Geloven in voor- en tegenspoed

24

aug

Dorine

Heb je gezien wat die man aan het doen is?! Het is niet te geloven! Hij bouwt een boot, midden op het land. Volgens mij zit er een draadje los bij die kerel! Laatst kwam zijn vrouw ook al bij ons. Ze vroeg om hooi, niet zomaar een baal, maar ze wilde echt heel veel hebben! Een kudde schapen zou daar een jaar van kunnen eten! Geloof mij, dat hele gezin is van het padje af! Pas kwam hij het dorp in om spijkers te halen. Dus de smid vroeg hem wat hij aan het doen was. ‘Ik maak een boot’ zei die man gewoon doodleuk. Dus die smid natuurlijk: ‘Ja dat kunnen we zien, maar waarom maak je een boot? De zee is te ver weg en ons meer is te klein voor jou boot!’ Wat die man toen zei is echt niet te geloven! ‘Binnenkort laat God een grote vloed komen, alles op aarde zal omkomen.’

Doordat Noach God geloofde, heeft hij zijn gezin gered. Want toen God tegen hem had gesproken over iets wat nog niet te zien was, heeft hij vol ontzag gehoorzaam de boot gebouwd om zijn gezin te redden. En daarmee liet hij zien hoe slecht de andere mensen waren. Want zij geloofden God níet. En omdat hij God geloofde, was God blij met hem en heeft God hem beloond.
(Hebreeën 11:7)

Noachs werkelijkheid is Gods werkelijkheid

In Hebreeën 11 staan een aantal mensen uit het Oude Testament beschreven, waaronder Noach, die met andere ogen naar de werkelijkheid keken dan de mensen om hen heen. Ze keken naar de werkelijkheid door Gods ogen heen. Ze zagen daardoor iets heel anders als dat ze ‘met hun gezonde verstand’ zagen. Want wie bouwt er nu een mega boot midden op het land? Als je even de tijd neemt om na te denken over de situatie waarin Noach zich bevond dan kan je alleen maar met bewondering naar Noach en zijn keuzes kijken.

Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was in die tijd de enige die leefde zoals God het wil. Hij deed geen slechte dingen, want hij leefde met God. Noach kreeg drie zonen: Sem, Cham en Jafet. God vond dat de aarde helemaal bedorven was. Overal was geweld. Hij zag dat alle mensen slecht geworden waren.
(Genesis 6:9-12)

Noach koos ervoor om te geloven

Nog voordat Noach de keuze maakte om naar God te luisteren en een boot te maken, had Noach al de keuze gemaakt om met God te leven. De hele wereld leefde zonder God, er was ruzie, geweld en oorlog. Noach liet zich niet meeslepen hierin, hij koos ervoor om te geloven. Hij stond vast in zijn geloof en maakte keuzes vanuit dat vaste geloof in een God, die groter en hoger is dan ieder ander! Het is mooi om te lezen dat God dat beloont; ‘En omdat hij God geloofde, was God blij met hem en heeft God hem beloond.’

Geloven is niet makkelijk

Elke dag moeten we kiezen om te geloven in God, om Hem te volgen en te leven zoals God het wil. Gelukkig zijn wij niet alleen en kunnen we medegelovigen opzoeken om elkaar te bemoedigen en op te bouwen, want geloven is niet makkelijk! We kiezen er namelijk voor om in iets te geloven wat nu op dit moment nog geen werkelijkheid is.

Het geloof is de zekerheid dat de dingen die we verwachten, ook werkelijkheid zullen worden. Het is het bewijs van de dingen die we nog niet zien. Veel van onze voorouders zijn door hun geloof een voorbeeld voor ons geworden.
Doordat we God geloven, begrijpen we dat de wereld door het woord van God is ontstaan. Wat we nu zien, is niet ontstaan uit iets zichtbaars, maar uit iets onzichtbaars, namelijk het woord van God.
(Hebreeën 11:1-3)

Deze tekst is zo bemoedigend!

Ik heb veel gesprekken met mijn vriendin. Ze gaat door een moeilijke periode in haar leven en heeft haar geloof in God los gelaten. De vragen die ze heeft zijn groot; menselijk gezien zijn de vragen ook terecht. God waar bent U? Wat ze zegt doet mij denken aan de woorden van David.

Red mij, God, want ik ben in groot gevaar!
Het water staat mij tot aan de lippen!
Ik voel me alsof ik in een moeras ben weggezakt,
in diepe modder waarin ik niet meer kan staan.
Het is alsof ik in diep water ben gevallen
en de golven over mij heen slaan.
Ik ben moe van het roepen.
Mijn keel doet er pijn van.
Mijn ogen branden, moe van het uitkijken naar God.
(Psalm 96:2-4)

De tijden in je leven waarin je roept om God, naar Hem uitkijkt, maar dat je Hem niet ziet, zijn moeilijk. Het enige wat je dan nog hebt, is je geloof: de zekerheid dat de dingen die we verwachten, ook werkelijkheid zullen worden. Mijn gebed voor mijn vriendin, mijn gebed voor alle mensen die door een moeilijke periode heen gaan, is dat ze hun geloof mogen terug vinden en net als David hun levenslied kunnen afsluiten met een loflied:

Dan zal ik U prijzen met een lied.
Ik zal een danklied voor U zingen.
Daar geniet U meer van
dan van een prachtige stier met mooie horens
die ik aan U offer.
Mensen die leven zoals U het wil,
zullen het zien en er blij over zijn.
Mensen die op U vertrouwen, zullen weer blij zijn.
Want U luistert naar mensen in nood.
Gevangenen zijn voor U niet te onbelangrijk.
Prijs Hem, hemel en de aarde,
prijs Hem, zeeën, met alles wat in je leeft.
(Psalm 69: 31-35)

Aan de slag!

Zoals God blij werd van Noach zijn keuze om te geloven in God, om te leven zoals God het graag wil, zo kunnen wij elke dag kiezen om te geloven, in voor- en tegenspoed.

Hillsong heeft een mooi nummer geschreven ‘This I believe’, een mooie geloofsbelijdenis, zing je mee?!

 

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

Deel deze overdenking

  1. Petra schreef:

    Hallo Dorine,
    Wat God beloofd doet Hij! Hoe diep we ook zitten, laat situatie los en je zult los gelaten worden. Bouwen aan je relatie met God zoveel belangrijker dan situaties opruimen wat wij zelf niet kunnen. God doet het op Zijn tijd voor je en op hele andere manieren die je zelf kunt bedenken. Zoals bij Noach. Bijzonder toch, wat een geweldige God hebben wij!

    • Dorine schreef:

      Hoi Petra,
      Bedankt voor je bemoedigende woorden! We hebben zeker een geweldige God, het is heerlijk om in deze verhalen God weer beter te mogen leren kennen.

  2. Anne schreef:

    Heel mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap