God zegt: “Ik ben met je!” Maar wat te doen als je God niet ervaart?

23

nov

Stefanie

Ik kan me onze op-een-na-laatste avond op Sint Maarten nog goed herinneren. Ik was daar samen met twee vriendinnen voor een stage. Om ons laatste weekend te vieren, gingen we uit eten. Het eiland is klein, maar heuvelachtig, waardoor we er met een busje naartoe gingen. De bussen zijn dan wel niet zo stevig als in Nederland, maar ze brengen je wel overal op het eiland. Toen we aan het einde van de avond weer naar huis gingen, konden we gelukkig nog een busje vinden dat in de richting van ons huis reed. We moesten daarna nog wel een stuk lopen door een niet zo’n vrouwvriendelijke wijk. Overdag werden we al nagestaard en nageroepen, laat staan dat we ons daar ’s avonds veilig voelden. Die avond, vlak voordat we wegreden, deed ik snel een schietgebedje: “Heer, wilt u ons veilig thuisbrengen?!”

We moesten nog één heuvel trotseren, voordat we zouden uitstappen. En toen ging het mis. Plotseling begon de chauffeur te schreeuwen en al gauw begrepen we dat de remmen van het busje het hadden begeven. We reden bergafwaarts op een weg met veel tegenliggers. Wij renden samen met de andere inzittenden naar de deur om uit het rijdende busje te springen. Wonder boven wonder wist de chauffeur het busje tussen de tegenliggers door tegen een hek aan te rijden waardoor de bus uiteindelijk tot stilstand kwam. Het gebeurde allemaal in een split second, maar je kunt je wel voorstellen dat we ontzettend waren geschrokken. Gelukkig waren we alle drie ongedeerd. Terwijl de ene vriendin checkte hoe het met de buschauffeur ging, probeerde ik samen met de andere vriendin een lift te regelen die ons onderaan de heuvel kon brengen. Al snel vonden we een Nederlands stel met wie we mee konden rijden. Ze brachten ons zelfs helemaal naar huis, waardoor we dus ook niet meer langs die donkere weg hoefden te lopen.

Een knipoog van God die zegt: “Ik ben met je!”

De reden van mijn schietgebed was misschien de combinatie van het gammele busje waarin we stapten en het onprettige gevoel dat we vanaf de bushalte nog een stuk in het donker naar huis moesten lopen. Achteraf was het een bizarre busreis en eenmaal thuis waren we ontzettend dankbaar dat we veilig thuis waren gekomen. Ik zie echt Gods leiding als ik aan deze gebeurtenis terug denk. Ik heb ervaren dat God bij mij is en dat Hij ervoor heeft gezorgd dat we veilig zijn thuisgekomen. Hij heeft mijn gebed verhoord. God luistert! Zelfs naar kleine schietgebedjes 😉 Hij is de ‘Ik ben die Ik ben’ en belooft: “Ik ben met je!”

Ik zeg tegen de Heer: “Bij U ben ik zo veilig als in een schuilplaats, zo veilig als in een burcht. U bent mijn God. Ik vertrouw op U.”
(Psalm 91:2 BasisBijbel)

Gevoel vs. verstand

Toch ervaar ik dit echt niet altijd zo. Soms lijkt God juist ver weg. Het komt bij mij maar zelden voor dat mijn gebeden zo concreet worden verhoord. Ik zou willen dat ik zijn aanwezigheid elke dag zo sterk zou ervaren, net zoals ik dat toen deed. Dat ik voel dat Hij bij mij is en mij beschermt. Maar dat is nou eenmaal niet het geval. En daarom vind ik het laatste gedeelte van dit vers zo mooi. “Ik vertrouw op U.” Juist op die momenten dat het gevoel er niet is, komt het verstandelijke om de hoek kijken en kunnen we twee dingen doen:

1. Dan kunnen we terugdenken aan de “hoogtepunten” van ons geloofsleven, de momenten waarop God wel heeft laten zien dat Hij bij ons is en voor ons zorgt. Zo is deze gebeurtenis uit Sint Maarten een van mijn hoogtepunten. Als ik hieraan terugdenk, besef ik weer dat God wel degelijk betrokken is bij mijn leven en dat Hij voor mij zorgt.

2. Daarnaast mogen we vertrouwen op Gods Woord, want God doet wat Hij zegt dat Hij doet! Hij houdt Zijn beloften. En als Hij zegt: “Ik ben met je!”, mogen we ook vertrouwen dat Hij altijd met ons meegaat (ook op de momenten dat wij dat niet zo ervaren). De Bijbel staat vol met voorbeelden die laten zien dat God van ons houdt, voor ons zorgt en het beste met ons voor heeft. Het lezen van deze beloften kan je helpen om God te vertrouwen.

Aan de slag!

Herken je dat gevoel dat Gods soms ver weg lijkt? Probeer op de momenten dat je God niet ervaart te denken aan deze twee stappen.
1. Denk terug aan de hoogtepunten uit jouw geloofsleven! Wanneer had jij voor het laatst een ‘hoogtepunt’? Wat gebeurde er toen? Op wat voor een manier heb je God in deze situatie ervaren?

2. God belooft in de Bijbel dat Hij bij ons is, Hij zegt: “Ik ben met je!” Ga in de Bijbel op zoek naar beloften van God. Zoek verhalen waarin God zijn trouw bewijst of teksten waaruit blijkt dat God naar mensen omziet, hen beschermt en voor hen zorgt.

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooie blog Steef! We mogen gaan staan op Gods beloftes, Hij doet wat Hij zegt! ?

  2. Maaike schreef:

    Precies wat ik nodig had, dankjewel!

  3. petra schreef:

    Mooi, bevestigd me om God meer te vertrouwen en daar rotsvast aan vast te houden. Zijn beloftes zijn waar en goed. Thanxxx

  4. Margriet Springer schreef:

    Mooi Stefanie! Ik kan er volkomen Amen op zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap