Jezus alles geef ik U, of toch niet?

25

nov

Gastblogger

Hoe gemakkelijk zingen we bepaalde teksten van liederen wel niet mee? Zoals bijvoorbeeld het lied “Jezus alles geef ik U, wat ik ben en heb en wat ik ooit zal zijn.” Beseffen wij wel wat we zingen? Het is één van mijn favoriete liederen, want het is mijn hartsverlangen om echt alles aan Jezus te geven. Hem te vertrouwen, om zijn wil te doen en te leren bewegen in de vrijheid die Hij geeft. Ondanks dat ik het met volle overgave kan zingen, is de stap om me daadwerkelijk compleet over te geven aan Jezus soms net wat lastiger. Hoe zit dat met jou? Kan jij zeggen: “Jezus alles geef ik U? Of toch (net) niet?

“Jezus, alles geef ik U, wat ik ben en heb en wat ik ooit zal zijn. (…) Al mijn hoop, mijn plannen en mijn tijd leg in Uw hand, vertrouw ze aan U toe. (…) Door U wil te doen leer ik om vrij te zijn. (Opwekking 582)

Het zingen van deze woorden is een gebed van complete overgave. Overgave aan de wil van God in jouw leven. Het duidelijk willen sterven aan je ‘oude ik’ en je eigen wil zodat Jezus in jouw hart kan regeren. Misschien herken je net als ik dat verlangen wel, omdat je weet hoe groot Zijn liefde voor ons is. Hij gaf zijn leven voor ons en stierf de dood die wij verdienden.

Jezus is ons grote voorbeeld als het gaat om complete overgave, maar dit ging niet zonder strijd. In de tuin van Gethsemane vroeg Jezus aan de Vader of Hij de beker niet leeg hoefde te drinken, daarna bad Hij:

“Maar Ik zal niet doen wat Ik Zelf wil, maar wat U wil.”
(Lukas 22:42b, BasisBijbel)

Jezus ging de straf op Zich nemen die wíj verdiend hadden met onze ongehoorzaamheid aan God. Met de ‘wijnbeker’ wordt in de bijbel vaak Gods straf bedoeld. Lees bijvoorbeeld Jeremia 25:15.

Een engel kwam om Jezus kracht te geven, toch was Jezus nog bang. Zo bang dat zijn zweetdruppels in bloed veranderden. Desondanks liet Jezus zich niet afschrikken door de schande van het kruis, en was Hij gehoorzaam aan de wil van de Vader.

Wat een voorbeeld voor jou en mij! Ondanks dat ik weet dat de wil van de Vader goed is voor mijn leven, en de intentie er ook zeker is om mezelf compleet over te geven, trek ik vaak genoeg mijn eigen plan, of durf ik toch net niet de weg te gaan waarvan ik diep van binnen weet dat God mij daar wil hebben.

Er zijn verschillende terreinen waarin we het moeilijk kunnen vinden om de wil van God te doen.
– Op gebied van emoties; verdriet, angst, vergeving, boosheid.
– Op gebied van relatie; partnerkeuze, seksualiteit.
– Op gebied van keuze voor school, werk of bediening.
– Op gebied van invulling van tijd; mag God jouw tijd bepalen?
– Op gebied van financiën.

Hoe komt het dat we het soms moeilijk vinden om onszelf over te geven aan de wil van God? Enkele redenen waardoor we strijd kunnen ervaren zijn:

– Angst; bijvoorbeeld angst wat andere mensen er van vinden als je Gods wil gaat volgen.

Als je bang bent voor wat mensen van je vinden, zet je een val op voor jezelf.
Maar als je op de Heer vertrouwt, kan niemand je iets doen. (Spr.29:25, BasisBijbel)

– Hoogmoed en trots; denken zelf toch beter te weten wat goed is of denken beter te kunnen.

Trotse mensen worden uiteindelijk vernederd. Maar bescheiden mensen zullen worden geprezen. (Spr.29:23, BasisBijbel)

– Leugens in je denken; denken dat je niet kunt wat God van je vraagt

Ik kan alle dingen aan, dankzij Christus die mij kracht geeft. (Fil. 4:13, BasisBijbel)

– Geen of weinig vertrouwen (vaak ook gecombineerd met angst); omdat je God (nog) niet zo goed kent waardoor het moeilijk kan zijn om Hem te vertrouwen.

De HEER zal mij altijd beschermen. HEER, uw trouw duurt eeuwig,
laat het werk van uw handen niet los. (Psalm 138:8 NBV)

We zijn allemaal imperfecte mensen (including me), maar met een perfecte God die met zijn Geest in ons woont. We mogen leren door overgave om de Heilige Geest te laten heersen over onze eigen wil. We mogen weten dat alles wat God voor ons wil goed, mooi en volmaakt is (Rom.12:2). Door overgave aan de wil van God wil Hij ons brengen in volmaaktheid, zodat we groeien tot volwassen dochters van Hem.

Waarom? Zodat we steeds beter afgestemd zullen zijn op datgene wat er in het hart van de Vader omgaat. Dat geeft ons een enorme vrijheid en zo zullen wij Jezus ook meer zichtbaar maken aan de wereld om ons heen.

Aan de slag!

Op welk gebied heb jij moeite om je over te geven aan de wil van God? Waardoor komt dit denk je? Door angst, hoogmoed, leugens in je denken of door weinig vertrouwen? Belijd aan God waardoor je het moeilijk vindt om de stap te maken en dank Hem voor zijn liefde, kracht en eindeloze genade die Hij jou schenkt om tot overgave te komen.

Je mag weten dat de wil van God voor jouw leven goed, mooi en volmaakt is, ook als dit misschien in eerste instantie niet zo lijkt.

Trek voor jezelf een denkbeeldige lijn op de grond als jij het idee hebt dat jij je ergens aan over mag geven. Ik zeg bewust over mag geven, want God dwingt tenslotte nooit! Hij geeft aan ons de keuze. Als je bereid bent, stap over die lijn en geef je over aan de wil van God.

Luister of zing Opwekking 582 als gebed.

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

 

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Carola, ontzettend bedankt ? en wat een prachtig lied! ? Dat wij allen elke dag steeds meer vertrouwen mogen groeien in de Heer en dat Zijn wil in ons leven liefdevol mag regeren.
    Heel veel zegen. ???

    • carola schreef:

      Amen! Lieve Kim, Amen!
      Fijn om te horen dat je genoten hebt van het lied, vind het zelf ook zo ontzettend mooi.
      Een zeer gezegend weekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap