Ik wens je Gods zegen

28

mei

Stefanie

In de Bijbel wordt meerdere keren over zegenen gesproken. We kunnen lezen dat God zegent, maar ook wij kunnen God zegenen. We mogen zelfs andere mensen zegenen in de naam van God. Bijzonder eigenlijk, dat wij anderen vanuit goddelijke autoriteit mogen zegenen. In veel kerken wordt aan het einde van de dienst de hogepriesterlijke zegen uitgesproken. Dat is in mijn kerk niet het geval. Helaas, want ik vind het een prachtige gedachte om aan het begin van een nieuwe week de zegen van God mee te krijgen. Je kunt je haast geen beter begin van je week indenken, toch?

Ik wil vandaag eens inzoomen op deze hogepriesterlijke zegen. Je kunt het vinden in Numeri 6. Lees maar mee.

De HEER zei tegen Mozes: ‘Zeg tegen Aäron en zijn zonen dat zij de Israëlieten met deze woorden moeten zegenen:
“Moge de HEER u zegenen en u beschermen,
moge de HEER het licht van zijn gelaat over u doen schijnen

en u genadig zijn,
moge de HEER u zijn gelaat toewenden
en u vrede geven.”
Als zij mijn naam over het volk uitspreken, zal ik de Israëlieten zegenen.’
(NBV)

Als ik dit lees vind ik het allereerst heel bijzonder dat God zélf tot Mozes spreekt en dat Hij zélf de opdracht geeft om het volk in zijn naam te zegenen. Iets om in je achterhoofd te houden als je een volgende keer met deze woorden wordt gezegend.

Maar wat wordt er nou precies over ons uitgesproken?

Moge de HEER u zegenen
Zegenen is het uitspreken van goede dingen. Oftewel: iemand iets goeds wensen. De priesterzegen begint dus met God die ons het goede wenst.

Moge de HEER u beschermen
God wil je beschermen. Hij is voor je, naast je en achter je. Hij gaat altijd met je mee. Hij zal je beschermen met zijn vleugels (Psalm 91:4), Hij is de onwankelbare rots, de burcht die je beschermt (Psalm 62:3) en Hij heeft ons zijn wapenrusting gegeven om stand te houden tegen de duivel (Efeziërs 6:10-20).

Moge de HEER het licht van zijn gelaat over u doen schijnen
Dit vind ik persoonlijk een van de lastigere zinnen uit de hogepriesterlijke zegen, want wat houdt dit precies in? Het heeft te maken met Gods nabijheid. Hij biedt ons zijn hulp en zijn ontferming.

Daarnaast laat God zichzelf nu zien in Jezus (2 Korintiërs 4:6). Hij schijnt met zijn licht in ons hart, waardoor wij Jezus steeds beter zullen leren kennen, en steeds meer van Gods macht en glorie zullen zien (Efeziërs 1:17-19).

Moge de HEER u genadig zijn
God biedt jou zijn genade aan. Elke dag opnieuw, onvoorwaardelijk. Het is niet iets wat je kunt verdienen. Je hoeft er niet extra je best voor te doen. Het is iets wat God geeft. In zijn zoon Jezus laat Hij zien hoeveel Hij van je houdt en hoe graag Hij in contact met jou wil zijn? Het enige dat jij hoeft te doen is zijn genade in dankbaarheid aannemen.

Moge de HEER u zijn gelaat toewenden
Dit gedeelte versterkt eigenlijk wat we eerder hebben gelezen. God wil bij ons zijn, ons helpen en kijkt liefdevol naar ons om. Hij vindt vreugde in ons. Hij wil betrokken zijn bij ieder aspect uit ons leven en Hij verlangt ernaar om onze Raadsman te zijn en ons te leiden.

Moge de HEER u vrede geven
God wil ons zegenen met zijn vrede – shalom. Dit Hebreeuwse woord heeft een veel diepere betekenis van vrede. Het gaat niet alleen om het niet ervaren van strijd. Het ervaren van shalom in je leven betekent heelheid en volkomenheid in ieder aspect van je leven. Check deze website als je meer wilt lezen over de definitie en achtergrond van het woord ‘shalom’.

Aan de slag!
Door het offer van Jezus Christus, komt deze zegen nog dichterbij. Ervaar jij Gods zegen in je leven? Wij associëren Gods zegen vaak met voorspoed, welvaart en gezondheid, maar ik geloof dat God ons véél meer geeft. God zegent ons met rust, wijsheid en kracht. Dat is niet iets wat we alleen maar ervaren als het goed met ons gaat. We kunnen Gods zegen ook ervaren op moeilijke momenten. Wat je op dit moment ook doormaakt of hoe je je ook voelt, ik wens je Gods zegen:

Ik wens je toe dat de Heer met je zal zijn en je zal beschermen. Dat Hij goed voor je zal zijn en voor je zal zorgen. Dat Hij over je zal waken en je vrede zal geven.

PS. Huis van Mijn heeft speciaal voor Zij Lacht een mooi kaartje ontworpen met daarop de hogepriesterlijke zegen. Je kunt ‘m hier kopen. Super mooi om naar iemand te sturen, maar ook heel leuk om in huis op te hangen!

 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Lieve Stefanie,

    Ik wens jou toe dat de Heer met je zal zijn en je zal beschermen. Dat Hij goed voor je zal zijn en voor je zal zorgen. Dat Hij over je zal waken en je vrede zal geven!
    Bedankt voor deze mooie blog!
    Liefs😘💕

  2. Kim schreef:

    Dankjewel lieve Stefanie!! :’) God zegene jou <3

  3. A.A. Suitela schreef:

    Goedemorgen Stefani, dank je wel . God zegene jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap