aarde omdat U dat wilde.

Op deze manier proclameer je wie jij bent in Christus, je spreekt Gods woord, dat scheppende kracht heeft.

Luister naar dit mooie lied, zing en proclameer de waarheid over jouw leven en wie God is voor jou.

NB: Om Gods woord goed te kunnen laten landen in je hart, kan het nodig zijn om degene die door negatieve woorden jou verwond heeft, te vergeven. Dit kan zeer moeilijk zijn. De Heilige Geest wil je helpen en je de kracht geven om te kunnen vergeven. Lukt dat niet alleen, zoek eventueel hulp bij een pastoraal medewerker uit je kerk, maar blijf niet met de wonden lopen. Je bent zo waard te zien wie je werkelijk bent!

Bron: Woorden hebben kracht; Wilkin van de Kamp

Deel deze overdenking

  1. Fem schreef:

    zo dankbaar voor deze blog, deze waarheid en Gods liefde! (en voor dat blogs gewoon beschikbaar blijven 😉 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap