Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa

15

jun

Neeltje

Regelmatig ben ik in de Onze Lieve Vrouwe Abdij in Oosterhout. In dit klooster wonen ongeveer 23 zusters die leven volgens de regel van Benedictus, een monnik uit de vijfde eeuw. Elke avond spreken deze zusters een schuldbelijdenis uit. Woorden uit deze belijdenis die mij altijd bij blijven zijn: Mea culpa – Door mijn schuld. Mea culpa – Door mijn schuld. Mea maxima culpa – Door mijn grote schuld.

Ik werd erdoor geraakt toen ik deze woorden hoorde, omdat ik besefte wat we als mensen teweeg hebben gebracht door onze zonden. Ik ben bang dat we het niet beter doen dan voorgaande generaties, en dat de generaties na ons het niet beter zullen doen dan wij. Laten we even de Bijbel doorlopen en kijken wat er met ons mensen gebeurt op het moment dat we aan onszelf worden overgeleverd.

Adam en Eva die de relatie met God op het spel zetten:

Ze plukte een vrucht van de boom en at hem op. Ze gaf er ook één aan haar man, die bij haar stond. Hij at de vrucht op. Genesis 3:6

Mea culpa

Kaïn die zijn broer Abel doodslaat:

Maar Kaïn vroeg zijn broer Abel om met hem mee te gaan. Samen liepen ze het veld in. Daar vermoordde Kaïn hem. Genesis 4:8

Mea culpa

Mensen die als God willen zijn:

Toen zeiden ze: ‘Laten we een stad bouwen met een toren waarvan de top tot in de hemel komt. Laten we er zo voor zorgen dat iedereen ontzag voor ons heeft. Dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken’. Genesis 11:4

Mea maxima culpa

Zoals je ziet hebben we nog maar een klein begin gemaakt in het eerste boek van de Bijbel. Ik kan mismoedig worden als ik die eindeloze stroom van zonden langs zie komen. Je hoopt dat mensen tot inkeer komen. Je verwacht dat het volk Israël opnieuw tot God terugkeert, omdat Hij telkens weer naar hen op zoek ging. Je denkt toch zeker dat de mensen luisteren naar de woorden van de profeten? Dat de mensen wel geloofden dat Jezus God zelf was toen Hij liet zien dat Hijzelf de vervulling was van veel beloften. Je zou toch verwachten dat we in onze tijd wel moeten weten hoe we rentmeesters moeten zijn over de aarde.

Niets van dat alles.

We brengen er werkelijk niets van terecht. We willen onze eigen god spelen. We moorden. We weten het beter dan onze naaste. We liegen. We plegen overspel. We wantrouwen elkaar, we wantrouwen God. We laten onze identiteit afhangen van wat de wereld vindt, en niet wat de Bijbel ons leert.

Zal ik nog even doorgaan? Want dit zijn de dingen die we zelf ook nog wel inzien, en dan heb ik het nog niet eens over onze blinde vlekken.

Herken jij jezelf hierin? Ik wel, als ik diep in mijn hart kijk. Ik ben blij dat jij er niet in kan kijken. Moet je je voorstellen dat God, die dat alles wel ziet, toch nog met ons een relatie wil aangaan. En het gaat verder dan dat: Hij gebruikt ons zelfs in Zijn plan. Sprakeloos ben ik dan. Verwonderd.

Het kan zijn dat je jezelf hier niet in herkent. Dat je het oude leven achter je wil laten, en het nieuwe leven met Jezus wil leven. Dat dit wel over anderen gaat, maar niet over jou. Dat kan. Wees daar dankbaar voor. Je hebt Jezus’ liefde en genade leren kennen en dat heeft jouw leven veranderd.

Vandaag zou ik graag met jullie woorden van schuldbelijdenis uit willen spreken. Daar wil ik het niet bij laten. Vervolgens wil ik met jullie verwonderd zijn over het feit dat God met jou en mij een relatie wil aangaan. Want dat is niet vanzelfsprekend. Wij vinden meestal dat mensen voor hun eigen fouten moeten opdraaien. God denkt daar blijkbaar anders over. Wees daarover verwonderd!

Aan de slag!

Belijd je zonden

We hebben kennis gemaakt met een gedeelte van een oude schuldbelijdenis:

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Schrijf voor jezelf een schuldbelijdenis op die je uitspreekt naar God. Waarover moet jij schuld belijden? Of moet je schuld belijden aan je naaste? Het kan zijn dat er situaties in je leven zijn die ‘opgeschoond’ moeten worden. Kun je daarmee aan de slag?

Verwonder je

Lees Psalm 8 eens. Het vers dat er voor mij uitspringt is:

‘Dan vraag ik mij af: ‘Hoe kan het dat U aan de mens denkt? Hoe kan het dat U Zich met hem bezighoudt?’

Welk vers springt er voor jou uit? Hoe komt het dat dat vers jou raakt? Waarover verwonder jij je als je denkt aan God en hoe Hij voor jou zorgt? Spreek je verwondering naar Hem uit.

Deel deze overdenking

  1. erik schreef:

    mmm,
    geloofniet zozeer in een god, eerder dat aliens ons hielpen en we verafgoden ze en zeker niet uitwiens naam mensen vermoord zijn en het toe stond…, dat was mensen macht willen hebben een die ltig waren, dingen uit de bijbel haalden die e niet leuk vonden enz een hel creerden jaar 400 nog wat, die er nooit was, lees oude
    testament….ken uw geschiedenis, vele moorden, jesus daar om gevraagd, was dat zijn leer… of ik kan niet lezen… of teksten manipuleren,dus wat vind je van mijn overdenking, dat en god wordt gebruikt om de naarste dingen te doen, mensen offers, alleen om mensen belangrijk te laten zijn zoals priesters, niestnutten die bier brouwen, tja waarom eigenlijk vergeten?? nonnen enz weten het misbruik niet meer,geen idee??, want samn met mensen vermoorden is dat ook niet toegestaan, en rare is … uit naam van.. gebeurde het juist wel.
    dus ook iets om over te denken

  2. erik schreef:

    en wat ik grappig vond en verwacht en verontrustend, gedeeltes gebruiken uit de bijbel om wat te bewijzen?? EEN GELOOF IS NIET TE BEWIJZEN…,gebeurtnissen die in oude testament staan wel , dat heet archelogie, bewijzen, van je aannames, zondvloed, ach als we zo door gaan creeeren we eigen,geen god voor nodig, alleen domme mensen, netzoals die zich niet laten inenten, prima keuze, ga dan lekker dood gods wil enz, maar belast mij er niet mee,een deel te moeten zijn zijn van je keuze, draag het zelf neem verantwoording voor je keuze.. zo simpel is het

  3. erik schreef:

    . is het niet zo dat men bid tot een god, als men zelf het niet meer ziet zitten of niet aan kan, dat het meeste, men heeft hulp nodig omdat ze zelf tekort schoten, maar ook dat is gods wil een les…
    vergis je niet ik woon in bourtange vesting, waar elk jaar 80 jarige oorlog wordt na gespeeld, internationale mensen, kids met fake wonden bellen aan mag ik even plassen, maar snap je er liggen heel wat lijken, roemloos naamloos voor een geloof hier in het hofje, mg niet diepe erspitten dan 40 cm..omdat, dat is waar geloof mensen toe bracht en nog steeds doet jammer genoeg, hier wordt het na gespeelt maar was wel echt eerder, hebben jij daar ook een lied voor een palm???

    • erikje schreef:

      van die dingen, waarom moorden voor een geloof of mensen uitsluiten die homo of wat dan ook zijn en jezus tijd waren schandknapen h oertjs normaal,
      slaven ook zowel man als vrouw, heb hem er niet overgehoord, maarja toen hadden we niet zwarte pieten discussie,
      wat ik dus bedoel, j kan die wetten niet nu toe passen op relaties

  4. Jildau schreef:

    Ik vind het altijd een beetje verdacht als mensen zo met hun schuldgevoelens te koop lopen. Zo van kijk mij eens goed zijn. Het probleem met het Christendom is (voor mij althans) dat het mensen een slecht zelfbeeld aanpraat en dat wil niemand. Dus kun je dat dragelijk maken door er trots op te zijn, zoals je met deze overdenking doet.

  5. Milona schreef:

    Lief mens, je stuk komt over alsof de mensheid nietige wezens zijn met een slecht hart die God op hun blote knieën moeten danken dat Hij nog naar ze omkijkt. Ik voel heel veel angst en machteloosheid in je schrijven.
    Ja er is een handvol mensen die dingen doen die het daglicht niet verdragen, maar waarom hen zo’n groot podium geven, zodat hun daden verbloemen wat er allemaal wel goed gaat? Tip: zet de tv uit en kijk om je heen. Daarnaast is niemand in essentie slecht, heeft iedereen een goed hart, maar moet er nog heel wat geleerd worden. God zit in ons, wij zijn God. Alles wat je nodig hebt zit in je. Zelfonderdrukking en een gebrek aan zelfliefde is waarom mensen het verkeerde pad kiezen. Ik wil je er ook op attenderen dat de bijbel door de eeuwen heen aanpassingen heeft gehad die niet zuiver zijn. Hoe herken je deze? Dat is alles waar je iets MOET doen om liefde te kunnen krijgen, van God of iemand anders. Of als je buitengesloten wordt als je iets niet doet of niet op een zekere manier. Of als er beweerd wordt dat dit de enige manier is om te geloven. Alles wat schuld, schaamte en angst benadrukt. God is liefde en zal jou nooit straffen of pijn doen als je een fout gemaakt hebt. Zelfs niet als die fout groot is.
    Ik geloof in bewustwording en zelfrealisatie. Dat we een bewustzijn zijn die een menselijke ervaring doen hier op aarde om onze ziel te laten groeien. We spelen allemaal een rol. Net wat je ziel wil leren, maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, liefde en harmonie. Zelfs degenen die hebberig en gemeen doen. De clou is dat je jezelf mag leren liefhebben, dan kun je het ook aan anderen geven.
    In de hoop dat je meer licht je leven in laat schijnen.

    Liefs, Milona

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap