Help, ik ben een people pleaser // Deel 2: Tijd om ‘nee’ te leren zeggen

04

jul

Gastblogger

Ben jij voortdurend bezig het de ander naar de zin te maken, om zelf bevestigd te worden dat je best oké bent? Haal jij hier je eigenwaarde uit? Of doe jij dit omdat je conflicten wil vermijden, bang bent om afgewezen te worden? Zeg je daarom steeds maar ‘ja’ op momenten dat je eigenlijk ‘nee’ wil zeggen. Komt dit gedrag voort uit het feit dat je onzeker over jezelf bent of bang bent om verlaten te worden als je niet doet wat de ander vraagt? Dit zijn enkele kenmerken van een people pleaser. Het pleasen van de ander ten koste van jezelf zorgt ervoor dat je uitgeput raakt en een burn-out op de loer ligt. Tijd om hier dus mee te stoppen, maar hoe? ‘Nee’ zeggen is best moeilijk. Kan de manier waarop God jou bedoeld heeft en over jou denkt helpen gemakkelijker ‘nee’ te zeggen? Let’s try!

Jouw waarde is wat God van jou zegt!

Persoonlijk geloof ik dat het bewustzijn van Gods grenzeloze liefde voor ons heel helend werkt. Dat het leren kijken naar jezelf zoals je bent in Christus, je helpt om een zelfverzekerde vrouw te worden. Niet zelfverzekerd omdat je op jezelf vertrouwt, maar omdat je weet dat Jezus alles voor jou volbracht heeft en de Heilige Geest in jou woont die jouw Leidsman is. Het bewust zijn van Gods ‘goedkeuring’, dat Hij altijd van jou geniet, maakt je minder afhankelijk van wat anderen van je denken. Hierdoor wordt het ‘nee’ zeggen ook een stuk gemakkelijker. Jouw waarde hangt niet af wat andere mensen van jou vinden of wat je doet, maar hoe de Vader over jou denkt.

Hij zegt tegen jou:

Jij bent mijn dochter, Ik houd heel veel van jou. Ik geniet van jou!
(Markus 1:11, BasisBijbel)

Aanvaard dat je aanvaard bent

Jij bent door God uniek gemaakt, met jouw eigen persoonlijkheid, de manier waarop je eruit ziet en je gaven en talenten. Jij bent waarschijnlijk anders dan je vriendinnen, maar jij bent oké zoals jij bent! Je hoeft niet een ander te zijn.

Ik prijs U, want het is een wonder hoe U mij heeft gemaakt. Alles wat U heeft gemaakt, is bijzonder. Ik weet dat heel goed.
(Ps.  139:14, BasisBijbel)

Natuurlijk heb jij ook jouw eigenaardigheden en imperfecties, maar Jezus is hiervoor aan het kruis gegaan. God heeft dit in zijn liefde zo gewild. Door het aanvaarden van het offer van Jezus ben jij aanvaard door God. Aanvaard dat je aanvaard ben! Jij bent altijd goed in Gods ogen, ook als je ‘nee’ zegt (en de ander dat niet zo prettig vindt).

Gods liefde verdrijft elke angst

Hoe vaak vullen wij niet zelf de gedachten voor iemand in? ‘Als ik ‘nee’ zeg, dan zal diegene wel teleurgesteld in mij zijn, laat ik het dan toch maar doen.’ Zomaar een gedachte die ons bezig kan houden. Over die angst voor wat de ander wel niet zal denken staat in de Bijbel een spreuk:

Als je bang bent voor wat mensen van je vinden, zet je een val op voor jezelf.
Maar als je op de Heer vertrouwt, kan niemand je iets doen.
(Spreuken 29:25, BasisBijbel)

Als je altijd maar bang bent wat anderen over jou denken, durf je minder snel ‘nee’ te zeggen. Hierdoor put je jezelf uit. Het is nu eenmaal onmogelijk om altijd iedereen tevreden te stellen. Mensen kunnen teleurgesteld raken of boos worden, hoe goed jij je best ook doet. Nog veel vaker hebben we angst voor de mogelijke reactie van de ander. De ervaring leert dat dit eigenlijk altijd meevalt, je maakt je hierdoor dus vaak zorgen om niks.

Stel je vertrouwen op God, hoe Hij over je denkt. Zijn liefde zal je altijd vergezellen en de angst verdrijven.

Wandel op de weg die God voor je heeft bedacht

Als U Gods paden verlaat en afdwaalt, zult u een stem achter u horen zeggen: ‘Nee, dit is de weg, hier moeten jullie lopen.’
(Jes. 30-21, HTB)

Door dagelijks omgang met God leer je zijn wil voor jouw leven steeds beter kennen. Gods wil voor jouw leven is goed. Hij wil niet dat jij jezelf uitput en tegen een burn-out aanloopt omdat jij steeds bezig bent om het de ander naar de zin te maken. God wil dat jij weet dat jouw waarde niet afhangt van wat de ander van jou denkt. Hij wil dat jij je geliefd voelt. Je waardevol voelt. Dat jij van jezelf leert te houden om vervolgens vanuit die positie de ander te ‘pleasen‘. Niet omdat je bang bent voor wat de ander van je denkt, om afgewezen te worden of uit plicht, maar vanuit de liefde.

Door te wandelen met God leer je steeds beter de stem van de Heilige Geest te verstaan.

Als in het vervolg iemand met een verzoek komt of jij iets kan doen, geef dan niet direct antwoord. Geef aan dat je er even over na gaat denken. Bid hiervoor en vertrouw erop dat God je antwoord zal geven. Om een antwoord te kunnen horen, is het dus ook nodig om in gebed weleens stil te zijn. Soms komt het antwoord door een bemoediging van iemand, door een Bijbeltekst of een lied.

Omdat God jou gemaakt heeft, weet Hij als geen ander welke dingen goed bij jou passen om voor een ander te doen. Er zijn dus ook dingen die niet bij jou passen en die je helemaal niet leuk vindt of goed kan. Als je dit merkt bij jezelf, is het dus goed om ‘nee’ te zeggen.

Aan de slag!

Als je ‘ja’ zegt daar waar je eigenlijk ‘nee’ wilt zeggen, ben je niet eerlijk. Niet eerlijk tegenover jezelf, niet tegenover de ander, maar ook niet tegenover God.

Oefen de komende dagen om ‘nee’ te zeggen, stel jezelf vandaag bij de verzoeken die je krijgt de volgende vragen:
– Gaat het in tegen de wil van God? Doe ik het om mezelf beter te voelen, om waardering te ontvangen buiten de waardering die God mij wil geven? Of uit angst?
– Past het bij mij? Bij mijn persoonlijkheid en de gaven en talenten die ik van God heb gekregen? Ligt mijn passie daar?
– Past het binnen de werkzaamheden die ik nog moet doen? Kan ik daar mee schuiven? Hoe zit ik qua tijd?
– Past het binnen je gezin, de werkzaamheden die je daar hebt?
– Heb ik er voldoende energie voor om dit te doen of moet ik voor mezelf een rustmoment inplannen?

Gaat het tegen de wil van God in, zijn je motieven niet uit liefde, past het op welke manier dan ook niet bij jou? Dan is het goed om ‘nee’ te zeggen.

Past het helemaal bij je, maar past het niet binnen je werkzaamheden of je tijdsplanning of heb je er eigenlijk geen energie voor? Ook dan is het goed om ‘nee’ te zeggen.

Als het Gods wil is, geloof ik zeker dat hij een overtuigende ‘JA’ in jouw hart legt!

Succes!

 

Deel 1 lezen? Die vind je hier 🙂

 

Bronnen

Nee is oké van Carianne Ros en Michelle van Dusseldorp

Deel deze overdenking

  1. Judith schreef:

    Bedankt Carola! Ook voor het stuk van gisteren. Wegens oververmoeidheid zit ik nu al maanden gedeeltelijk thuis. Sinds kort ontdekt dat ik een negatief zelfbeeld heb, mede daardoor heb ik zoveel moeite met nee zeggen. Deze twee stukken zijn zo vreselijk herkenbaar! Dankjewel dat je laat zien dat Gods liefde daar verandering in kan brengen. Ik heb vertrouwen dat het in de komende maanden steeds beter zal gaan!

    • Carola schreef:

      Lieve Judith,
      Graag gedaan! Ik geloof zeker ook dat God’s liefde verandering gaat brengen in jouw situatie. En dat het steeds een beetje beter zal gaan. Ik vind het af en toe ook nog wel eens lastig hoor, het blijft een leerweg… Maar God is hierin zo liefdevol en genadig.
      Ik bid je toe dat je steeds meer mag gaan ontdekken wie je bent in Christus. Dat je Gods geliefde dochter bent en niets jou kan scheiden van Zijn liefde.
      In de stappen naar herstel zegen in je met Zijn liefde en kracht.
      Blessings
      Liefs Carola

  2. Annet schreef:

    Wauw, wat n mooie stukken, Carola! Dankjewel! Ik heb hier echt iets aan!

    • Carola schreef:

      Graag gedaan Annet! Tof om te horen dat je hier wat aan hebt. Ik wens je God’s zegen de komende tijd in het oefenen van ‘nee’ zeggen.
      Liefs Carola

  3. Jeanne schreef:

    Dankjewel voor deze tekst! Ik merkte dat ik steeds banger werd om ja of nee te zeggen! Nu probeer ik me te bedenken dat een nee net zo mooi is als een ja. En dat je, zolang je dankbaar bent en vertrouwen houdt in God, vanzelf aanvoelt wanneer het juist is een ja of een nee te gebruiken. Wat denken jullie daarvan?
    Bedankt voor jullie website! Liefs, Jeanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap