De IK BEN en zal er zijn, de altijd Aanwezige in het afgelopen jaar

31

dec

Gastblogger

Vanavond vieren we oud en nieuw. We nemen allemaal op onze eigen manier afscheid van het afgelopen jaar en luiden, al dan niet feestelijk, het nieuwe jaar in. Bij ons thuis bakt traditiegetrouw mijn man oliebollen, mijn dochter kijkt de gehele dag uit naar het moment dat ze haar vuurwerk af mag steken, en ik blik vaak (sentimenteel) terug op het afgelopen jaar. Een jaar waarin veel leuke en mooie dingen zijn gebeurd. Maar ook een jaar waarin zeer verdrietige dingen op mijn pad zijn gekomen. Mijn eerste overdenking van dit jaar ging over IK BEN en zal er zijn, ook de laatste overdenking van dit jaar zal min of meer hier over gaan. Want hoe het afgelopen jaar ook verlopen is, God die zich bekend heeft gemaakt als IK BEN en zal er zijn, was DAAR in mijn vreugde, maar ook in mijn verdriet.

David wist ook heel goed dat God altijd bij hem was. In psalm 23 beschrijft David hoe hij de zorg van God ervaart als een goede Herder. David die zelf een herder was, wist daardoor heel goed waar hij het over had toen hij deze psalm schreef. Blik mee terug op het afgelopen jaar aan de hand van Psalm 23.

1. De Heer is mijn Herder, het ontbrak mij aan niets

David vergelijkt zichzelf met een schaap, een schaap dat sturing en leiding nodig heeft. Ook wij hebben sturing en leiding nodig in ons leven. Jezus wil als De goede Herder ons die leiding en sturing geven. Dat niet alleen, Hij wil als een herder voor ons zorgen en ons beschermen. Als Jezus onze Herder is dan ontbreekt het ons aan niets, toch?

Soms valt het niet mee om dat zo uit te spreken, omdat de omstandigheden ons iets anders kunnen vertellen. Dat was bij David niet anders, toch sprak hij het uit omdat hij wist wie God was en dat God altijd het beste met hem voor had.

Hoe heb jij dit het afgelopen jaar ervaren? Kan jij, doordat je weet wie God is, ondanks de eventuele omstandigheden zeggen; “Het ontbrak mij aan niets.”?

2. Hij liet mij rusten in groene weiden en voerde mij naar vredig water

Heb jij het afgelopen jaar ook weleens momenten gehad dat je dacht: “NU EVEN NIET!”? Dat je moe was van het steeds maar blijven rennen, omdat jij jezelf de tijd niet gunde om rust te nemen?
Gelukkig was daar altijd weer die goede Herder die voor je wilde zorgen.

Bij Jezus is er altijd een plek waar we op adem kunnen komen en weer rust kunnen vinden. Heb jij het afgelopen jaar rust gevonden bij Jezus en heerlijk gelegen in die groene weide bij het vredige water? Heb jij van het levende water gedronken? Heb je mogen ervaren dat het levende water ook vanuit je binnenste vloeide en invloed had op anderen?

3. Hij gaf mij nieuwe kracht en leidde mij langs veilige paden tot eer van Zijn naam

Door te drinken vanuit de Bron des Levens werd onze ziel verkwikt en konden we genezing ontvangen. We mochten nieuwe kracht ervaren, zoals beschreven in Jesaja 40:31 :

“Maar wie hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht.” (NBV)

Heb jij dit afgelopen jaar het pad gelopen dat Jezus voor jou de veilige paden, de ‘paden van gerechtigheid’ had?

Jezus zegt: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Elke dag opnieuw leidde Hij ons, tot eer van Zijn naam, naar het Vaderhart van God.

4. Al ging mijn weg door een donker dal, ik vreesde geen gevaar, WANT U WAS ALTIJD BIJ MIJ, Uw stok en Uw staf zij gaven mij moed.

Misschien ben jij in het afgelopen jaar ook door een donker dal gegaan, of loop je er nog doorheen? Hoe geweldig dat David schrijft in deze psalm: Ik vrees geen gevaar WANT U BENT BIJ MIJ! Niet alleen in die groene weiden waar alles fijn is, maar juist door dat donkere dal is daar de goede Herder. In het donkere dal was Hij daar met zijn stok om je te beschermen en met zijn staf om je uit het dal te leiden.

5. U nodigde mij aan tafel voor het oog van de vijand, U zalfde mijn hoofd met olie, mijn beker vloeide over.

De Goede Herder is ook een geweldige gastheer. Hoe heb jij de uitnodiging ervaren om bij Hem aan tafel te komen? En dat allemaal voor het oog van de vijand. Een verslagen vijand, waardoor we niets te vrezen hadden als deze voor ons stond met allemaal verwijten en schuld. Jezus nodigde ons uit om te eten van het Brood dat Leven geeft. Het brood dat symbool staat voor zijn lichaam wat voor ons gebroken is.

Hij reikte ons ook de beker aan, de beker die symbool staat voor Zijn bloed dat voor jou gevloeid heeft. Vond jij elke maaltijd ook zo heerlijk?

Geurige olie stroomt nu van ons hoofd (als symbool van de Heilige Geest) omdat Hij ons gezalfd heeft.

Jezus zegt dat Hij de goede Herder is, De Herder die zijn leven voor zijn schapen geeft. Dat Hij is gekomen om ons leven in al zijn volheid te geven. Volheid in Hem, zodat de beker die Hij ons aan reikte overvloeide met verschillende zegeningen.

6. Geluk en genade volgen mij alle dagen van mijn leven, ik keer terug in het huis van de Heer tot in lengte van dagen

Elke dag mochten we God ontmoeten, mochten we komen in zijn heerlijkheid omdat de Herder ons daarheen leidde. Wat een voorrecht! En wat een belofte staat hier beschreven. Pak deze belofte aan voor het nieuwe jaar; geluk en genade zullen je volgen alle dagen van je leven!

Aan de slag!

Bid je mee?

Liefdevolle Goede Herder,

Dank U wel dat als U zegt: IK BEN en zal er zijn, U er ook echt bent.
Dank U wel dat U er voor mij was in 2017.
Er waren ook momenten dat ik het niet direct ervoer, maar als ik nu terug kijk dan weet ik toch dat U er was, op grond van Uw belofte.
Dankbaarheid vult mijn hart deze laatste dag van 2017, omdat ik uw zorg heb mogen ontvangen.

Als ik moe was kon ik bij U mijn rust vinden.
U droeg zorg voor mijn ziel en ik ontving elke dag weer nieuwe kracht uit Uw hand.
Zelfs door het donkere dal kan ik U prijzen, want U bent bij mij!
U gaf mij het afgelopen jaar troost en moed.

Dank U wel dat U mij uitnodigde aan tafel en dat ik met U de maaltijd heb mogen houden,
en de talrijke zegeningen waarmee U mij overspoeld heeft het afgelopen jaar.

Dank U wel dat ik me bij U altijd thuis heb mogen voelen, en dat de deur altijd openstond.
Heer ik ben dankbaar voor wie U bent voor mij.

En ik zie uit naar 2018 waarin U mij belooft dat geluk en genade mij zullen volgen,
en U weer opnieuw zegt IK BEN en zal er zijn. AMEN!

Luister nog even naar dit prachtige lied.

 

Deel deze overdenking

  1. Wiedy schreef:

    Een mooie overdenking om het jaar mee af te sluiten. Hiermee wil ik ook alle blog schrijfsters bedanken voor alle overdenkingen iedere dag opnieuw en de openheid en kwetsbaarheid. Jullie zijn stuk voor stuk pracht vrouwen! Het is fijn om iedere dag te beginnen met het woord van God. Het heeft me veel steun gegeven, vaak bemoedigd, en onze geweldige Heer laten zien. Allen Gods rijke zegen en wijsheid voor voor 2018.

    • carola schreef:

      Dank je wel Wiedy voor je lieve bemoedigende woorden!
      Ook voor jou Gods rijke zegen en dat je verlangens die God in je hart legt voor 2018 tot uiting zal komen in je dagelijks leven.
      Lieve groet, Carola

  2. Kim schreef:

    Lieve Carola ?
    Ook ik sluit me aan bij de mooie woorden van Wiedy. Wat heerlijk inderdaad om het jaar af te mogen sluiten met deze prachtige woorden en mooie overdenking van jou en de belofte die God ons geeft in Psalm 23. Laten we daar aan blijven vast houden en dat het toch altijd een bemoediging voor ons mag zijn ??. Ook ik wil jou en alle andere schrijfsters van Zij Lacht echt heel erg bedanken voor alle overdenkingen en een dagelijks woord om van te mogen genieten ?. Het is elke dag stukje zegen en het brengt ons waarlijk dichter bij God. Dankjulliewel daarvoor ?. Ik bid dat we nog heel lang van jullie mogen genieten en vele harten geraakt mogen worden tot eer en glorie van Zijn naam ???.

    Lieve Carola, voor jou en jouw mooie gezin een heel Gezegend en Gelukkig Nieuw Jaar met vooral veel gezondheid en Lichtstralen van Gods oneindige liefde om jullie levenspad te belichten. Dat zij allen God mogen zien en kennen zoals jij Hem ziet :’). ??
    En zo ook een heel Gelukkig & Gezegend Nieuw Jaar aan alle schrijfsters van Zij Lacht ? moge God jullie rijkelijk zegenen ???

    Veel liefs vanuit een dankbaar hart ?
    kim

    • carola schreef:

      Lieve Kim,

      Bedankt voor jouw lieve woorden! Ze raken me ❤ ….ik hoop het ook van harte!!!

      Ik wens jou ook een geweldig mooi 2018 toe in Gods nabijheid. God heeft je gezegend om een zegen te zijn. Je bent Zijn oogappel, Zijn kostbare dochter.

      Liefs Carola ??

  3. Wilfried van Rijswoud schreef:

    Lieve dochter
    Ik blijf mij verbazen over jou ZIJN. Je bent een echte Aards Engel die gestuurd is om mensen blij en gelukkig te maken. Nu de Hoop en Gebed uitspreken voor je moeder die met haar rust en optimisme zeker haar proces optimaal zal doorlopen. Je dochter en lieve partner zal jou leven nog mooier maken. In nabijheid is deze Aardse vader toch bij jou. Ik hou van jou in alle opzichten en wens je vooral een gezond en super fijn jaar. ❤️❤️ Dank je wel voor jou mooie overdenkende woorden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap