Help mijn dochter wil profeteren!

09

aug

Dorine

Vandaag hadden mijn dochter en nichtje een vraag aan mij: ‘We willen graag profeteren. Wil jij iedereen even bij elkaar roepen en dan voor ons bidden dat ons hoofd leeg mag worden zodat de heilige Geest plaatjes en woorden kan geven in ons hoofd?’. Daar sta ik dan met mijn mond vol tanden, verschillende gedachtes en beelden schieten door mijn hoofd heen: ‘Poeh, profeteren, ik weet niet hoor of ik dat wil! Dat kan ik helemaal niet.’ Dus ik voorzichtig nog een paar vragen gesteld om hun enthousiasme niet meteen met een nee te beantwoorden. Waar heb je dat geleerd, wanneer heb je dat nog meer gedaan? Na een gesprekje hierover heb ik ze het volgende, redelijk bevredigend, antwoord kunnen geven: ‘Ik kan zelf niet profeteren, dan vind ik het heel moeilijk om jullie daarin te begeleiden.’

Dat deze meiden naar mij toekwamen en dit verlangen hebben maakt mij blij! Ze denken na over de dingen van God. Ze praten samen over de gaven van de Geest en willen hierin groeien. Aan mij de taak om mijn dochter hierin te onderwijzen en te helpen zich hiernaar uit te strekken.

De profeet Joël profeteerde:

Daarna zal Ik mijn Geest uitstorten op alle mensen. Jullie zonen en dochters zullen profeteren. Aan oude en jonge mensen zal Ik dromen geven.
(Joël 2:28)

Petrus haalt de profetie van de profeet Joël weer aan na de uitstorting van de Heilige Geest:

Maar de apostelen stonden op en Petrus zei: “Beste Joden en alle andere mensen die in Jeruzalem wonen, luister goed naar mij. Jullie denken dat deze mensen dronken zijn. Maar dat zijn ze niet. Want het is pas negen uur ‘s morgens. Maar dit is waarover de profeet Joël heeft gesproken. Hij zei: ‘Aan het eind van de tijd, zegt God, zal Ik mijn Geest uitstorten op alle mensen. Jullie zonen en dochters zullen profeteren. En aan jonge en oude mensen zal Ik bijzondere dromen geven. Op elke man of vrouw die Mij dient, zal Ik mijn Geest uitstorten. Daardoor zullen ze profeteren.
(Handelingen 2:14-18)

Voor mij zijn deze teksten een bemoediging! Beste vrouwen, of je nu jong bent of al wat ouder, we leven in een tijd waarbij Gods Geest over ons is uitgestort waardoor we zullen profeteren! Ik hoor en zie het steeds meer om mij heen dat mensen het verlangen hebben om deze gaven te ontvangen. Er zijn steeds meer kerken die hun gemeentes onderwijzen in de gaven van de Geest, er komt steeds meer ruimte tijdens de samenkomsten voor openbaringen en profetieën van Gods Geest. Wanneer Paulus schrijft over de samenkomsten heeft hij het over liederen, onderwijzingen, openbaringen, de taal van de Geest en over profetie.

Wat betreft de profeten: twee of drie mogen profeteren tot de gemeente. De anderen moeten nagaan of het klopt. Maar als God aan iemand anders die daar is plotseling iets laat zien, moeten de anderen hun mond houden. Op die manier kunnen jullie allemaal één voor één profeteren. Dan hebben alle mensen er iets aan en worden ze erdoor aangemoedigd en opgebouwd. De profeten zijn de baas over hun eigen geest, dus ze kunnen zwijgen als dat nodig is. Want God is geen God van wanorde, maar van vrede.
(1 Korintiërs 14:29-33)

Zelf kom ik in een gemeente waar het niet de gewoonte is om dit te doen. Jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar wat er in de Bijbel staat over de verschillende gaven van de Geest. Ik bezoek conferenties die hierin theoretisch en praktisch onderwijs geven. Ik verlang naar méér, méér van Gods Geest in mij, méér van Gods Geest in de gemeente, méér van Gods Geest in Nederland! Met de overdenkingen die we plaatsen op Zij lacht willen we jullie verlangen naar méér van Gods Geest aanwakkeren. In dezelfde brief schrijft Paulus

Verlang ook naar de gaven van de Geest. Vooral naar het profeteren. Want als je in een taal van de Geest spreekt, praat je niet tegen mensen, maar tegen God. Want niemand begrijpt het. Door de Geest spreek je verborgen dingen. Maar als je profeteert, zeg je dingen die het geloof van de mensen opbouwen. Het moedigt hen aan en spreekt hun moed in. Als je in een taal van de Geest spreekt, bouw je jezelf op. Maar als je profeteert, bouw je de gemeente op. Ik wil graag dat jullie allemaal in talen van de Geest spreken. Maar ik wil nog veel liever dat jullie profeteren. Want als iemand profeteert, is dat op dat moment nuttiger en belangrijker dan een boodschap in een taal van de Geest. Maar als iemand die in een taal van de Geest spreekt ook uitlegt wat hij zegt, is dat ook goed. Want dan bouwt het ook de gemeente op.
(1 Korintiërs 14:1-5)

Als we even terug gaan naar het eerste stukje van deze overdenking dan staat er dat ik de meiden een redelijk bevredigend antwoord kon geven, maar voor mij is dat antwoord alles behalve bevredigend. Ik werd even met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik, terwijl ik al een paar jaar bid voor deze gaven, het nog niet heb ontvangen. Wel merk ik een verandering in mij hoe ik naar de mensen om mij heen kijk. Het is mooi om te zien dat de vraag van deze meiden het verlangen weer opnieuw doet aanwakkeren, door de drukte in mijn leven is dit gebed en dit verlangen afgezwakt. Ik ben ervan overtuigd dat God op deze manier het verlangen in mij weer wil aanwakkeren en ik bid dat dit bij jou ook gebeurt!

Aan de slag!

Het onderwerp profetie kan veel verschillende emoties oproepen. De een kent het niet zo goed en staat er sceptisch of huiverig tegenover, anderen hebben veel positieve ervaringen hiermee. Weer anderen juist negatieve ervaringen. De één denkt heel groot bij profeteren, de ander weet eigenlijk niet zo goed wat ze erover moeten denken. Elly en Rikkert beschrijven in het volgende lied op een heel eenvoudige manier de gaven van profetie. Een mooi gebed om de dag mee te beginnen.

Open mijn oren

Jezus, open mijn oren
Leer mij Uw stem te verstaan
leer mij uw woorden te horen
Te weten waar ik moet gaan
Om Uw licht te verspreiden
Uw naam te belijden
Leer mij uw stem te verstaan

Jezus, open mijn ogen
Leer mij de mensen te zien
Zoals U ze ziet uit de hoge
U bent de Heer die ik dien
Om Uw liefde te geven
Aan wie met mij leven
Leer mij de mensen te zien

Jezus, ik open mijn handen
Leer mij een zegen te zijn
Maak mij een hulp voor de anderen
Die leven met honger en pijn
Om aan wie U niet kennen
Genezing te brengen
Leer mij een zegen te zijn

 Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

 

Deel deze overdenking

  1. Wiedy schreef:

    Dorine, met deze blogs ben je eigenlijk ook aan het profeteren, je geeft een boodschap van de Heer door. Ga zo door!!! Ik vind het fijn om ze elke dag te lezen.

  2. Kim schreef:

    Absoluut, daar sluit ik me helemaal bij aan! ???♥️

  3. Agaath Visser schreef:

    SPEAK LIFE profetische conferentie

    Als je niet alleen maar verhalen wilt horen over de geestelijke gaven, maar deze ook wil ervaren en wil leren hoe hierin te groeien, mis dan niet deze kans! We kijken uit naar een fantastische tijd van worship, gebed, praktisch onderwijs en activatie van de geestelijke gaven zoals: profetie, genezing, woorden van kennis, enz. SPEAK LIFE staat voor het uitspreken van woorden van leven, van opbouw, vertroosten en bemoedigen.

    Dit is alweer de vierde conferentie van RUAH School van profetie. Deze editie van SPEAK LIFE is in Aalsmeerderbrug op 3 & 4 november 2023 en organiseren we samen met de Levend Evangelie Gemeente. De sprekers zijn Matthew en Femke Helland, Hans Maat, Lois Vorsterman van Oijen & Walter van Wijk.

    Jacob Castanon (USA) & band zullen ons meenemen in uitzonderlijk mooie worship.

    tbody > tr > td {padding-bottom:15px} .x_calendar .x_day_month td {padding-left:0px!important} td.x_day_month {padding-left:0px!important} .x_day_month table td {margin-left:auto; margin-right:auto; text-align:center} .x_calendar .x_day_month, .x_calendar .x_day_month td, .x_calendar .x_button-td {min-width:unset!important} –> 3 nov SPEAK LIFE profetische conferentie 3 november,Aalsmeerderbrug LEES MEER 4 nov SPEAK LIFE profetische conferentie 4 november,Aalsmeerderbrug LEES MEER

    NIEUW: JONGEREN!!
    Vrijdagavond wordt de jongerenavond van deze conferentie. Dit is een avond voor jong en oud, maar de focus ligt op jongeren. Laten we als volwassenen de jongeren gaan supporten door erbij te zijn! De band, sprekers en ministry zijn speciaal afgestemd op de doelgroep van 16 tot 23 jaar.

    Zorg dat je dit niet mist als je wilt groeien in de gaven van de Heilige Geest, want we gaan een level dieper. Dit is de tijd waarin jongeren een belangrijke rol gaan spelen om uit te stappen in profetie, Goddelijke kracht en inzicht.

    NIEUW: RUAH KIDS!!
    Ben jij tussen de 8 en 12 jaar? Dan hebben we iets leuks voor jou. Op 4 november houden we tijdens de Speak Life conferentie een Ruah Kids dag! Op deze dag ontdek je wat Gods plan is voor je leven. Je bent hier niet zomaar, God heeft je geroepen voor iets groots. Door jou heen wil God aan andere mensen laten zien hoe geweldig groot, liefdevol en machtig Hij is. Wat gaan we doen op de RUAH Kids dag? Samen met andere kinderen leer je hoe Jezus profeteerde, zieken genas en andere wonderen deed. En jij kunt het ook, met de Heilige Geest als coach.

    Het wordt echt een toffe dag met jou erbij

    Hoi Neem ook gerust je vrienden mee.

    Er is vertaling aanwezig naar zowel Engels als SpaansDe toegang is vrij (excl. reserveringskosten á € 2,00)Reserveer ook gelijk je lunch tegen een eigen bijdrage van slechts € 6,00.Voor het avondeten zijn er meerdere food trucks aanwezig

  4. Agaath Visser schreef:

    Ik heb dit hier boven van internet doorgegeven.
    Ik vind dit. Echt heel eng en wil hiervoor waarschuwen. Het is volgens mij heel verwarrend en gevaarlijk voor kinderen om hieraan blootgesteld te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap