Een onbelangrijk meisje, maar groots in Gods koninkrijk

25

feb

Gastblogger

Voel jij je wel eens onbelangrijk? Denk je weleens: “Wat kan ik nu betekenen voor een ander?” Het gevoel dat je niet echt belangrijk bent, en al helemaal niet in het koninkrijk van God? Misschien voel jij je te jong of onkundig? Ik wil je vandaag bemoedigen met een verhaal uit de Bijbel over een jong meisje, waarvan de naam niet eens bekend is. In onze ogen lijkt ze misschien in eerste instantie een onbelangrijk meisje, maar ze is een zeer belangrijke schakel in een verhaal dat geschiedenis werd.

Soms kan onzekerheid zo de kop opsteken bij ons vrouwen, bij mij soms echt wel hoor. Dan kijken we te veel naar anderen, hoe andere vrouwen hun talenten inzetten, bijvoorbeeld in Gods Koninkrijk. Misschien kijk jij wel op tegen de zangeres van de worshipband, of je medestudent die zo goed kan luisteren en vaak wijze raad geeft? Of kijk je op tegen die moeder met 3 kids die ook in de kerk nog eens alle ballen hoog weet te houden en onvermoeibaar lijkt, terwijl jij moeite hebt om alles thuis goed op de rit te houden? Spelen bij jou weleens de gedachten: “Was ik maar zoals zij, dan kon ik echt wat betekenen in Gods koninkrijk!”?

Jij mag gewoon jezelf zijn!

God heeft ons allemaal uniek gemaakt met onze eigen talenten en gaven, en Hij heeft ons allemaal even lief! Daarbij gaat het er helemaal niet om hoe belangrijk een bepaalde taak of positie is, maar met welke hartgesteldheid je iets doet. Vaak is gewoon jouw “zijn” al genoeg, en ben je op die manier een belangrijke schakel in het plan van God.

In 2 Koningen 5 lezen we het verhaal van de genezing van Naäman door Elisa. Twee belangrijke mannen, maar tussen de regels door lezen we iets over een meisje. Een meisje waarvan de naam niet bekend is en dat onbelangrijk lijkt, maar dit meisje is een zeer belangrijke schakel geweest in een wonder van God.

Er was in Aram een legeraanvoerder die Naäman heette. De koning van Aram was erg blij met hem. Want de Heer had ervoor gezorgd dat hij door deze aanvoerder een grote overwinning had behaald. Deze aanvoerder was een echte held. Maar hij had een gevaarlijke, besmettelijke huidziekte. Naämans vrouw had een slavin in dienst. Het meisje was een keer door een bende Arameeërs uit Israël geroofd. Het meisje zei tegen haar meesteres: “Was mijn heer maar bij de profeet in Samaria. Hij zou hem wel genezen.”

Naäman ging naar de koning en vertelde hem wat het meisje had gezegd.  De koning van Aram zei: “Goed, ga erheen. Ik zal je een brief meegeven voor de koning van Israël.” Zo ging Naäman op reis. […]

[…] Toen ging hij naar de Jordaan. Daar dompelde hij zich zeven keer onder in het water, zoals de profeet had gezegd. Zijn huid genas en werd net zo gaaf als die van een kind. Hij was genezen.

 Toen ging hij met al zijn mensen weer terug naar de profeet. Hij zei tegen hem: “Nu weet ik dat alleen in Israël de ware God woont. Ik wil u graag een geschenk geven.”  Maar Elisa zei: “Ik zweer bij de Heer die ik dien, dat ik geen geschenk van u zal aannemen.” Naäman bleef aandringen, maar Elisa bleef weigeren. Toen zei Naäman: “Als u dan geen geschenk van mij wil, laat mij dan alstublieft een paar zakken aarde meenemen, zoveel als twee ezels kunnen dragen. Want ik wil alleen nog maar offers brengen aan de Heer en niet meer aan andere goden.”
(2 Kon. 5 vers 1-4  en vers 14-17 BasisBijbel)

Het verhaal begint met dat ene “onbelangrijke” meisje. Maar dit meisje is wel het begin van een zeer bekend verhaal over een wonder van God. Het meisje schrijft als het ware geschiedenis, want zonder haar zou er geen genezing zijn geweest en kon Jezus in het Nieuwe Testament niet terugverwijzen naar dit verhaal.

Jij bent belangrijk!

Zo kan jij ook een belangrijke schakel zijn in Gods koninkrijk. Misschien wel zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Het gaat in Gods koninkrijk niet om de belangrijke taken die we doen, maar met welke hartgesteldheid we dat doen. In de manier waarop het meisje over Naäman praat, zien we haar bewogenheid over hem.

Het meisje lijkt niet te denken “Wie ben ik om mijn meesteres te vertellen over de profeet die kan genezen?”

Zo moet jij ook niet meer denken! Denk niet “Wie ben ik nu? Wat doe ik er nu toe? Ik ben te jong, niet geschikt of onbelangrijk.” Want God wil jou gebruiken, gewoon zoals jij bent. God kent jouw naam, voor Hem ben jij niet onbelangrijk!

Hij wil alleen maar dat jij beschikbaar bent en je hart openstelt voor Hem, dat jouw hart bewogen raakt voor de dingen waar Gods hart bewogen over is. Zodat God zijn werk door jou heen kan doen. Jij bent belangrijk voor God!

En de dingen die de ongelovige mensen onbelangrijk en waardeloos vinden, gebruikt God juist om te laten zien dat je niets hebt aan de dingen die de mensen zo belangrijk vinden.

Zo kan dus niemand bij God over zichzelf opscheppen. Want alles wat we nu zijn, hebben we alleen aan Hem te danken.
(1 Kor. 1:28-30, BasisBijbel)

Aan de slag!

Ook jij kan net als dit meisje geschiedenis schrijven. God wil jou gebruiken in zijn koninkrijk en Hij maakt jou geschikt als jij beschikbaar bent voor Hem!

Begin deze dag met gebed en vraag God waar jij vandaag een schakel mag zijn voor zijn werk.

Hoe sta jij hierin? Merk jij dat gelijk leugens in jouw denken komen dat je hier niet goed genoeg voor bent? Als dat zo is, belijd deze gedachten en plaats Gods woord er tegenover: “Ik ben een dochter van God, door Hem uitgekozen en volmaakt in Jezus. Hij houdt ontzettend veel van mij! Ik ben gemaakt om de goede dingen te doen die Hij van te voren voor mij bedacht heeft.”

Het hele verhaal over de genezing van Naäman door Elisa lees je hier.

Deel deze overdenking

  1. kimvroom schreef:

    Dankjewel Carola :’) <3 voor deze bemoedigende woorden.

    Lieve groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap