Kintsukuroi

28

apr

Gastblogger

Bij het lezen van de titel denk je misschien wel kintsukuwattes? Tot voor kort had ik ook nog nooit van het woord kintsukuroi gehoord. Sinds ik weet wat het betekent en de Heilige Geest mij openbaarde hoe Jezus dat ook op mij toegepast heeft, is het woord kintsukuroi een begrip geworden dat ik niet snel meer zal vergeten.

Het is op een gemeenteavond bij ons in de kerk als ik het woord kintsukuroi op het projectiescherm van de beamer zie staan. Mijn nieuwsgierigheid naar dit onbekende woord is gewekt. De avond begint met het verhaal van een lief echtpaar dat hun huis opengesteld heeft om jongeren op te vangen die om welke reden dan ook gebroken zijn en hierdoor vastlopen in de samenleving. Ik zie de liefde en passie in hun ogen als ze vertellen hoe ze de roep van God ervaren om nog meer jongeren op te vangen. Zo kunnen die jongeren door de liefde en genade die ze van Jezus mogen ontvangen weer “heel” worden. Ze vertellen hun verhaal aan de hand van een gerepareerde kruik, en zo wordt mij duidelijk wat het woord kintsukuroi betekent

Kintsukuroi, je spreekt uit: keen-tsoo-koo-roy, is een Japanse kunstvorm. Een kruik of een schaal die kapot is, wordt op een bijzondere manier weer gemaakt. Zo worden de gebroken stukken niet zomaar aan elkaar gelijmd, voor de reparatie wordt er goud of zilver gebruikt. Hierdoor wordt de kruik geformeerd tot een echt kunstwerk. De met goud gerepareerde scheuren maken de kruik unieker, mooier, waardevoller en geliefder dan ooit.

Ik ben nogal van het weggooien…wat heb ik aan een kruik die in stukken ligt, waardeloos toch! Ik zou er niet de energie in steken om iets wat gebroken is te repareren. En als ik het dan toch zou doen, dan al helemaal niet zo zichtbaar. Het liefst zou ik er dan voor zorgen dat er helemaal niks meer van te zien is.

De Heilige Geest liet mij zien dat ik zelf ook zo’n kunstwerk ben, als ik terugkijk naar de afgelopen jaren kan ik dat alleen maar beamen en dankbaarheid vult mijn hart. Wat ben ik blij dat God ons niet als waardeloos of hopeloos ziet als wij gebroken zijn. God ziet altijd hoop in ons en de kans om ons nog mooier te maken.

Ik was net als die kruik, die het echtpaar als voorbeeld gebruikte, gebroken. Ik voelde me hierdoor waardeloos, ik was erg onzeker en voelde me niet echt geliefd. Dit is langzaam gaan veranderen toen ik de liefde en de genade van Jezus heb leren kennen. Het is door Zijn liefdevolle zorg en reparatie dat ik weer heel ben. Ik heb de stukjes gebrokenheid aan Hem leren geven, en Hij heeft mij met goud gerepareerd. Hoe mooi is dat!

Laten we een stukje lezen uit Lukas 4:

16 Zo kwam Jezus ook in Nazaret, waar Hij was opgegroeid. Zoals altijd ging Hij op de heilige rustdag naar de synagoge. Hij stond op om voor te lezen. 17 Ze gaven Hem het boek van de profeet Jesaja. Hij deed het open en zocht de plaats op waar staat: 18 ‘De Geest van de Heer is op Mij. Hij heeft Mij met zijn Geest gezalfd om aan arme mensen goed nieuws te brengen. Hij heeft Mij gestuurd om mensen die een gebroken hart hebben te genezen. 19 Om gevangenen te vertellen dat ze vrij zijn. Om blinde mensen te vertellen dat ze weer kunnen zien. Om slaven als vrije mensen weg te sturen. En om te vertellen dat het feestjaar van de Heer begonnen is.’  20 Daarna deed Hij het boek dicht, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten. Iedereen keek aandachtig naar Jezus. 21 Hij begon: “Nu zijn deze woorden uit de Boeken werkelijkheid geworden.”

Jezus is door de Vader gestuurd om mensen met een gebroken hart te genezen. Het was door Zijn offer aan het kruis; Jezus zelf werd gebroken zodat jij en ik weer heel kunnen zijn.

Hij ziet jouw gebrokenheid en het is Zijn verlangen om daar mee aan de slag te gaan. Heel voorzichtig pakt Hij alle gebroken stukken aan en met alle liefde die Hij in zich heeft, gaat Hij aan de slag.

Bij kintsukuroi wordt er gerepareerd met goud en zilver. Goud staat in de Bijbel onder andere voor Gods aanwezigheid, Zijn macht en majesteit, loutering en zuivering. Zilver staat onder andere voor verlossing.

Met de Bijbelse betekenis van goud en zilver in je achterhoofd, zie je hopelijk in dat het niet nodig is om de kapotte stukken die Jezus gerepareerd heeft te camoufleren. Ze mogen zichtbaar blijven, want het laat de aanwezigheid van God zien in ons leven. Het getuigt van datgene wat Jezus in ons leven gedaan heeft. Het maakt ons unieker, mooier, waardevoller en geliefder dan ooit.

Aan de slag!
Misschien ervaar jij op dit moment dat je gebroken bent. Geef dat wat gebroken is in de handen van Jezus. Vertrouw erop dat Hij jou gaat “repareren” en jou nog mooier maakt dan ooit.

We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de mensen die van hem houden en die Hij volgens zijn plan geroepen heeft. (Romeinen 8:28)

Alleen als jij dat wat gebroken is in Zijn handen legt, kan Hij ermee aan de slag gaan, eerder niet, dus zet vandaag die stap!

Hoe kijk jij aan tegen mensen die gebroken zijn? Zie jij hopeloosheid, of zie jij hoop dat Jezus gebrokenheid kan herstellen? Welke rol kan jij hierin spelen? Bid voor hen.

Ben jij beschikbaar voor de mensen die gebroken zijn? Laat je door Gods Geest gebruiken voor Zijn Koninkrijk. Want ook voor jou geldt:

De Geest van de Heer is op Mij. Hij heeft Mij met zijn Geest gezalfd om aan arme mensen goed nieuws te brengen. Hij heeft Mij gestuurd om mensen die een gebroken hart hebben te genezen. Om gevangenen te vertellen dat ze vrij zijn. Om blinde mensen te vertellen dat ze weer kunnen zien. Om slaven als vrije mensen weg te sturen. En om te vertellen dat het feestjaar van de Heer begonnen is. (Lukas 4:18-19)

 

 

Deel deze overdenking

Bijbel in een jaar

Heb jij altijd al eens de hele Bijbel in 1 jaar willen lezen?
Dit is je kans!
Bekijk hoe jij mee kunt doen aan de Zij Lacht Bijbel in 1 jaar challenge. 

Ik ben benieuwd!

  1. Annet schreef:

    Prachtig, dankjewel!

  2. Martha van der Veen schreef:

    Wauw Carola

    Wat ben jij goud waard
    Juist door jouw warme openheid
    Zie ik een krachtige vrouw
    Ik zie je lopen op gouden paden

    Hand aan Hand met Jezus
    Soms zie je nog litekens in ons leven
    Daar hoeven wij ons niet voor te schamen
    Want Jezus lichaam was vol van litekens

    Juist die kwetsbaarheid liet hij aan de wereld zien
    Gebroken en weer opstaan uit de dood
    Juist de moeilijkheden in ons leven geven een getuigenis .
    Dan heb je een verhaal om te delen

    En door jouw krachtige boodschap laat je Jezus kracht zien in je leven
    Ik zie goud in je ogen
    Ik zie Jezus in jou
    Ik heb zelf het diepe verlangen om juist die mensen die gebroken zijn
    Of niet weten zie ze zijn
    De ware betekenis de indentieit jij bent kostbaar uniek geschapen
    De mooie glansrijke parel in Gods hand
    Iedereen een gezegende bloeiende mooie dag
    Het herstel gaat beginnen
    Want de roos gaat open en dan zie je het hart die prachtig begint te bloeien …….

    • carola schreef:

      Lieve Martha, wat een ontzettend mooie en lieve bemoediging stuur je mij!
      Jij beschrijft ook precies wat er ook in mijn hart leeft voor het gebroken. Nogmaals dank voor je liefdevolle bemoedigingen, hierin laat ook jij je mooie hart zien. Hart vol liefde en passie voor en van Jezus. Je bent ook een mooie dochter van God.

      Liefs Carola

  3. Martha van der Veen schreef:

    Carola
    Het lied wat mij ontroerd dat is You rise me up
    En als je het opzoekt kan je het lied beluisteren met U tild mij op van Lucas kramer
    Een fijne dag in de kracht van Jezus met Hem zijn wij meer dan overwinnaars …..

  4. Wilfried van Rijswoud schreef:

    Carola je bent super en ik heb geen woorden voor je mooie teksten. Een Gods Geschenk dat jij je zo inzet voor velen en een fantastische moeder en echtgenote binnen je gezin. Ik wil steeds meer van jou leren want ik wordt mij steeds bewuster wat het Geloof voor mij mag betekenen. Tijd vrijmaken voor een goed gesprek tussen vader en dochter is voor mij steeds belangrijker geworden. Carola ik ben een trotse vader!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap