Elk nieuw begin komt van een ander begin dat is geëindigd

22

sep

Emilia

Op een conferentie afgelopen zomer was ik op een meeting waarin we bemoedigd werden. Aan het einde kon je een kaartje kiezen dat kenmerkend voor je was en met dat kaartje kon je naar de mensen gaan die voor je gingen bidden. Uiteindelijk mocht je opstaan om vervolgens langs het podium te lopen en een kaartje uit te kiezen. Het was een soort kaarten op tafel, maar dan anoniemer. Al een aantal keer viel mijn oog op dezelfde kaartjes en keek ik stiekem wat andere mensen pakten. Er was één kaartje waar ik net iets langer naar bleef kijken. Normaal ben ik wel beter met Engelse woorden, maar nu was het alsof de woorden niet tot leven kwamen. Alsof er iets was dat niet wilde dat ik bemoedigd zou worden.

Er was niemand die ik echt kende. Ik was er alleen. De mensen die ik kende, waren al weg en voor de rest kende ik wat namen van mensen die mijn naam niet wisten. Ik had het kaartje meegenomen en ging vervolgens terug naar mijn plaats. De mensen die voor je wilden bidden, hadden allemaal al iemand bij hen staan. Overigens had ik geen idee wat het kaartje (voor mij persoonlijk) betekende. Waarvoor zou ik dan gebed moeten vragen? Terwijl ik naar het kaartje staarde en God vroeg wat ik ermee moest doen, kwam er een vrouw naast mij zitten. Zij leidde de meeting. Vriendelijk en liefdevol vroeg zij hoe het ging en of er iets was om voor te bidden. ‘’Uh ja, ik denk het..’’, zei ik en ik begon te vertellen wat ik die week kwam doen en hoe ik soms vast kon lopen. Ze zegende me en sprak krachtige en bemoedigende woorden over mij uit. Ik bedankte haar, we kletsten wat en namen afscheid. Ik was weer alleen en het enige dat ik had was het kaartje met de woorden Every new beginning comes from some other beginning’s end [vertaling: elke nieuw begin komt van een ander begin dat is beëindigd].

Een afgekeurd meesterwerk

In de Bijbel spreken ze ook over een nieuw begin in Genesis 6. Het bekende verhaal waar alles op de aarde weggevaagd wordt. Het verhaal van de dieren en de ark. Het verhaal van heel veel regen, nog meer dan wat er valt in Nederland. Lees mee:

De HEER zag dat alle mensen op de aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. Hij kreeg er spijt van dat Hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht Hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat Ik ze heb gemaakt. Alleen Noach vond bij de HEER genade.
(Genesis 6:5-8, NBV)

God voelde zich gekwetst, na alles wat Hij voor de mensen heeft gemaakt, kreeg Hij ruzies en kwade plannen terug. God had spijt van waar Hij aan begonnen was. Ook al was het zo goed gemaakt, Hij begon helemaal opnieuw. Alles wat Hij had gemaakt, liet Hij wegvagen. Hij was klaar met alle kwade praktijken van de mensen. Hij wilde een einde maken aan alle ruzies. De mensen bedachten alleen maar slechtere plannen.

Van alle mensen was er maar één man in wie God vreugde vond. Alleen Noach vond bij de HEER genade.

Noach was in die tijd de enige die leefde zoals God het wil. Hij deed geen slechte dingen, want hij leefde met God. (Genesis 6:9)

Noach had de Heer niet gekwetst. Hij deed niet zijn best om zoveel mogelijk goede dingen te doen, maar hij wist hoe Hij moest leven, want hij leefde met God. Hij wist wat God fijn vond en wat Hij niet fijn vond, want hij was verbonden met de Heer. Zo werd hij uitgekozen voor het nieuwe plan dat de Heer had. God zei tegen Noach dat Hij alles op de aarde om het leven zou brengen, maar dat Hij Noach wilde redden. Hiervoor moest hij een grote boot gaan maken, waar naast zijn familie, ook van alle dieren één mannetje en één vrouwtje in konden. Een bizarre opdracht, maar Noach deed precies wat God hem had bevolen.

Een nieuw begin

En het moment was daar. Precies zoals de Heer zei, zo stapte iedereen in. Daarna deed de Heer de deur achter Noach dicht. Het stortregende 40 dagen en 40 nachten. Het water steeg zelfs boven de hoogste berg en alles in het water stierf. Precies zoals God dat zei. God liet de regen stoppen en het water begon te zakken. Toen er weer een teken van land was, mochten Noach en zijn vrouw, zonen en de vrouwen van zijn zonen uitstappen. Hij mocht alle dieren meenemen en weer een nieuw leven beginnen. Alles was weg, alles was nieuw.

Ondanks dat alles nieuw was, begon het leven weer zoals het daarvoor was. Mens en dier planten zich voort; bomen groeien en bloemen bloeien. Eén ding is zeker weten veranderd, het Hart van de Vader.

De Heer was blij met het offer en zei bij Zichzelf: ‘’De mensen zijn slecht en bedenken van jongs af alleen maar slechte dingen. Toch zal Ik nooit meer op zo’n manier de aarde straffen. Ik zal nooit meer alles wat leeft doden. (Genesis 8:21)

En God zei tegen Noach: ‘’De regenboog is het teken van het verbond dat Ik heb gesloten met jullie en met alles wat op aarde leeft.’’ (Genesis 9:17)

God heeft een verbond gesloten met ons. Hij zal ons sparen. De regenboog is niet alleen een teken van Gods trouw, maar ook van Zijn genade. Zoals Noach genade vond bij de Heer, zo mogen wij nu door Jezus Christus genade vinden bij God en mét God leven, zoals Noach dat deed!

Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.
(Romeinen 3:23-24, NBV)

Want God heeft laten zien hoeveel Hij van de mensen houdt: Hij wil alle mensen redden. Zijn liefde en goedheid voeden ons op. Daardoor houden we ons niet meer bezig met de slechte dingen van de wereld. Voortaan kunnen we verstandig en vol geloof in deze wereld leven zoals God het wil.
(Titus 2:11-12)

Aan de slag!

Soms zijn er in ons leven situaties of omstandigheden die zo goed en gezegend lijken, zoals God dat zei over de schepping, maar die uiteindelijk niet de gewenste uitwerking hebben. Persoonlijk weet ik hoe ik nog kan vasthouden aan deze situaties en ze maar niet los kan laten, omdat er liefde en tijd ingestoken is en het zo goed leek te zijn. Is het dan echt nodig om het te laten sterven? Voor God was de zondeval het begin van en ander begin dat geëindigd was. De mensen waren even slecht als voor de zondeval, maar God hart was anders. Hij wilde iedereen redden. En Hij had een plan bedacht om dat te realiseren, Hij gaf Zijn Zoon Jezus Christus. Soms kun je zo vasthouden aan iets wat zo mooi en goed was, maar wat nu niet meer zo is. Denk hierbij aan relaties die stukgelopen zijn, werkgevers die beslissingen hebben gemaakt die je niet kunt begrijpen, dierbare mensen die uit je leven zijn of ziektes die je leven zijn binnen gekomen. Welke (onprettige) verandering je ook in je leven hebt meegemaakt, RESET. Laat nare gedachten, en andere dingen die je hieraan vasthouden, gaan en begin opnieuw. Misschien zal de situatie en omgeving niet veranderen, maar je hart zal veranderen en je zult een toekomst en hoop hebben. Want Hij is onze hoop!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Goedemorgen Emilia

    Wat een supergaaf stukje geschreven
    Een situatie kan je evenwicht verstoren je gedachten
    Maar elke situatie keert God om om een nieuw begin
    Soms is het nodig om er beter uit te komen om meer vertrouwen te hebben
    Mijn hart heb je geraakt want de hoop en toekomst is God
    Jij zegen in je werk

    • Emilia schreef:

      Ha Martha,
      Wat leuk dat je mijn blog weer hebt gelezen en ook mij zo bemoedigd!
      Helaas was dit mijn laatste blog. Ik wens jou ook Gods zegen toe!
      Hij is onze Hoop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap