Levenspatronen: leef jij al naar Gods patroon?

08

jun

Esmeralda van Dijke

Patronen, ritmes, gewoonten, ieder mens heeft ze. Patronen geven je houvast en zorgen voor een bepaalde mate van veiligheid. Zolang je in een patroon leeft, weet je ongeveer wat er gaat gebeuren en ben je voorbereid. Het loslaten of veranderen van een patroon kan lastig zijn. Wat staat je dan te wachten? Een vriendin en ik gingen dit voorjaar op een verrassingsreis, waarbij we op het vliegveld pas ontdekten waar we heen gingen. Vaarwel patroon van voorbereiding en ‘hallo onbekende’! Weet je wat tof was? Juist toen ons patroon wegviel, stonden we open voor alle mogelijkheden, we ervoeren rust en hadden de tijd van ons leven! Laten we vandaag eens kijken naar patronen in ons leven én de patronen van God.

In de Bijbel vinden we verschillende patronen terug die God aan ons geeft. Ook Paulus draagt ons op om patronen te volgen:

Zorg dat de gezonde woorden die je van mij hebt gehoord, een voorbeeld voor je zullen zijn. Ze zijn de waarheid over het geloof in Jezus Christus en over zijn liefde.
(2 Timotheüs 1:13, BasisBijbel)

Ik wil met jullie kijken naar de patronen van rust, liefde en discipelschap omdat ik dit, persoonlijk, belangrijke kernwaarden vind in het leven van een christen en omdat ik denk dat we hier met elkaar nog veel van kunnen leren.

Gods patroon van rust

Patronen zijn er al sinds het begin van de schepping. In deze drukke tijd waar rust ver te zoeken is, is het daarom bijzonder dat het eerste patroon wat de Heer ons gaf een patroon van rust is:

Op de zevende dag rustte God uit van al zijn werk.  God zegende de zevende dag en maakte er een heilige dag van, omdat Hij toen uitrustte van het maken van de hemel en de aarde.
(Genesis 2:2-3, BasisBijbel)

Rust nemen is belangrijk. God nam zelf rust én Hij gaf Adam een dag van rust, zodat er uitgerust kon worden voor dat het werk weer doorging. Als je om je heen kijkt zie je een stressvolle wereld, hoe zorg jij dat je rust neemt?

Gods patroon van liefde

Liefde. De wereld is er vol van, iedereen is op zoek naar liefde of wil geliefd worden. Opnieuw geeft God ons een patroon dat we kunnen volgen voor die liefde.

Hij zei tegen hen: ‘Houd van je Heer God met je hele hart, met je hele ziel en met je hele verstand.’ Dat is de eerste en belangrijkste wet. De tweede, die net zo belangrijk is, is deze: ‘Houd net zoveel van je broeders als van jezelf.’
(Mattheüs 22:37-39, BasisBijbel)

Houd van God, houd van jezelf en je familie, houd van je naasten zoveel als je van jezelf houdt. Liefhebben in deze volgorde, want God geeft jou liefde en als jij jezelf liefhebt, als geliefde dochter van de Koning, kun je ook je naasten liefhebben. Hoe ziet jouw ‘liefdesleven’ eruit?

Gods patroon van discipelschap.

Als derde patroon geeft God de opdracht om discipelen te zijn en te maken:

“Ga nu op pad en maak alle volken tot leerlingen van Mij. Doop hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. En leer hen om alles te doen wat Ik ook aan jullie heb geleerd. En IK BEN alle dagen met jullie, totdat de tijd van de wereld om is.”
(Mattheüs 28:19-20, BasisBijbel)

Ga! Onderwijs hen! Doop hen! Ik, de Heer, zal met je mee gaan! Voor iedereen die op zoek was naar een manier hoe je de discipel kunt zijn en Jezus kunt volgen, there you go!

Patronen zijn er in alle soorten en maten. Wees je bewust van jouw patroon en wat je ermee wilt bereiken. Houd je vast aan onderstaande belofte en wees gezegend.

Jullie moeten niet meer op dezelfde manier leven als de ongelovige mensen. Maar leef als nieuwe mensen, doordat jullie op een nieuwe manier gaan denken, namelijk op Gods manier. Dan zullen jullie ook anders gaan leven. Dan zullen jullie weten wat Gods wil is. En alles wat Hij wil is goed, mooi en volmaakt.
(Romeinen 12:2, BasisBijbel)

Aan de slag!

Jouw patroon definieert het eindresultaat. Ben je je bewust van jouw patronen? Hoe evalueer je je eigen leven? Ben je gelukkig? Ik daag je uit om vandaag je eigen patronen te identificeren. En als je erachter komt dat je niet gelukkig bent met je patronen, daag ik je uit om een patroon te veranderen. Wat er om je heen ook gebeurt, Jezus is en blijft vrede, zijn beloften en patronen houden stand, luister deze song en leef die vrede!

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap