Schoonheid in plaats van as

26

mrt

Gastblogger

Ik ben gezegend met een zeer lieve, complimenteuze man. Hij geeft me regelmatig complimenten, onder andere dat hij me mooi vindt. Hij vindt zelfs dat ik elke keer nog mooier word dan ik al ben. Nu klopt dat beeld niet altijd met wat ik zelf in de spiegel zie, ik zie dat de jaren zijn tol wel eisen. Ik ben absoluut nog niet oud, maar piepjong ben ik ook niet meer en dat is wat ik zie als ik in de spiegel kijk. Maar toch, als ik denk aan de lieve woorden die mijn man spreekt dan weet ik stiekem dat hij gelijk heeft. Ik ben in de loop der jaren alleen maar mooier geworden. Dat is de metamorfose die God met mij gedaan heeft. En wat God met mij doet, wil Hij bij elke vrouw doen. (en ja…ook bij de mannen)

We zijn allemaal zo geneigd om alleen maar bezig te zijn met de buitenkant als het gaat om schoonheid. Maar we kunnen er van de buitenkant mooi uitzien, en van binnen helemaal kapot zijn. Het feit dat mijn man mij met de jaren steeds mooier vindt worden, komt vooral doordat ik van binnenuit steeds meer geheeld ben. God geeft namelijk schoonheid in plaats van as.

In Jesaja 61 vers 3 kunnen we lezen:

Aan allen die in Israël rouwen, geeft Hij schoonheid in plaats van as, vreugde in plaats van rouw, lof in plaats van neerslachtigheid. Want God heeft hen geplant als sterke rechtvaardige eiken ter wille van Zijn eigen glorie. (HTB)

Het is goed om te weten wat de betekenis van as is in de Bijbel. In die tijd was het gebruikelijk dat mensen as op hun hoofd legden als teken van verlies of rouw, of een teken van verdriet (berouw) over een bepaalde situatie (in 2 Sam.13:19, Esther 4:1 en Jona 3:5-7 lezen we hier voorbeelden van). As werd geassocieerd met pijn, verlies of lijden. Het moment dat Jesaja deze profetie uitspreekt, zijn de Joden net terug uit de Babylonische ballingschap. Het volk heeft het moeilijk. Ze hadden hoop op een goede nieuwe toekomst, maar die blijft tot nu toe nog uit. Jesaja wijst hun steeds opnieuw op hun zondige bestaan en dat ze zich daarvan moeten afkeren, dat hun zondige levensstijl de oorzaak is dat God deze omstandigheden toelaat. Hij roept hen op om rechtvaardig te leven. Aan de andere kant herinnert Jesaja het volk eraan dat God een genadig God is, dat God een hoopvolle toekomst voor hen heeft en Hij zich aan zijn belofte zal houden. Dan spreekt Jesaja de hoopvolle woorden die je kunt lezen in Jesaja 61.

Woorden die gaan over de komst van Jezus, en alle heerlijke dingen die dat met zich mee brengt.

Veel vrouwen lopen met as op hun hoofd zonder dat de ander het ziet. Ze hebben pijn door wat hen eens is aangedaan, hebben verdriet om wat ze verloren hebben of lijden omdat de zorgen die ze hebben zo groot zijn. Ik liep ook met as op mijn hoofd, door pijn verdriet en lijden, maar sinds ik Jezus ken, heb ik steeds wat van dat as aan Hem gegeven en Hij heeft mij er schoonheid voor terug gegeven. Maar dit proces ging niet vanzelf.

De grote ruil

Om schoonheid (heling) te kunnen ontvangen is het nodig om je as aan Jezus te geven. Hij wil jouw pijn, jouw verdriet en jouw lijden. Jezus wil met je ruilen; jouw as voor zijn schoonheid, jouw rouw voor zijn vreugde, jouw neerslachtigheid voor zijn lof. Door zijn offer aan het kruis ruilde Hij alles om.

Ik heb mijn oogbollen er bijna uitgehuild aan de voet van het kruis, maar hé, het resultaat mag er zijn. Door het offer van Jezus en de kracht van Gods Geest heb ik heling mogen ervaren. En wat Hij met mij kan, wil Hij ook voor jou doen. Want Hij houdt zo ontzettend veel van jou!

Ik zou je tekort doen door te zeggen ‘pak je as en geef het aan Jezus en het is klaar’, maar de weg naar herstel begint wel op deze manier. De keuze om niet meer te blijven lopen met de as op je hoofd, om hetgeen wat geweest is achter je te laten en je uit te strekken naar hetgeen voor je ligt. Is dit altijd even gemakkelijk? Nee, absoluut niet. De weg naar genezing is soms zelfs pijnlijk, maar uiteindelijk zó de moeite waard.

De Psalmist bemoedigt ons met de woorden:

Zij die in tranen zaaien. Zullen oogsten met gejuich.
(Psalm 126:5, NBV)

Je mag weten dat in dit gehele proces God jou nooit zal verlaten of in de steek zal laten. Hij wil dat je vastberaden en vol vertrouwen bent.

De Heilige Geest wil je Trooster zijn, en je zijn moed en kracht geven in dit proces.           

Aan de slag!

Loop jij nog met as op je hoofd?
Maak vandaag de keuze om ‘ jouw as’ bij het kruis uit te strooien.

Ik wil graag een gebed over je uit bidden, wil jij jouw hart openen en mee bidden?

Liefdevolle trouwe Vader, dank U wel dat U zoveel van …[jouw naam]… houdt. U houdt zoveel van haar dat U zelfs Uw eigen zoon gaf om voor haar te sterven. Jezus, aan het kruis deed U de grote ‘ruil’. U wilt niets liever dan, dat …[jouw naam]… haar as bij U neerlegt, zodat ze de schoonheid kan ontvangen die U voor haar heeft.

In de naam van Jezus wil ik jou zegenen. Wees niet bang! Je bent het waard om gekroond te worden met schoonheid. God is voor je, Hij is naast je en om je heen. Zijn hand is op jouw leven. Ik zegen je met troost en kracht van de Heilige Geest om stappen naar innerlijke genezing te zetten. AMEN.

Luister als slot nog naar dit mooie lied!

Als je er met iemand over door wil praten kan dat via:
http://www.e-pastoraat.nl/

Of neem contact op met iemand van de pastorale zorg bij jou in de kerk. Er zijn mensen die jou bij willen staan.

Deel deze overdenking

  1. Jannette schreef:

    Wat een mooie overdenking Carola! Prachtige bemoedigende woorden van God zelf.
    Vooral de tekst uit psalm 126 raakt me. Wat een belofte!
    Dankjewel!

    • carola schreef:

      Ja hè, Jannette dat is echt een mooie belofte van God! Fijn dat het je bemoedigd heeft.
      Lieve groet en Gods zegen
      Carola

  2. Sophia schreef:

    Gaaf stuk! Ook bedankt voor je gebed aan het einde Carola. Jouw stuk deed mij denken aan het boek: schoonheid voor as van Joyce Meijer:
    https://www.joyce-meyer.nl/webshop/carty/Product/show/schoonheid-voor-as/

    Ken je het? Ik vond het een mooi boek.

    • carola schreef:

      Hoi Sophia,
      Bedankt! Ik hoop dat je erdoor gezegend bent.

      Ik heb het boek pas aangeschaft en er nog maar net in begonnen, maar tot zover zeker een aanrader. Goede tip ook voor evt. andere lezeressen . Dus bedankt!

      Lieve groet Carola

  3. Apitje orsine schreef:

    Ik vindt het goed en leerlijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap