Hij lacht

17

mei

Renske Tijhof

Lachen is aanstekelijk. Dat komt omdat we geneigd zijn onszelf te spiegelen aan een ander. Lachen maakt je gelukkiger, omdat je de stofjes serotonine en dopamine aanmaakt wanneer je lacht. Lachen houdt je zelfs gezond! Wanneer je lacht, worden je witte bloedlichaampjes geactiveerd, die zorgen ervoor dat virussen en bacteriën worden vernietigd. Tot zover mijn biologielesje over de invloed van lachen op ons mensen. Maar wij zijn niet de enigen die lachen: God lacht ook! Hij lacht wanneer wij genieten van het leven. Hij lacht wanneer wij Hem prijzen. Hij lacht als er een verloren schaap gevonden is. Vandaag wordt ‘Zij Lacht’ heel even ‘Hij Lacht’!

Misschien herken je het wel, je maakt bijvoorbeeld een wandeling en kijkt om je heen. Je ziet de prachtige natuur en er verschijnt een glimlach op je gezicht. Je lacht omdat God alles zo mooi heeft gemaakt. Ik geloof dat God ook op zo’n manier kan lachen, dat Hij glimlacht als Hij jou ziet. Zijn kind.

Hij lacht wanneer wij genieten van het leven

God ziet ons graag genieten! Misschien is dit niet het eerste waar je aan denkt, als je God blij wilt maken. Toch geeft God ons de opdracht van het leven te genieten.

Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. (…) Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven.

(Prediker 7:7 en 9)

God zegt: “Geniet van het leven!” Hij lacht, als jij geniet. Van je wijntje, van het mooie weer. Van je vrienden, van een lekkere maaltijd. Hij lacht, als jij denkt: “Wat is het leven mooi en wat heeft God dit prachtig gemaakt!”

Hij lacht wanneer wij Hem prijzen

God vindt het fijn wanneer Hij geprezen wordt. Dat is Hij ook meer dan waard! We lezen hierover in het boek Psalmen.

Halleluja! Zing voor de Heer een nieuw lied.
Zing om Hem te eren in de bijeenkomst
van de mensen die van Hem houden.
Israël, wees blij met je Heer, je Maker.
Bewoners van Jeruzalem, juich over je Koning.
Prijs Hem door voor Hem te zingen.
Prijs Hem met liederen en met muziek van allerlei muziekinstrumenten.
Want de Heer geniet van zijn volk.
Hij zorgt dat het goed gaat met de mensen die leven zoals Hij het wil.

(Psalmen 149:1-4, BasisBijbel)

God geniet van zijn volk, wanneer Hij geprezen wordt. Het kan haast niet anders, Hij geniet van deze lofprijzing met een lach op zijn gezicht! Zo geniet Hij ook als jij Hem prijst!

Hij lacht als er een verloren schaap gevonden is

Een van de bekendere verhalen in de Bijbel is het verhaal dat Jezus vertelt over een herder met honderd schapen, waarvan er één kwijt is.

Toen vertelde Jezus hun iets in de vorm van een verhaal. Hij zei: “Stel dat iemand van jullie 100 schapen heeft en hij raakt er één van kwijt. Dan laat hij de 99 overgebleven schapen in de wildernis achter en gaat het weggelopen schaap zoeken. En hij blijft zoeken tot hij het vindt. Als hij het heeft gevonden, tilt hij het blij op zijn schouders. En als hij ermee thuiskomt, roept hij zijn vrienden en buren en zegt tegen hen: ‘Kom, ik geef een feest! Want ik heb mijn weggelopen schaap weer terug gevonden.’ Ik zeg jullie dat op dezelfde manier de hemel blij zal zijn over één slecht mens die gaat leven zoals God het wil. Ze zullen daar in de hemel blijer over zijn, dan over 99 goede mensen die het niet nodig hebben om te veranderen en weer te gaan leven zoals God het wil.”

(Lukas 15:3-7, BasisBijbel)

Er is feest in de hemel! Iedereen is blij als er iemand terugkeert naar Jezus. Want God houdt zoveel van ons mensen, dat Hij blij is dat er iemand de weg naar Hem heeft teruggevonden. Misschien ben jij even weg geweest bij Hem. God is zo blij als je weer bij Hem terugkomt! Ik probeer me een voorstelling te maken van het feest dat er in de hemel gevierd wordt. In dit Bijbelgedeelte wordt dit niet precies beschreven, maar ik weet één ding zeker: Hij lacht!

Als Hij niet lacht

De dingen die God blij maken, zijn (indirect) verschillende manieren om Hem te prijzen, om tot zijn eer te leven. Maar niet alles maakt Hem blij. God is blij met ons, maar niet met alles wat wij doen. Hij is liefdevol, maar ook rechtvaardig. In Zefanja spreekt God tegen Jeruzalem. Hij waarschuwt het volk, als een rechtvaardige God, omdat er niet op Hem wordt vertrouwd. Toch is er ook een keerzijde, waarin God Jeruzalem een nieuwe tijd belooft.

Je Heer God woont bij je. Hij is de held die jou bevrijdt. Hij zal van vreugde over je zingen. Uit liefde zal Hij zwijgen over alles wat je verkeerd hebt gedaan. Hij zal over je juichen van blijdschap.

(Zefanja 3:17, BasisBijbel)

Gods rechtvaardigheid en liefde horen bij elkaar. De zonden van Jeruzalem, maar ook onze zonden, maken Hem verre van blij. God laat zich juist daarom als rechtvaardige God zien, Hij houdt van ons en wil ons graag het goede zien doen. Hij is rechtvaardig vanuit zijn liefde voor ons!

Aan de slag!

God spreekt in Zefanja 3:17 tegen Jeruzalem, maar ik geloof dat God ook over jou juicht van blijdschap! Dat Hij bij je woont, je wil bevrijden en van vreugde over je zingt!

Schrijf deze bijbeltekst (op een creatieve manier) op en hang het ergens op waar je vaak komt. Onthoud dat God blij is en lacht als Hij jou ziet!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Wat heerlijk! :’) Bedankt Renske.

  2. Bep schreef:

    Hier gaan wij weer van lachen Renske. In het oude testament staat veel geschreven over hoe God niet kan lachen om zijn volk, maar altijd weer komt er een moment van genade en omkeer in zijn boosheid over hun ontrouw. Daar mogen wij uit leven, uit Zijn genade, Dank zij Jezus, ziet hij ons met een glimlach en vergeeft hij onze zonden. Wat een geweldige God hebben wij! Daardoor kunnen wij lachen, zelfs door tranen heen soms.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap