De ultieme rekensom: Geven + Ontvangen = Dankbaarheid!

20

jul

Esmeralda van Dijke

Ben jij goed in ontvangen? Nee, ik verspreek me niet, ik weet dat geven belangrijk is, maar hoe goed ben jij in ontvangen? Ik kwam er namelijk achter dat ik er niet goed in ben. Ik ben zo gefocust op het geven aan de ander dat, wanneer ik zelf iets krijg, ik bedenk aan wie ik het zou kunnen geven, in plaats van me te realiseren wat een zegen het is dat ik zojuist iets ontvangen heb. Bewust ontvangen, dankbaar zijn en mede hierdoor de ander tot zegen zijn. In Nepal ging dit vanzelf, doordat er geen rijke voorzieningen waren en je alles wat er die dag op je pad kwam, waardeerde. Hier in Nederland mislukt het hopeloos omdat alles wat je krijgt vanzelfsprekend lijkt te zijn. Hoe kunnen we ons bewust worden van wat we ontvangen? Hoe kunnen we pure dankbaarheid tonen? Hoe kan het geven en ontvangen in balans zijn?

Het is maandagmorgen, 9:00 uur, en ik bel aan bij mijn cliënt. ‘Goedemorgen meid! Kom binnen! Ik heb een verrassing voor je!’ Verwonderd van het enthousiasme van de vrouw, loop ik achter haar aan het huis in en ben ik benieuwd naar de verrassing. Ik kom wekelijks bij mevrouw, ze zit in de bewindvoering en moet rondkomen van vijftig euro per week. Ik ga vast in de woonkamer zitten en mevrouw komt binnen met een dienblad waar twee mokken thee op staan én twee taartjes. ‘Kijk eens! Ik heb gespaard zodat ik taartjes kon kopen om onze goede samenwerking te vieren!’ Ik ben verbaasd: mevrouw heeft bijna niets en ze koopt voor mij een taartje? Het schuldgevoel komt omhoog, dit kan ik toch niet aannemen? Mevrouw geeft me echter stralend een taartje en samen genieten we ervan. Later vertel ik het voorval aan mijn collega en zij zegt: ‘Wauw! Wat bijzonder dat mevrouw dat doet! Wat lief! Dat mag je waarderen!’ Ik realiseer me dat ik zojuist iets speciaals mogen ontvangen, en in gedachten zeg ik: ‘Dank U Heer!’

Geef, dan zal er ook aan jou gegeven worden: een goed gevulde, aangedrukte, geschudde, overlopende maatbeker zullen de mensen je geven. Want de maat waarmee jij andere mensen meet, daarmee zul jij ook gemeten worden.
(Lukas 6:38, BasisBijbel)

Ontvangen

Geven en ontvangen, ze gaan hand in hand. De maat waarmee jij aan andere mensen geeft, zo zal er ook aan jouw gegeven worden. Net als geven, wordt ontvangen hierdoor een zegen, want wat krijgen wij veel van de Heer! Wees je er van bewust dat ontvangen net zo belangrijk is als geven, omdat je door te ontvangen, door dankbaar te zijn, de Heer alle lof en eer kan geven die Hem toekomt! 1 Thessalonicenzen 5 vers 16-18 zegt niet voor niets het volgende:

Wees altijd blij. Bid zonder ophouden. Dank God altijd, wát er ook gebeurt. Want dat is wat God van jullie wil nu jullie bij Jezus Christus horen.
(BasisBijbel)

Dankbaarheid

Wees God altijd dankbaar, wát er ook gebeurt. Ik dacht altijd dat er met ‘wat er ook gebeurt’, pijnlijke en moeilijke gebeurtenissen bedoeld werden, maar niets is minder waar. Het gaat om álle gebeurtenissen, juist ook de mooie, want hoe eenvoudig is het om God te vergeten wanneer het goed gaat in je leven? Hoeveel prachtige dingen ontvang jij van de Heer waarvan je je niet bewust bent?

De taartjes van deze mevrouw maakten me ervan bewust dat ontvangen bijzonder is én dat ik zoveel mag ontvangen! Een glimlach, een schouderklopje, het vertrouwen wat iemand mij geeft wanneer ze hun verhaal durven delen, de zon die schijnt en die me laat stralen, al die kleine prachtige dingen zijn een fantastische reden om God te loven en te danken!

Geven en ontvangen, ze gaan hand in hand en hebben dankbaarheid als resultaat. Ik heb de mevrouw mogen bedanken voor de taartjes én we hebben afgesproken dat ik tijdens het afsluitende bezoek taartjes mee neem omdat ook ik de samenwerking wil vieren. Mevrouw straalde, ik lachte en samen waren we dankbaar!

Aan de slag!

Ik daag je uit om je bewust te zijn wat van je geeft, maar vooral ook van wat je ontvangt. Schrijf het op, deel het met anderen, tel al je zegeningen en wees dankbaar. Luister dit lied van Rend Collective en realiseer je dat God goed voor je is in alle seizoenen van je leven en dat jij al de zegeningen van de Heer mag tellen en ontvangen met dankbaarheid. Be blessed and be a blessing!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Mooi! :’) Dankjewel Esmeralda!! :’D Gods rijke zegen

  2. Carola schreef:

    💞 Mooi! Herkenbaar ook.
    Bedankt voor deze mooie zegen die ik mag ontvangen vanuit jouw overdenking.
    Liefs

  3. Bep schreef:

    WoW. Amen!
    Zo kan ik zo genieten, als ik humor zie in appjes van 2 vriendinnen, die het heel moeilijk hebben. Tel je zegeningen dag aan dag en prijs de Heer!
    Gezegende dag allemaal

  4. Yvonne schreef:

    Dank je! Ik heb werk te doen lees ik..wat een herkenning!
    Lied van Rend Collective is mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap