Het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst?!

18

jun

Maartje Kok

Je ziet de tekst wel vaker voorbij komen: ‘Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst.’ Het staat op schilderijtjes, T-shirts of als quote op een mooie foto. Want zeg nou zelf, het is toch ook een schitterende tekst? Zeggen dat Hij je leven alleen is, en niets anders, en dat zélfs het sterven winst is. Toch is het soms wat moeilijker dan we denken.

Twee jaar geleden was ik in Egypte, het land waar de christenen in de minderheid zijn en waar ze het soms zwaar te verduren hebben, waar het niet heel erg vanzelfsprekend is dat je ‘gewoon’ over Jezus kan praten op straat en waar sommige mensen het met hun leven moeten bekopen als ze vanuit de Islam zich tot Jezus bekeren. In dat land kwam ik een tekst tegen in één van de kerken, het stond met stift getekend op het bord: ‘to die is gain’ oftewel ‘sterven is winst’. Dit konden ze alleen maar opschrijven omdat Jezus voor hen het leven was. De woorden gingen spreken door de omgeving waarin het sterven voor Jezus heel wat dichterbij kwam dan in mijn koude Nederland. Sterven is winst, in hoeverre kon ik dit nazeggen?

Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst.
(Filippenzen 1:21, HSV)

Het zijn de woorden van Paulus. Geslagen met zweepslagen zit hij geboeid in de gevangenis. Zijn bediening lijkt in duigen te zijn gevallen. De krachtige Paulus preekt nu niet meer in de gemeentes, maar is gevangen genomen. Aan wie moest hij nu het goede nieuws vertellen, hoe moest het nu verder met het evangelie?! Terwijl hij wacht op zijn rechtersuitspraak over zijn leven schrijft hij met zijn handen in de boeien een brief aan de eerste gemeente die Paulus in Europa had gesticht. Een onverwachte brief, met onverwachte woorden. Althans, zou jij een brief uit de gevangenis verwachten waarin minstens vijftien keer het woordje ‘blijdschap’ in voor komt? Het is wel duidelijk hij de Filippenzen een bemoediging en aansporing wil meegeven.

Paulus blijft goede moed houden, juist nu hij in de gevangenis is, kan hij dáár het evangelie brengen. Hij brengt de naam van Jezus daar waar die nog niet was en de christenen die gehoord hebben over de gevangenschap van Paulus hebben een vurig vertrouwen gekregen om het evangelie onbevreesd, zonder angst en in overvloed met de mensen om zich heen te delen. Daar waar wij denken dat het evangelie achteruit gaat, gaat het juist vooruit. Onverwachts. En dat, dát maakt Paulus vol van vreugde. God bemoedigt Paulus boven bidden en denken, waardoor hij vreugdevolle woorden begint te schrijven.

Dichtbij Jezus

Want ik weet dat dit mij tot zaligheid strekken zal, door uw gebed en de ondersteuning van de Geest van Jezus Christus, overeenkomstig mijn reikhalzend verlangen en hoop  dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal worden, maar dat in alle vrijmoedigheid, zoals altijd, Christus ook nu grootgemaakt zal worden in mijn lichaam, of het nu door het leven is of door de dood. Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. Maar blijf ik leven in het vlees, dan betekent dit voor mij vruchtbaar werk;  en wat ik verkiezen zal, weet ik niet.
(Filippenzen 1:19-22, HSV)

Paulus verlangt ernaar dat Christus in zijn leven of sterven groot gemaakt wordt. Waarom? Want het leven is voor Paulus Jezus en het sterven is winst. Paulus’ woorden raken mij en zetten mij op scherp. Het sterven is alleen winst als Jezus je leven is. Maar wat nou als je deze zin zou moeten afmaken: ‘Het leven is voor mij…’, wat vul je dan in?

Het leven is voor mij is elk uur van de dag mijn Facebook en Instagram checken? Het leven is mijn gezin, mijn partner? Het leven is mijn werk of het vinden van een perfecte man? Het leven is de beste Netflix series kijken of dat ik mij zorgen maak over mijn toekomst? Genoeg (goede) dingen die ons leven kunnen vullen, maar geeft het ons die diepe blijdschap die Paulus had waardoor hij kon zeggen dat het leven voor hem Jezus was? Om eerlijk te zijn, herken ik mij namelijk in de zin: het leven is voor mij elk uur van de dag mijn Facebook en Instagram checken. Ik vraag me af of ik werkelijk wil dat mijn onvervulde verlangens vervuld worden met iets wat uiteindelijk zal vergaan. Als ik mij steeds minder met Jezus bezighoud, zie ik ook steeds meer in hoe moeilijk ik het vind om Paulus na te spreken. Maar, hoe dichter ik bij Jezus kom, hoe groter het verlangen wordt dat Jezus alleen mijn leven is. Ziet Paulus uit naar het moment van sterven? Nee, hij heeft geen doodswens, maar een ‘Jezus-wens’. Hij verlangt ernaar om bij Jezus te zijn. Zulke woorden kunnen we alleen uitspreken als we in dit leven dicht bij Jezus leven en van zíjn woorden leven.

Drie ‘niets’-lessen

Paulus leert ons onder andere deze drie dingen in zijn schrijven:

1. Niets is zoals het lijkt. God gaat door met het brengen van zijn vreugde boodschap, zelfs als wij denken dat het een hopeloze zaak is.

2. Niets op deze wereld is beter dan Jezus. Laat Jezus je leven zijn zodat je in leven en sterven kunt zeggen dat er geen betere plek is dan om bíj Jezus te zijn en dat Hij in jouw leven verheerlijkt mag worden op welke manier dan ook.

3. Niets kan ons scheiden van God, zelfs de dood niet. Paulus was namelijk ook de man van het achtste hoofdstuk van de Romeinenbrief waarin hij schreef:

Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.
(Romeinen 8:38-39, HSV)

Vanuit die krachtige liefde mogen we het soms prevelend, hakkelend en fluisterend zeggen: ‘U bent mijn leven en het sterven is winst.’ Zélfs als we zoals Paulus niks meer overhouden: Jezus is het leven.

Aan de slag!

1. Pak eens tijdschriften, lijm en een groot wit vel. Maak een collage waarin je uitbeeldt wat jouw leven vult. Wat zie je? Wat is je leven?

2. Luister naar dit lied van Christy Nockels

 

Deel deze overdenking

  1. Roos schreef:

    Wat tof dat je nu ook overdenkingen schrijft voor ZijLacht, Maartje! Je schrijft zo raak, puur en eerlijk. Veel zegen! ✨

  2. Kim schreef:

    Zoveel dank!!! :’) & Gods zegen <3

  3. Ype schreef:

    Zo als Paulus erin staat, zo sta ik er ook in.

    En dat is zo geweldig

  4. J.W.M.Leermakers schreef:

    24 oktober 2021 werd mijn vrouw 81 jaar,1 dag later haalde God haar thuis. Gisteren hadden ik een moeilijke dag,en zag op tegen vandaag haar sterfdag. Vanmorgen dacht ik aan de woorden van Paul. ..Het leven is voor mij Christus het sterven is winst.Hier stond ik even bij stil,eigenlijk was dit het mooiste moment voor mijn vrouw,en zij wist dat zij in Christus aan God’s rechterzij gezet zou worden,omringt Door Zijn Liefde,wat ook mijn bestemming zou zijn.Dank U Heer dat U mij dit geleert heeft Door Uw Woord.Vandaag maak ik er een mooie dag van denkende aan deze woorden van blijdschap en wetende dat ik mijn vrouw ga terug zien.wanneer? God weet het.Dank U Heer voor de (onverdiende) genade die U mij geschonken heeft.God’s Zegen voor allen.Hans Leermakers

  5. Teunis Boogaard schreef:

    Beschamend, hoe wil ik straks een eeuwigheid met Hem doorbrengen? Als hier één uur per dag al teveel is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap