Je bent én wordt een nieuw mens. Hoe zit dat precies?

30

sep

Mandy

Ik vind het een prachtige belofte die Paulus in Kolossenzen noemt: we zijn nieuwe mensen geworden. Zo ziet God ons. Maar, dat wil niet zeggen dat al onze zonden als sneeuw voor de zon zijn verdwenen en we nooit ergens tegen aan lopen. Oftewel: we zijn én worden nieuwe mensen. Hoe zit dat nou precies?

Want we weten dat ons oude ‘ik’ samen met Christus is gekruisigd en gestorven. Daardoor heeft het kwaad geen macht meer over ons. We zijn niet langer slaven van het kwaad.
(Romeinen 6:6)

Want ik ben samen met Christus gekruisigd. Toch leef ik! Dat komt doordat niet meer mijn eigen ‘ik’ leeft, maar Christus leeft in mij. En zo lang ik nog in dit lichaam leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Want Hij houdt heel veel van mij en heeft zijn leven voor mij geofferd. (Galaten 2:20)

 Je bent een totaal ander (nieuw) mens

Vanaf het moment dat je gelooft dat Jezus voor je gestorven is ben je ‘heilig’. Van het ene op het andere moment (als je zo’n ‘moment’ hebt ervaren, in mijn geval was het meer een ‘periode’) ben je een totaal ander mens. Je oude ‘ik’ is met Jezus gestorven en het kwaad heeft geen macht meer over je. Wat een wonderlijk nieuws! Die verandering gaat misschien wel gepaard met hele andere verlangens en gedachten dan voorheen. Zoals het hierboven staat: alsof er iemand anders – namelijk Christus – in je leeft. Je kijkt met een andere blik naar de wereld.

Je zonden zijn niet verdwenen

Maar vroeg of laat loop je toch een keer tegen iets van je oude ik aan. Een verlangen, een zonde, een worsteling. Die zijn namelijk niet weggetoverd. En misschien doet dat je twijfelen. Huh, klopt er iets niet met me? Ik was toch helemaal nieuw? Doe ik nu iets fout in Gods ogen?

Jullie zijn nieuwe mensen geworden. En jullie zullen steeds verder volmaakt worden, totdat jullie helemaal op jullie Maker lijken. (Kolossenzen 3:10)

Nee, er is he-le-maal niks mis met je! Je bent tegelijkertijd nieuw en je wordt vernieuwd. God ziet je als een nieuw mens; als Hij naar je kijkt ziet Hij Jezus. Maar dat wil niet zeggen dat de zonden die er de ene dag nog waren er de volgende dag níet meer zijn. En dat is best wel moeilijk. Want die zonden kunnen, ten minste dat is mijn ervaring, best een tikje zwaarder voelen in je ‘nieuwe-mens-zijn’. Omdat je ze nu in perspectief ziet. Omdat je iets hebt om ze mee te vergelijken, namelijk Jezus en Zijn perfecte liefde. Je beseft je hoe kwalijk en afleidend ze écht zijn, waar je je dat voorheen niet zozeer realiseerde. Ze trekken je nu meer een kant op die je helemaal niet op wilt gaan. Terwijl je ze juist veel minder zou willen voelen!

Het kwaad heeft geen macht meer over je

Tegelijkertijd mag het een hoop rust geven dat, ook al voel je die zonden soms nog enorm, ze niet bepalend zijn! Ja, ze wegen soms zwaar, en nee, het lijkt niet op te houden. Maar de belofte die je krijgt in je nieuwe mens-zijn, is dat je zonden niet meer meetellen! Zoals Paulus hierboven zegt: het kwaad heeft geen macht meer over ons. Je zonden zijn frustrerend, maar ze hebben níet het laatste woord. Ze staan je uiteindelijke bestemming – je eeuwige leven samen met God – niet in de weg, en spelen op den duur geen rol meer. Dat is waar we kracht uit mogen putten en hoop uit mogen halen. We zijn nieuwe mensen geworden en we mogen steeds meer op onze Maker gaan lijken.

Aan de slag!

 En dat is prachtig, om steeds meer op Hem te gaan lijken! Waarschijnlijk heb je al een aantal (of meer) stappen die kant uit gezet. Het geeft hoop en kracht voor de toekomst om af en toe eens om te kijken en te zien welke weg je af hebt gelegd. Kijk eens terug op je wandel met God; waar ben je vandaan gekomen? Hoe ben je veranderd? Bedenk eens wat voor werk God nog meer in je kan doen. Wat Hij is begonnen zal Hij zeker niet stoppen!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap