Je leven heiligen, hoe doe je dat eigenlijk?

15

okt

Stefanie

‘Want Ik ben jullie Heer God. Zorg ervoor dat jullie heilig leven. Leef heilig, want Ik ben heilig.’ Deze woorden zijn in het Oude Testament in het boek Leviticus geschreven. Het zijn woorden die de Heer God tegen zijn volk spreekt. ‘Leef heilig, want Ik ben heilig.’ Deze woorden zijn ook nu nog voor ons van toepassing. God verlangt ook van ons dat wij heilig leven. Maar je leven heiligen, hoe doe je dat eigenlijk?

Er is al eerder een blog geschreven over het feit dat wij heilig zijn in Christus. (Mocht je ‘m nog eens willen lezen, klik hier.) Het staat vast dat wij Gods heiligen zijn en dat Hij ons in Christus als heilig ziet. Maar het feit dat God ons door Jezus Christus als heilig ziet, wil niet zeggen dat we ons best niet meer hoeven te doen om goed (of heilig) te leven. Daarom lezen we vandaag in een paar stappen hoe we ons leven kunnen heiligen om zo tot eer van God te leven.

Doe dus alles weg wat slecht is: alle bedrog, jaloersheid en kwaadsprekerij. Verlang naar het zuivere woord van Gods waarheid, net zoals pasgeboren baby’s verlangen naar pure, onverdunde melk. Want daardoor zullen jullie opgroeien. Door Gods woord zullen jullie proeven hoe goed en vriendelijk de Heer is. En ga naar Jezus toe. Hij is de levende bouwsteen waarmee God zijn huis wilde bouwen. De mensen hebben Hem wel afgekeurd, maar God heeft Hem uitgekozen. Hij vindt Hem kostbaar. En jullie moeten je ook zelf laten gebruiken als levende stenen waarmee een geestelijk huis wordt gebouwd. Zo zijn jullie samen een heilig volk van priesters, een volk dat geestelijke offers brengt waar God blij mee is dankzij Jezus Christus.
(1 Petrus 2:1-5, BasisBijbel)

Doe alles weg wat slecht is
‘Doe dus alles weg wat slecht is: alle bedrog, jaloersheid en kwaadsprekerij.’
De eerste stap om je leven te heiligen, is om afstand te doen van alles wat slecht is. Het is heel simpel: hoe minder wij bedriegen, jaloers zijn, roddelen of op een andere manier negatief spreken over of tegen anderen, hoe meer wij vervuld kunnen raken met Gods Geest en hoe meer God door ons heen kan werken. Als je dit zo leest, klinkt het misschien best makkelijk. Maar eerlijk is eerlijk, hoe vaak gaan we niet (onbewust, maar ook zeker bewust) de fout in? Het is haast beangstigend hoe gemakkelijk we roddelen of hoe gemakkelijk we een klein leugentje vertellen. Afstand doen van deze dingen zal dus zeker een opgave zijn…

Verlang naar het zuivere woord
‘Verlang naar het zuivere woord van Gods waarheid.’
Een logisch gevolg van het vorige is dat we meer van God willen ervaren. Zodra wij God meer de ruimte geven om in ons leven te werken, zullen we ook meer gaan verlangen naar zijn waarheid. Het verlangen naar een levendige relatie met Hem zal groeien en daarmee komen we bij het laatste punt.

Richt je op Jezus
‘En ga naar Jezus toe.’
Jezus is de enige persoon op aarde die nooit iets verkeerds heeft gedaan. Jezus heeft heilig en rein geleefd. Hij is dus ons grote voorbeeld als het gaat om heilig leven. Hij leidt ons op de goede weg. Dus als we Hem voor ogen houden bij alles wat we doen en een voorbeeld aan Hem nemen, zullen we zien dat ons leven ten goede verandert. Vroeger had ik zo’n armbandje met WWJD: What would Jesus do? erop. Best een goede reminder om jezelf elke keer als je een keuze maakt die vraag te stellen.

‘Laten we daarom alles uit ons leven wegdoen wat onze omgang met God in de weg staat, en alles waarin we God ongehoorzaam zijn. Het is alsof we een hardloopwedstrijd lopen die voor ons is uitgezet. We moeten geduldig tot aan het einde doen wat God van ons vraagt. Daarbij moeten we alleen op Jezus letten, want Hij is onze Leider. Hij wijst ons de weg en gaat voor ons uit. Hij is ons voorbeeld in het geloof.’
(Hebreeën 12:1-2a, BasisBijbel)

Aan de slag!

Stel jezelf vandaag eens een aantal keer de vraag: What would Jesus do? Wat zou Jezus doen als Hij in jouw schoenen stond? Zou Hij een leugen vertellen, ook al is het om eigen bestwil? Zou Hij (mee)roddelen over die ene klasgenoot of collega? Zou Hij kwaadspreken over anderen? De antwoorden weten we natuurlijk allemaal wel, maar ik hoop dat we ons hierdoor een stukje bewuster zullen worden van de dingen die we doen of zeggen. Zodat we afstand zullen nemen van de slechte dingen om zo een heilig leven te leiden tot eer en glorie van God!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel voor deze bemoedigende woorden lieve Stéfanie ??? en wat leuk, ik had vroeger ook zo’n armbandje ! ? Haha ?

  2. Nadia schreef:

    Ik had het echt nodig om dit te lezen.Nu begrijp ik beter wat het betekent om heilig te leven.Ik vind het mooi dat je dit in het kort maar duidelijk uitleg.Dank je wel Gods zegen.
    Met vriendelijke groet,
    Nadia

  3. Lidy Bos schreef:

    Een mooie praktische raadgeving is het voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap