Het alfabet van God

01

mei

Eline

Ik ben nog niet zo lang geleden tot geloof gekomen, en ik ben nog minder lang geleden actief geworden in mijn geloofsleven. Ik ben sinds september lid van een christelijke studentenvereniging en dat heeft mijn geloofsleven veel goed gedaan. Toen ik nog maar net bij de vereniging zat, hoorde ik over een voor mij nieuw fenomeen: stille tijd. Ik kon wel bedenken dat stille tijd inhield dat je tijd met God neemt. Eigenwijs als ik ben, heb ik niemand gevraagd wat je doet tijdens stille tijd. En dat was een slecht idee. Ik las alleen maar stukken uit de Bijbel, hoofdstuk voor hoofdstuk, boek voor boek. Bijbellezen is belangrijk, maar alleen lezen is niks voor mij. Ik kan redelijk ongeduldig zijn en ik neem niet altijd genoeg tijd om de verhalen goed te begrijpen.

Een paar weken geleden bood mijn vereniging de mogelijkheid om je met een groepje te verdiepen in een bepaald aspect van het geloofsleven. Eén van de workshops die gevolgd konden worden, was de workshop “Stille Tijd”. Dit was precies wat ik nodig had! En dus heb ik mij hiervoor ingeschreven. Er werden verschillende opties geboden om stille tijd te houden. Een van deze opties heette “Alfabet van God”. Vandaag wil ik dat met jullie delen in de hoop dat het jullie helpt net zoals het mij helpt! Het is een manier om God te aanbidden, in te zien hoe groot Hij is, of een manier om God beter te leren kennen. Je kunt er zelf van maken wat je nodig hebt op dat moment.

Het alfabet van God is eigenlijk een heel simpel concept. Pak een groot papier en schrijf alle letters van het alfabet onder elkaar. Zorg dat er genoeg ruimte tussen zit. Als je dit hebt gedaan zijn er verschillende opties.

Optie 1: Bijbelvers
Schrijf per letter een aspect op van God, en zoek hierbij een bijpassend Bijbelvers. Schrijf dit vers bij de juiste letter. Doe dit bij alle letters van het alfabet en je hebt een poster met fijne Bijbelverzen die je dagelijks kan bekijken!

Optie 2: Ervaar God
Schrijf per letter een aspect op van God, en schrijf hierbij op hoe jij dit ervaart. Dit is ideaal als je af en toe onzeker bent in je geloof. Op momenten dat je twijfelt aan Gods aanwezigheid kun je op de poster kijken en zien wat God allemaal voor je doet!

Optie 3: Herinnering
Deze optie lijkt op optie 2, maar in plaats van op te schrijven hoe je deze aspecten van God in het algemeen ervaart, schrijf je specifieke herinneringen of beantwoorde gebeden op per aspect van God. Ook deze optie is ideaal voor twijfelaars. Je wordt eraan herinnerd dat God bij je is en naar je luistert.

Optie 4: Gebed
Dit is de optie waar ik zelf voor heb gekozen tijdens de workshop. Schrijf ook hier bij iedere letter een aspect op van God. Schrijf vervolgens een kort gebed op naar God over dit aspect. Ik merk soms dat mijn gebed in herhaling valt en ik steeds hetzelfde zeg of vraag. Na het invullen van alle letters heb je een gebedsposter met korte gebeden waarvan je er iedere dag één kan bidden zonder iedere dag hetzelfde te zeggen.

Optie 5: Dankbaarheid
Schrijf bij iedere letter op waar jij God dankbaar voor bent. Dit kunnen weer aspecten van God zijn, of andere dingen waar jij God dankbaar voor bent. Vrienden, familie, school, werk, Gods grootheid, het kan van alles zijn.

Als jij moeite hebt met het bedenken van aspecten van God die beginnen met een bepaalde letter, open dan de Bijbel en zoek hier een aspect dat met deze letter begint. 

Natuurlijk kan je nog veel meer opties bedenken, of een paar van deze opties combineren. Het is de bedoeling dat het jouw tijd met God is, jouw aanbidding, jouw stille tijd. Je kunt het ook op je eigen manier vormgeven, met kleur, tekeningen, zwart wit, handgeschreven of op de computer getypt. Deze posters worden heel persoonlijk. Dat maakt deze activiteit bijzonder goed passend voor jouw persoonlijke stille tijd met de Koning. Daarnaast heb je aan het einde van het alfabet iets tastbaars waardoor je makkelijk nog meer tijd met God door kan brengen. Een kort gebed, een kleine reminder dat God bij je is.

Aan de slag!
Tijd voor jou om één of meer van deze opties te kiezen en je eigen alfabet-van-God-poster te maken! Het hoeft niet in één keer af, je kan er zo lang over doen als je nodig hebt. Denk er goed bij na, maak het niet overhaast. Het is immers tijd die je met God doorbrengt, en dat hoeft niet overhaast. Het zou super gaaf zijn als je het resultaat met ons wil delen op social media! Gebruik dan de hashtag #zijlacht.

Naar: Jenneke van der Velden

Deel deze overdenking

  1. Martha van der Veen schreef:

    Dag Eline
    Mooi om stille tijd met God te nemen
    Bedachtzaam die rust en tijd nemen elke dag
    ik heb voor optie 2 gekozen Ervaar God

    ABC zijn de basis van Aanbidding , Bouwen en Contact met God
    Daar ga ik mee aan de slag
    Ik ga het alfabet in stukjes verdelen zodat ik weken maanden aan de slag kan
    Zo ervaar je meer stille tijd en te luisteren naar Zijn stem
    Juist in omstandigheden meer op Hem te vertrouwen
    En niet op mijn eigen inzicht
    Jezus de touwtjes van mijn leven geven en los laten geeft waarlijk vrijheid

  2. Betty schreef:

    Wat een mooi idee! Ga ik mee aan de slag.

  3. Thirza schreef:

    Wat een fijn idee zeg!

  4. Kirsten schreef:

    Wat een mooie creatieve manier om stille tijd te houden. Bedankt voor de ideeën, ik ga ermee aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap