Hoe God jou ziet ‘in Christus’

03

sep

Liza

Heb je weleens van de term ‘in Christus’ gehoord? Je vindt de combinatie regelmatig in de Bijbel en ook in de kerk wordt ’t vaak aangehaald. Maar serieus: wat houdt het precies in? Heb je daar weleens bij stilgestaan?

‘In Christus’, het zou net zoiets moeten zijn als ‘in Liza’. Wie ben jij in Liza? Gek eigenlijk, hè? Taalkundig gezien klinkt het mij allemaal maar vreemd in de oren. Toch staat deze uitdrukking ontzettend vaak in het Nieuwe Testament. Vooral Paulus was er dol op; hij gebruikte de uitdrukking al meer dan tweehonderd keer.

Wie je bent in Christus

Wie ben ik, wie ben jij en wie zijn wij in Christus? Simpel gezegd betekent het dit: als jij Jezus aanneemt, zijn jij en Jezus zó met elkaar verbonden, dat God – als Hij naar jou kijkt, altijd eerst Jezus ziet IN jou en dán pas jou. Hij ziet jou nu onder andere als rein, heilig, rechtvaardig en volmaakt, omdat Hij Jezus in jou ziet! Wow! Toen ik mij dit voor het eerst realiseerde, was ik flabbergasted. Overdonderd. Zelfs tot tranen toe geroerd. Ik hoop ten diepste dat jij, lieve zus, deze woorden ook op je zult laten inwerken vandaag.

“Als jij Jezus aanneemt, zijn jij en Jezus zó met elkaar verbonden, dat God – als Hij naar jou kijkt, altijd eerst Jezus ziet IN jou en dán pas jou.”

 

Maar u bent gereinigd, u bent geheiligd, u bent rechtvaardig verklaard in de naam van de Heer Jezus Christus en door de Geest van onze God. (1 Korintiërs 6:11, NBV)

Lees bovenstaande tekst nog eens goed door. We kunnen hier drie grote punten uithalen van hoe God nu naar je kijkt:

In Christus ziet God je nu als rein
In Christus ziet God je nu als heilig
In Christus ziet God je nu als rechtvaardig

Bijzonder, hè? Over die laatste twee wil ik graag nog wat meer kwijt.

In Christus ziet God je nu als heilig

Heilig. Het woord heeft in onze samenleving een wat negatieve lading gekregen. “Heilig boontje!” wordt er geroepen als je je te braaf gedraagt. Sommige christenen streven naar een bepaalde mate van heiligheid, bijvoorbeeld door hard te werken, veel te doen in de kerk, een voorbeeldige ouder te zijn. Maar zo werkt het niet. Je wordt niet heiliger door goed je best te doen. Je bént al heilig, omdat je door God uitgekozen bent om heilig te zijn.

Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en Hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. (Kolossenzen 3:12, NBV)

Christenen (including me, voor lange tijd) denken vaak dat ze nog steeds zondaars zijn die door Gods genade gered zijn. Maar laat dit goed tot je doordringen: jij bent geen zondaar. Christenen worden nergens in het Nieuwe Testament nog zondaren genoemd. God noemt jou nu een heilige! Als je jezelf als zondaar blijft zien, dan zul je je ook zo gaan gedragen en gaan zondigen. Waarom noem je jezelf geen heilige? Je bent weliswaar een heilige die zondigt, maar onthoud dat niet wat jij doet bepaalt wie jij bent, maar wat Jezus voor jou heeft gedaan (Kamp, Wilkin van de, Wie je bent in Christus).

In Christus ziet God je nu als rechtvaardig

Lees met me mee in Romeinen 10:10 (NBV):

Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered.

Say what? Als je in je hart gelooft dat Jezus jou heeft verlost, ziet God jou als rechtvaardig. Volgens de wet van Mozes was je alleen rechtvaardig (=door God goedgekeurd en aanvaard) als je precies deed wat in de wet geschreven stond. Maar niemand kan dat en Paulus wist dit:

Want nu Christus er is, hoeft niemand meer zijn best te doen om volgens de wet van Mozes rechtvaardig te worden. Ieder die op Christus vertrouwt, wordt rechtvaardig. (Romeinen 10:4, HTB)

+++ Als je straks nog tijd hebt, zoek ook eens Galaten 5:4 in de NBV op. Deze tekst gaat nog een stapje verder!

Betekent dit dat de wet helemaal niet meer voor ons geldt? Nee, dat geloof ik niet. Het betekent dit: we hebben de wet niet meer nodig om rechtvaardig te worden verklaard. We hoeven alleen maar te geloven. Dank U Here God!

Aan de slag!

In Job 36:7 (WV) lezen we:

God kan zijn oog niet afhouden van de rechtvaardige, Hij zet hem als een koning op de troon. Hij geeft hem aanzien voor altijd.

Dit is een profetische uitspraak van Job: God kan zijn ogen niet afhouden van de rechvaardige. God kan Zijn ogen niet van je afhouden! Ik wil je vandaag uitdagen om binnen de Zij Lacht community aan de slag te gaan met deze tekst. Zomaar een paar ideeën:

  • Schrijf een gedicht
  • Onderstreep de tekst in je Bijbel
  • Schrijf de tekst op en hang ‘m op je spiegel
  • Ga creatief de slag met de tekst
  • Dank God dat Hij je ziet als rechtvaardig

Deel je creatie in de community en bemoedig elkaar! Ben je nog geen lid? Aanmelden kan via deze link.

Bron
Wie je bent in Christus – Wilkin van de Kamp.
Ben je geïnteresseerd om nog beter te ontdekken wie jij bent in Christus? Dan is dit boek een absolute aanrader, ik heb ‘m inmiddels al meerdere malen gelezen en pak ‘m er nog regelmatig bij! Bestel het boekje hier voor slechts een tientje!

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Facebook of Pinterest. Vergeet niet om #zijlacht te gebruiken, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Isabella schreef:

    Wow. zo gaaf is het. Geweldig om zo mijn dag te beginnen in Christus.

  2. Renee schreef:

    Fantastisch he! Wie we mogen zijn in Christus!! Heerlijk om te weten èn te ervaren! God is goed!
    Bedankt voor deze blog Liza, goed om opnieuw onder de aandacht te krijgen.
    Fijne en gezegende zondag!

  3. Lydia schreef:

    Met een kopje koffie in het zonnetje in de tuin en de blog van vanmorgen. Heerlijk! Wat een zegen. Bedankt Zij Lacht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap