Interview met inspirerende vrouw // Liza de Jonge - Zij Lacht
4593
post-template-default,single,single-post,postid-4593,single-format-standard,eltd-core-1.0,audrey child fix-versie-child-ver-1.0.1,audrey-ver-1.0,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-right,eltd-header-centered,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-side-menu-slide-from-right,eltd-woocommerce-columns-4,eltd-woo-small-space,eltd-woo-single-thumb-below-image,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Interview met inspirerende vrouw // Liza de Jonge

In de zomer van 2016 wist Liza het zeker. Er moest iets komen voor jonge vrouwen en geloof. Na een periode van nadenken en uitvoeren gaat op 1 januari 2017 haar droom in vervulling: Zij Lacht. Een online community voor jonge vrouwen met een hart voor God. Wanneer Liza terugkijkt is ze dankbaar en blij. Toch blijven er dingen kriebelen en wil ze verder. Maar voordat dat gaat gebeuren eerst antwoord op de vraag: Wat is het verhaal achter Liza, de oprichtster van Zij Lacht? Oftewel: wie is Liza?  

“Wanneer mensen mij moeten omschrijven, komen ze denk ik al snel uit op creatief en ondernemend. Dat ben ik, en dat ben ik altijd al geweest.” Als klein meisje ontwierp Liza flyers met de tekst ‘oppas aangeboden’ en verspreidde die in de buurt. “Ik startte vaak nieuwe projectjes op. Ook tijdens mijn middelbare school is dit gebleven. Ik ben graag bezig, en ben niet zo van de theorie. Als ik het zelf moet doen is het prima, maar geef me maar niet te veel boeken.”

Wie is God voor mij?

Geloof is voor Liza niet altijd belangrijk geweest. “Ik geloofde wel en ging mee naar de kerk maar het deed mij niks. Ook had ik weinig christelijke vrienden om mij heen. Op een gegeven moment ging dat mij wel ontbreken. Ik zag christelijke vriendengroepen en dan dacht ik: dat wil ik ook! Ik besloot een jeugdkamp te gaan leiden. Gewoon om met meer christelijke mensen in contact te zijn. Daar moest ik vaak bidden voor een grote groep of een bijbelverhaal vertellen. Dat verhaal moest ik natuurlijk voorbereiden en terwijl ik dat deed kwam ik mijzelf vaak tegen. Ik vroeg me vaak af: wie is God voor mij?”

Ook de periode na de middelbare school was Liza veel het geloof bezig. “Ik ben een jaar bij een studentenvereniging gegaan en daar leerde ik veel over een levende relatie met God. Deze relatie is nog steeds niet perfect, maar ik weet wel dat hij degene is voor wie ik alles wil doen.” Dat heeft Liza ook met Zij Lacht ervaren. “Ik heb het vanaf begin af aan God voorgelegd en gevraagd of Hij wil laten zien wat Zijn plan is. Uiteindelijk geloof ik echt dat zoiets als Zij Lacht nodig was in Nederland om opgebouwd te worden.” Wanneer Liza terugkijkt had ze niet verwacht dat ze nu hier zou staan. “Ik wist wel dat er honger naar is onder Nederlandse vrouwen. Maar dat het zo snel bekend zou worden, had ik niet durven hopen.”

De andere kant

De grote bekendheid zorgde ook voor heel veel werk. “Ik ben een echte perfectionist en wil graag alles goed doen. Ik vind het lastig als het niet zo goed gaat. Voor de zomer zat ik overspannen thuis. Ik had nergens meer zin in, en wist even niet hoe ik alles moest regelen. Op zo’n moment merk ik toch sterk dat God er is. Wanneer ik terugkijk op periodes in mijn leven die moeilijk waren, heb ik altijd ervaren dat God een God is die geneest. En daar wil ik dan ook biddend om vragen.” Het leven in Zijn handen leggen vindt Liza een lastige uitdrukking. “Ik kan daar niet zoveel mee. Hoe doet je dat? Ik kan wel mijn zorgen delen met Hem. En bidden om Gods kracht en vragen of Hij wil laten zien dat Hij echt God is. Dwars door alles heen.”

“Want ik weet, en geloof dat wanneer God ergens een deur dicht doet hij ook een raam opent.” Terwijl Liza dit vertelt straalt ze. “Ik vind dat mooi, en daar hou ik mij ook aan vast. Kijk zegt ze,” terwijl ze naar het raam wijst in het café, “het raam is hier groter dan de deur. En door het raam valt veel licht. Soms worden er mooie dingen in het leven afgesloten, en dat doet pijn. Maar blijf echt vertrouwen op God. Er zullen weer andere dingen terugkomen. Misschien niet hier op aarde maar dan zeker in de hemel.”

Dat is ook iets dat Liza de Zij Lacht lezeressen wil meegeven: “Vertrouw erop dat God iets mooi(er)s voor je in petto heeft.” Ze gaat verder: “Ik las eens de volgende uitspraak: God’s answer to your prayer: A) Yes! B) Not yet. C) I have something better in mind. Daar mag je aan vasthouden als je eens niet begrijpt wat God van plan is!”

Foto // Inge Kooiman

Anne-Saar Kunz

Anne-Saar Kunz

Anne-Saar vindt – met vallen en opstaan – haar heil en grootst geluk in God. Haar hart gaat sneller kloppen van gezellige avondjes met vrienden en familie. Ze heeft een passie voor politiek omdat het een mooie combi is van het hoopvolle geloof in een weerbarstige wereld. Ze vindt het daarnaast fascinerend om te weten wat iemand drijft en maakt tot wie hij/zij is. Ze zal nooit een belangrijk moment voorbij laten gaan zonder er een foto van gemaakt te hebben. Zij lacht de dag dankbaar tegemoet en heeft ontdekt dat het leven het mooist is op z’n puurst.

Follow:

Comments

  • Bo

    Mooi interview van een m o o i e Vrouw ✨💃🏼🙌🏼

  • Kim

    Ontzettend BEDANKT voor het oprichten van Zij Lacht, Liza! Het is werkelijk een zegen om dagelijks van te mogen genieten 💖 echt waar… Veel dank aan jou en jullie hele, prachtige Zij Lacht team en alle dank en eer aan onze liefdevolle Vader in de hemel ! 🙏😊

Leave a Reply